Gå til innhold

Jeg har endret meg totalt psykisk! Kan det være av P-pille bruk?

Gjest J19

Anbefalte innlegg

Hei, kan P-pillene vere skylla for dette?:

depresjoner

mistet motivasjon til ting

sluttet med en hobby jeg har hatt hele livet fordi jeg ikke fåt det til lenger

får ikke til å gjøre skoleoppgaver lenger

orker veldig lite å gjøre ting for tiden

...

Jeg startet for et år siden, men i fjord gikk jeg også påbygging som var ekstremt tungt. Jeg trodde det var det som gjorde at ting jeg brukte å gjøre dabbet av, så tenkte at jeg ville begynne igjen med hobby og sport til sommeren sikkert like fult som jeg alltid hadde gjort det. Satset høyt osv. Jeg hadde fått kjæreste som var min første sexpartner. Tenkte at han kanskje også var med på det at jeg mistet motivasjon til andre ting for jeg ville egentlig bare være med han, selv om vi hadde et avstandforhold. Så egentlig var jeg ikke mye med han. Så ble det slutt etter 7 måneder, 2 måneder med depresjon, likevel funket ingen ting av det jeg alltid holdt på med det jeg elsker å gjøre, det som får meg på helt andre tanker. Ble kjent med en gutt i sommer som jeg har hatt sex med og vi er venner. Han fikk med til å ikke ha sorg lenger, jeg var i en lykkeperiode på 2måneder igjen, men heller ikke dette fikk meg til å få gnisten av sporten og hobbyen tilbake.

Sliter på skolen også for tiden, klarte det bedre i fjord og spesielt hadde jeg det bra de to første årene på videregående da jeg verken hadde kjæreste eller gikk på p-pillen.

Tror dere at P-pillen kan gjøre dette? Går på loette. Må også si at jeg har blitt mye mer feminin dette året også enn jeg noen gang har vert. Når det gjeller sport og hobby så var jeg veldig konkurranse lysten, jeg sto på. Nå har jeg selvfølgelig lyst til å gjøre det, men får ikke noe motivasjon som før. Det brenner liksom ikke lenger, selv om det fortsatt ligger der i hjertet. Jeg orker ikke å ta pause da jeg er redd for å måtte øve på nytt igjen. det takler jeg ikke lenger fordi jeg gleder meg ikke til det. (noe jeg mistet gjennom dette året).

Hvis jeg slutter, hvor lang tid tar det før jeg ser at jeg kan begynne igjen hvis dette ikke er grunnen?

I så fall, hva tror dere at dette kan være? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest idakaroline

Jeg tror nok ikke at p-pillene har all skyld i dette. Pillene kan påvirke og gjøre det værre, men jeg tror nok neppe at de forårsaker alt sammen.

Mulig at du rett og slett trenger litt forandring - prøv noen nye ting du syns virker interessante og som du kanskje ikke har tørt og prøve før. Let etter utfordringer og prøv å mestre dem!

Når det kommer til skole og sånn, kan du ta det opp med en lærer. Da kan dere snakke sammen om dette, finne løsninger og du kan få hjelp til det du sliter med.

Selvom det kan være fryktelig vanskelig, så må du prøve å tenke positivt! Du kan også prøve det å skrive ned tre positive ting hver kveld før du legger deg. Når du da har en dårlig dag, kan du se tilbake på dette. For at det skal ha effekt, må det gjøres over en lengre periode.

Snakk med noen du stoler på og fortell hva du tenker og føler. Hvis du syns det blir vanskelig, kan du skrive det ned istedenfor.

Og som sagt - jeg tror nok ikke at det er p-pillene sin skyld. Prøv et par andre metoder først og se om det hjelper. Hvis ikke er det jo verdt et forsøk å bytte merke, evt slutte helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble "deprimert" av det første p-pillemerket jeg brukte. Hadde noen virkelig tunge måneder før jeg skjønte at pillene kunne være grunnen. Ble bedre når jeg bytta merke. Hvis du tror pillene kan ha noe av skylden eller gjøre ting verre for deg så bør du absolutt gjøre noe med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan faktisk være grunnen! hvorfor tester du kke i en periode uten ppiller? når du ikke haar kjæreste så må du jo bruke ondom uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble "deprimert" av det første p-pillemerket jeg brukte. Hadde noen virkelig tunge måneder før jeg skjønte at pillene kunne være grunnen. Ble bedre når jeg bytta merke. Hvis du tror pillene kan ha noe av skylden eller gjøre ting verre for deg så bør du absolutt gjøre noe med det!

Jeg også. Gikk til helsesøster og ville bytte fordi jeg ikke var meg lengre, jeg grein av ingenting og så mørkt på det meste. Først tror jeg at hun ikke helt trodde at det kun var pillene, og at jeg kanskje hadde problemer med kjæresten eller andre ting (hun mente det kun godt altså, at jeg måtte være flink å ta vare på meg selv - hun er en fantastisk helsesøster!) men jeg fikk resept på et nytt merke og det var som å få et nytt liv.

TS: Jeg aner ikke om det er kun pillene som forårsaker dette for deg, eller om det bare forsterker det. MEN, om du har bare en liten mistanke (og det ser jeg jo at du har) om at det er de som "fucker opp"; Kutt dem ut! Det er virkelig ikke verdt det.

(Jeg reagerte forresten på Mercilon hvor alle pillene i en måned er like (ser at Loette også er sånn), men tåler Synfase som har ulike hormondoser alt etter hvor jeg er i måneden. Det KAN være at du også reagerer på "monofasiske" p-piller, men dette er selvfølgelig veldig individuelt.)

Jeg håper det ordner seg for deg så fort som mulig! :klem:

Endret av Eske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en type p-piller som fungerte bra og så ble det tatt av markedet. Startet på en ny en og ble virkelig syk i hodet. Sluttet etter et par måneder. Startet så opp på type nr. 3. Denne gangen kom ting gradvis. Etter et halvt år så fikk jeg nok. det viste seg at arbeidskollegaer hadde sett endringen min men ikke sagt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

P-pillene gjør ikke slike drastiske endringer.

Ja, de kan endre den daglige oppfatningen av humøret, sexlyst etc - men en p-pille er ikke grunnen til at du slutter med en hobby og sliter med skoleoppgaver. Da ligger det dypere problemer bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

P-pillene gjør ikke slike drastiske endringer.

Ja, de kan endre den daglige oppfatningen av humøret, sexlyst etc - men en p-pille er ikke grunnen til at du slutter med en hobby og sliter med skoleoppgaver. Da ligger det dypere problemer bak.

Joda det kan dem!

Både jeg og min søster reagerte kraftig på Zynfase pillen.

Jeg ble rar i kroppen og rar i humøret for noen år siden, og trode jeg var utmattet og utbrent. Snakket med min søster som lurte på om jeg hadde skiftet p piller i det siste. Jeg fortalte at jeg hadde skiftet for 4 mnd siden. "Ja du går vel ikke tilfeldigvis på Zynfase nå"? spør hun. "Jo" svarer jeg. Hun bare ler og roper på samboeren sin og spør han om hva han synes om Zynfase. Jeg hører ham fnyse og banne i bakgrunneen. noe om "helvetes piller..."!

Så sa hun at hun hadde blitt helt psyko av dem. Hadde grått, kjeftet og slitt skikkelig i et helt år og var helt nedbrutt og på vei til å gi opp mann og tre barn fordi at var bare helvete... Så fikk hun et tips om at hun burde prøve å skifte piller, og livet snudde på flisa! Hun ble seg selv igjen, og forbanner Zynfase til alle hun møter!

Så ja - man kan bli kokko av p-piller!

Vi reagerer ulikt på ulike typer, så der må en nesten bare prøve seg frem.

Jeg var veldig fornøyd med Trinordiol, men så sluttet de å produsere den og jeg fikk Cerazette.Det funket greit, og en grei "bivirkning" vat at jeg mistet mensen helt :nigo:

Har sluttet på dem for et år siden, da vi er prøvere, og jeg kommer nok aldri til å gå på hormonprevannsjon mer! For jeg er et mye mer stabilt menneske uten! Mye mindre humørsvingninger og gråteanfall nå uten noe :)

Så her kan barne komme tett om vi er så heldige å noensinne få lov å bli foreldre :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg reagerte forresten på Mercilon hvor alle pillene i en måned er like (ser at Loette også er sånn), men tåler Synfase som har ulike hormondoser alt etter hvor jeg er i måneden. Det KAN være at du også reagerer på "monofasiske" p-piller, men dette er selvfølgelig veldig individuelt.)

På Loette er ikke alle pillene like, det er sukkerpiller i mensuka...? Det var i alle fall det da jeg gikk på dem. :) Det var de jeg reagerte på. Gikk over til cerazette, som bare inneholder østrogen (mener jeg?), og som var myyye bedre for min psyke i alle fall.

Ellers er jeg enig med Ruccola, hormonprevansjon kan virkelig ødelegge deg, og jeg kommer nok aldri til å begynne på det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Loette er ikke alle pillene like, det er sukkerpiller i mensuka...? Det var i alle fall det da jeg gikk på dem. :) Det var de jeg reagerte på. Gikk over til cerazette, som bare inneholder østrogen (mener jeg?), og som var myyye bedre for min psyke i alle fall.

Ellers er jeg enig med Ruccola, hormonprevansjon kan virkelig ødelegge deg, og jeg kommer nok aldri til å begynne på det igjen.

Ah, ja, selvfølgelig, jeg visste bare ikke at det fantes noen merker som UTEN sukkerpiller i mensuka :sjenert: Men Loette har 21 dager med helt like piller, det har ikke "mitt" merke (Synfase) - det var egentlig det jeg mente :)

TS: Det vet jeg dessverre ikke, det tar nok litt tid før hormonene er helt ute av kroppen, uten at jeg aner hvor lenge det er snakk om. Hold ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

TS

Oi så hvis jeg dropper p-piller nå (har mensen nå), hvor lang tid tok det for dere før dere merket forskjellen?

Gikk overraskende kjapt!

Følte meg helt meg selv igjen innen en mnd, men merket forskjellen allerede etter noen dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble deppa og bare gråt da jeg begynte på p-piller første gang.. men fikk kjapt bytta merke og det hjalp! Husker ikke hvor lang tid det tok, bare noen uker tror jeg. Har prøvd meg frem med div merker og nå er jeg fornøyd:)

Endret av Frk. Belle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, jeg mener bestemt at p-piller kan gi endringer i psyke og humør (prøvde flere ulike merker)For meg endret det seg veldig da jeg sluttet på p-piller, både livslyst og annen lyst kom tilbake, jeg ble rett og slett mye bedre psykisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...