Gå til innhold

Flytting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal snart flytte og vurderer å hyre inn pakkehjelp, selve flyttingen og rengjøring. Har dere fått hjelp til pakking/ rengjøring av flyttebyråer? Var det verdt prisen? Hvor mye ca i gj.snitt betalte dere for alt det? Vet dere om noen gode flyttebyråer eller kanskje bedre å spørre om det er noen man bør styre unna? Det er i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forhørte meg om prisen på flytting hos flyttebyrå i bergen (regner med prisen er noenlunde lik) og fikk beskjed om at det kostet kr 1000 pr time + moms. Da pakket vi selv. Valgte å kun få firma til å flytte store og tunge ting, og ta resten selv, for det sparte vi mye penger på. Når det gjelder rengjøring anbefaler jeg deg å hente inn priser fra både flyttebyrå og regngjøringsbyrå, store prisforskjeller og mye å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Heisann

Det er dessverre ingen fastpris på flytting. Eksempel: tilbud på flytting (med pakking) fra Sarpsborg til Hammerfest: 24 000 kr. Tilbud på kun flyttingen fra samme firma fra Tromsø til Hammerfest; 26 000 kr.

Et annet firma: kun flyttingen fra Bergensområdet til Tromsø: 17 000 kr. Et nytt firma igjen, kun flytting fra Hammerfest til Tromsø: 16 000 kr.

Det beste er å innhente pristilbud fra så mange du kan, og se hvem du synes virker mest fornuftig.

Et annet tips om du pakker selv, er at du nummerer alle esker, og skriver ned hva som er i dem. Da er det lettere å vite hva som ikke har kommet frem om noe mangler.

Om du velger Hasselberg, er det beste å pakke selv. Mulig dette har endret seg, men tidligere var ikke dette deres sterkeste side.

Angående nedvask av leilighet, så er det kun én gang jeg har bestilt nedvask via flyttebyrået. Det var AB (tilknyttet Alfa, eller så het de Alfa, og var tilknyttet AB). De tok 5000 kr for nedvask av en leilighet på 47 kvm. Men dette byrået bør du uansett styre unna, da de har mange ulykker bak seg, og ikke så bra anseelse hos forsikringsbyråer.

Lykke til med flyttingen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har brukt flyttebyrå et par ganger men aldri til ut og innpakking. De jeg har vært mest fornøyd med er Petter Dahl. Ikke noe tull, avtalt pris, alt kom helt frem.

Noen jeg kjenner var svært uheldig med et vaskebyrå til utvask - det måtte vaskes 3 ganger før det var rent - renholderne forstod rett og slett ikke hva alminnelig (norsk) nedvask betyr. Så skal du bruke renholdsbyrå vær nøye med å forklare hva du forventer og at det er inkludert i prisen at du blir fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, takk for svar. Det blir vel til at vi pakker selv. Men det hadde vært så lettvint å få noen andre til å pakke for seg :-) (Lenge leve latskapen), men det er jo litt stive priser. Og å innhente priser fra vaskebyrå til nedvasking var en god ide :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, glemte noe i det forrige innlegget mitt.

To ganger har vi betalt for at flyttebyrå skulle pakke ned for oss. Første gangen Hasselberg, andre gangen Kongstein og sønn, det gikk ikke som planlagt noen av gangene.

Kan hende de har bedret seg nå, siden det er noen år siden, men siden du ba om erfaringer, tenkte jeg det var greit å fortelle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt flyttebyrå to ganger, og har dårlig erfaring med begge dessverre. Innhentet tilbud og skulle få fastpris. Men begge gangene opplevde jeg at prisen ble mye høyere enn forventet. Og hva gjør du når du står der og de mer eller mindre truer? Jo man betaler :(

Siste flyttebyrå ødla også veldig mange ting. Forsikringen jeg hadde betalt ekstra for hjalp ingenting. Men heldigvis har jeg god forsikring selv, så fikk dekket det meste.

Skal jeg bruke flyttebyrå en gang til så blir det etter at jeg har sjekket minst 5 referanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Tips til pakking:

Bruk silkepapir - ikke avispapir til knusbare gjenstander. Da slipper du en oppvask fra h... når du pakker ut igjen. Silkepapiret setter ikke merker.

Snakk med og ta avgjørelsen på hvilket flyttebyrå du skal velge FØR du begynner anskaffelsen av kartonger. Petter Dahl f.eks. låner ut kartonger gratis. De andre kan ha greie kartonger til en god pris. Uansett gir de råd om størrelser.

Jeg har valgt å kjøpe en del kartonger fordi de er lettere å stable enn veldig mye av det du kan få gratis. Dette gjør det enklere etterhvert som du pakker fordi de faktisk tar mindre plass. De er selvsagt også enklere å pakke/stable i bil(ene).

Håndklær, duker, tepper og dyner - ta vare på disse i en egen haug slik at disse kan brukes til polstring i bilen. Alle kartonger jeg pakker inneholder et håndkle/duk/sengetøy på toppen og i bunn slik at disse blir ekstra polstret.

Flyttekartonger på Clas Ohlson og hos Ikea er forferdelig dyre sammenlignet med kartonger kjøpt hos Staples eller lignende.

Noen kartonger som ER utmerket til f.eks. tyngre ting er kopipapirkartonger. Men det går svært lite i dem. Ellers vet jeg at mange liker banankasser, personlig kan ikke jeg fordra disse - men de er forholdsvis enkle å få i butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det høres ut som litt av en prosess å flytte, og får jo helt vondt i magen av alle ting som kan gå galt under flyttingen. Ts her forresten. Setter pris på tilbakemeldinger av positive og negative sorten.

Vi gjør nok pakkejobben selv, og takk for pakketips blondie65 :-) , men setter vaskingen bort til rengjøringsfirma. Og så får vi bare stole på at flyttefolket gjør jobben sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et tips angående nedpakkingen av glass etc, kom jeg på. Du kan gjøre det veldig enkelt og kjøpe inn mengder med tørkerull, for eksempel fra Landlord eller et av de andre billigmerkene.

Da jeg flyttet fra vestlandet til østlandet for noen år siden krasjet flyttebilen, rullet rundt og absolutt alt av møbler ble ødelagt/knust. Mén, alt vi hadde pakket selv i esker klarte seg. Ikke vinglassene med tynn stett knakk engang.

Lykke til med flyttingen!

Forresten, forsikre deg om at byrået du bruker er forsikret, selv om du også forsikrer tingene. Gjør det lettere om ulykken skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er ikke til å komme forbi at flytting er stress. Men god planlegging kan gjøre stresset mindre. Ved siste flytting hadde jeg den beste hjelpen jeg kunne få til både vask og flytting - alt ble gjort med lånte biler og vi var ferdig lenge før jeg hadde planlagt. Så god plan - i dette tilfellet en bønn om hjelp på Facebook - gjorde store underverk.

Selv om dere velger flyttebyrå kan dere spare mye på at noen hjelper i "begge ender" med å laste / losse bilen og bære ut / inn av boligene. Spart tid = mindre kostnad til flyttebyrået.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et tips angående nedpakkingen av glass etc, kom jeg på. Du kan gjøre det veldig enkelt og kjøpe inn mengder med tørkerull, for eksempel fra Landlord eller et av de andre billigmerkene.

Ts. her. Et dumt spørsmål, men tok dere og rullet papir rundt alle glassene, eller la dere tørkerullene rundt for å verne om glassene? Godt tips uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. her. Et dumt spørsmål, men tok dere og rullet papir rundt alle glassene, eller la dere tørkerullene rundt for å verne om glassene? Godt tips uansett :-)

Hei! Ikke dumt spørsmål i det hele tatt :)

Vi pakket inn alt av glass med papiret. La også kompaktpresset papir nedi glassene. Vi var litt i tvil om det var bra nok å pakke på denne måten, men fikk jo virkelig bevist at jada, det var det :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...