Gå til innhold

venne jul?

Betty2

Anbefalte innlegg

Lurer litt på om det her i landet, er kultur for å ferie julaften med venner. Er det noen som har erfaring med dette? eller tanker rundt dette temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meg bekjent er det ikke vanlig i det hele tatt - ihvertfall ikke julaften, 1. og 2. juledag. Kvelden på 2. juledag og resten av romjula er det kanskje litt vanligere å være sammen med venner?

Vanlig eller ikke - jeg synes det høres koselig ut, jeg. For de som har en familie det av en eller annen grunn ikke frister så mye å være sammen med, kan det sikkert være et superhyggelig og stressfritt alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ikke hørt om.

Jeg har invitert venner som var alene julaften, men da har det vært de og min familie. Ikke bare venner.

Synes forøvrig at det ikke er dumt dersom man ikke kan være med familien sin i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ha vennejulaften noen dager FØR selve julaften. Vi er en vennegjeng med flere forskjellige kulturer, dette er noe vi gleder oss til hver jul. Da pleier vi å lage julemat, bake pepperkaker, drikke gløgg, høre på julemusikk og åpne venne-gaver. Veldig hyggelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ha vennejulaften noen dager FØR selve julaften. Vi er en vennegjeng med flere forskjellige kulturer, dette er noe vi gleder oss til hver jul. Da pleier vi å lage julemat, bake pepperkaker, drikke gløgg, høre på julemusikk og åpne venne-gaver. Veldig hyggelig :)

Før julaften er før. Vi snakker om selve julaften. Da du og jeg feirer med familien vår.

At det er en hyggelig tradisjon tviler jeg ikke på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forbinder jul med familie - så for meg er det naturlig å være sammen med familien i julen. Men for folk som ikke har særlig med familie eller har ett nært forhold til dem, så er det klart at de nok ville foretrekke en vennejul..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg aldri hørt om, aldri tenkt over heller, jul er familie. Ser alldeles ikke noe galt i vennefeiring! Men jeg tror ærlig talt at det alltid vil være familiefeiring for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner er ofte med sammen med familien vår på julaften. Da jeg var i 20-årene hadde vi en tradisjon der noen venner var bedt og feiret sammen med oss. Senere på kvelden møttes alle i kollektivet (også de som ikke bodde der). Der var det også pyntet til jul og vi koste oss med øl og vin og litt restemat og hadde det hyggelig utover natta.

Tror det er vanskelig å bare feire med venner når de fleste har familie. En kombinasjon er vel vanligst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt venner som ikke hadde familie, ville jeg invitert de til oss. Men for meg handler julen om å være sammen med familien, og det inkluderer 1. og 2. juledag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden feiret jeg jul med venner. Jeg bodde og jobbet i London og hadde av ulike årsaker ikke mulighet til å reise hjem i jula. Tre av vennene mine kom på besøk og vi hadde en kjempehyggelig kveld. Greit nok at jula er en familiebegivenhet, men jeg synes noen ganger det kan bli litt vel påtvuget hygge - nærmest litt krampaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har feira jul annehvert år med min familie, og hans/våre venner. Han har ikke noe supert forhold til familien sin, og da faller det ikke naturlig å feire med dem. Istedet feirer vi hjemme hos oss, og inviterer folk vi kjenner som har lyst, noen av dem i samme situasjon som han, mens andre bare har lyst til å gjøre noe annet enn den tradisjonelle familiegreia.

Da dropper vi også pakker og juletre, men koser oss sammen med god mat og drikke, og prater eller gjør andre ting sammen. Veldig koselig, og avslappende å ikke stresse med hundre gaver, penklær og sånne ting. Jul er først og fremst for ungene, og når vi ikke har noen gjør vi det helst på vår måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er dessverre fast med familien min på julaften, jeg for min del syntes dette er forferdelig kjedelig og en tradisjon jeg ærlig talt syntes ødelegger hele jula mi. Derimot har alle vennene mine en fantastisk jul sammen med sine familier så jeg har liksom ikke noe annet valg, sitte alene på julaften blir litt vel stusselig. Resten av jula er jeg for meg selv igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...