Gjest lisbeth Skrevet 22. oktober 2010 #1 Skrevet 22. oktober 2010 Har vært kjæreste med en i samme nabolag i et år. Han foretrekker å være hos meg etter jobb og overnatte her. Det betyr at det er her vi spiser middag og kveldsmat + "godter", øl og vin i helgene. Vi er ofte og handler sammen, men han er snar til å være den som tar varene opp i posene, slik at jeg blir den som må betale. En sjelden gang tar han frem en 200-lapp i kassakøen for å være "spandabel" (når regningen kommer på 700-800 kroner..). Han bruker alltid dusjen hjemme hos meg, og skrur ned varmen hos seg selv til det minimale siden han allikevel alltid er her hos meg. Jeg betaler alt av strøm og ved. Han tjener dobbelt så mye som meg, og har mindre gjeld, så det er ikke derfor han er så "forsiktig" med pengene. Har tatt det opp med han at han må være med å betale for maten, siden han spiser her. Da ble han veldig fornærmet. Sa at han ikke nødvendigvis måtte ha middag flere dager i uken, at han hadde klart seg lenge med brødskiver og etpar sorter pålegg. Han synes visst jeg har dyre matvaner, men jeg kjøper det folk vanligvis gjør, ikke noe ekstragavant. Han er en grei og trofast mann, men dette med pengene begynner å slite på meg. Hva i alle dager skal jeg gjøre for at ting skal bli bedre?
Gjest Uglefot Skrevet 22. oktober 2010 #2 Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Jeg rekner med at han ikke har såpass god luktesans at han kjenner at dette plager deg? Et råd som ofte blir gitt her inne på Kg er Snakk med mennesket! Ta det opp med han. Du driter jo ikke penger (iallefall ikke som jeg vet om) Skulle ikke dette gi resultat så ty til eb litt barnsligere variant som er beskrevet nedenfor Neste gang dere er ute å handler (pass på å kast opp i ekstra mye godt i handlevogna) og når det er betalingstid,Uuuuups,glemte visst pengboka hjemme jeg... Edit:skriveleifet Endret 22. oktober 2010 av Uglefot
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #3 Skrevet 22. oktober 2010 Han snylter på deg. Enkelt og greit. Dersom han ikke vil betale sin del av maten så hadde jeg droppet middag de gangene han var hos meg siden han er så fornøyd med brødskiver. Eller sagt at nå må du hjem for jeg skal lage middag og jeg har kun mat til en. Alternativet kan være å sende ham til butikken med handleliste til felles mat. 1
Gjest navnelapp Skrevet 22. oktober 2010 #4 Skrevet 22. oktober 2010 Blir han fornærma for at du tek opp dette? Det syns eg er eit veldig dårleg teikn. Eg syns du blir utnytta. Det du blir utsett for hadde eg ikkje funne meg i. Viss han ikkje har sjølvinnsikt eller skamfølelse for å opptre på den måten, men argumenterer med at ein hyggeleg middag kan byttast ut med brødskiver hadde eg vore skeptisk.
Gjest Ruccola Skrevet 22. oktober 2010 #5 Skrevet 22. oktober 2010 Er jo ikke sikkert han gjør alle disse tingene bevisst for å spare penger. Kan jo vere at han bare ikke tenker på det (menn vettu!... ) Men om han gjør dette bevisst kan det jo enten vere for å spare penger til noe, eller at han tester deg ut? Siden han har litt penger tenker han kanskje at han vil unngå en gullgraver ? Aner ikke, men jeg hadde ihvertfall ikke godtatt dette lenge om han bodde fast hos meg. Man deler da virkelig på utgiftene i et forhold! Har dere forresten vert ute å spist på restaurant der en får felles regning etter maten? Hva gjør han da? Spanderer han, deler dere regningen eller lar han deg betale da også? (Det ville jo vert en god test for å se hva han gjør... )
Gjest Dhanu Skrevet 22. oktober 2010 #6 Skrevet 22. oktober 2010 Hadde en sånn eks. Det er en grunn til at han er en eks. Ettersom han ikke er villig til å dele på utgiftene (slik han burde), så har du vel egentlig bare valget mellom å akseptere det, eller ikke akseptere det (dvs gå fra ham). Jeg hadde ikke giddet å være sammen med en slik mann.
Glitnir Skrevet 22. oktober 2010 #7 Skrevet 22. oktober 2010 Synes det er et veldig dårlig tegn i utgangspunktet. Når du så tar det opp med ham og får den typen svar ville jeg blitt virkelig skeptisk. Det vitner etter min mening om en egoist med lite empati, og er ikke et forhold jeg ville ønsket å fortsette i.
Gjest gjest Skrevet 22. oktober 2010 #8 Skrevet 22. oktober 2010 Minner meg om eksen min, det er et helvete å være sammen med gjerrige menn. Finn deg a real man
I Grosny Skrevet 22. oktober 2010 #9 Skrevet 22. oktober 2010 Minner meg om eksen min, det er et helvete å være sammen med gjerrige menn. Finn deg a real man Gjerrige menn er rikere enn andre menn. (i gjennomsnitt). Neste gang sier du til han at du er DAME. Og ikke ta med lommeboka på butikken. Eller på reataurant. La gutten få svette litt. Jeg har svakere økonomi enn min kjære, men jeg spanderte på henne på reataurant i går. Som vanlig. Men så er jeg ikke rik (les gjerrig)heller.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2010 #10 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg rekner med at han ikke har såpass god luktesans at han kjenner at dette plager deg? Et råd som ofte blir gitt her inne på Kg er Snakk med mennesket! Ta det opp med han. Du driter jo ikke penger (iallefall ikke som jeg vet om) Skulle ikke dette gi resultat så ty til eb litt barnsligere variant som er beskrevet nedenfor Neste gang dere er ute å handler (pass på å kast opp i ekstra mye godt i handlevogna) og når det er betalingstid,Uuuuups,glemte visst pengboka hjemme jeg... Edit:skriveleifet herlighet,ser nå at du har snakket med han om det...for tidlig for meg å lese på Kg! Uansett. Ja,han er en snylter. Kan han være slesk så hadde jeg også vært det..men igjen,det fører vel ingensted..Hva med å handle inn på forhånd? Ikke noe godt og slikt bare det mest nødvendige så om han ikke er fornøyd med utvalget ditt i matskapet,godteriskåla eller baren så sier du at han får stikke å kjøpe det han selv vil ha. Men i bunn og grunn så vet jeg ikke om jeg hadde gidda å vært ilag med en slik en..For slike folk er irriterende og forandrer seg sjeldent. Hilsen Uglefot som ikke gidder å logge seg inn.
Gjest Iah Skrevet 22. oktober 2010 #11 Skrevet 22. oktober 2010 Han snylter på deg. Enkelt og greit. Dersom han ikke vil betale sin del av maten så hadde jeg droppet middag de gangene han var hos meg siden han er så fornøyd med brødskiver. Eller sagt at nå må du hjem for jeg skal lage middag og jeg har kun mat til en Signerer denne. Jeg er et middagsmenneske og for meg ville det vært uaktuelt å droppe middag ofte. Like uaktuelt er det å ha en snyltende kjæreste, så da ville jeg rett og slett som AB over her skriver. Nå skal jeg lage meg middag, så da ser jeg helst at du går hjem. Eventuelt hadde jeg bare laget middag til meg selv, og vært veldig påpasselig at det ikke ble noe til overs som han kunne få.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 22. oktober 2010 #12 Skrevet 22. oktober 2010 Han snylter, bevisst eller ubevisst. Men du må si ifra om det for at ting skal endre seg. Jeg tror du bør ta en skikkelig heftig alvorsprat med ham hvor du sier det rett ut: "fra og med i dag må vi dele 50/50 på alle innkjøp som gagner oss begge. Det gjelder mat, godteri, øl osv. Så lenge vi spiser like mye, er det ikke rettferdig at jeg skal betale." Hvis han nekter synes jeg ikke han er så mye verdt å spare på. Hvis han sier "selvfølgelig, beklager, jeg ha aldri tenkt over det, jeg skal skjerpe meg" er jo alt i orden. Hvis han sier han skal skjerpe seg, regner jeg med han kommer til å glemme seg fort igjen - gammel vane er vond å vende. Det kommer til å ta tid å få dette likestilt! Derfor bør du ha et par backupløsninger på lager -Spis middag hos han i blandt -Glem lommeboka når dere drar på butikken -Si at du ikke har dekning på kortet -Ta kun med deg halvparten av hva det vil koste til butikken. vet du at dere skal kjøpe helgekos, ta med 400 kroner og ingenting mer -Hvis han dusjer lengre enn såogsålenge, rop på ham og få ham utderfra osv Det viktigste er uansett at du sier klart og tydelig ifra. Ikke vær en pingle og si "jeg skulle ønske du kunne betale litt mer.. please." du må ha litt bein i nesa nå.
Lissi Skrevet 22. oktober 2010 #13 Skrevet 22. oktober 2010 Sånn eks har jeg også hatt i 3 år. Jeg betalte det meste for han, vi brukte min bil, jeg fylte bensin og tok alle utgifter. Han ville ha det kaldt i huset, enda jeg satt med lavt stoffskifte og frøs. Vi måtte handle i Sverige eller first price varer og vi diskuterte hver gang vi handlet.. om jeg måtte ha kubbelys osv.. Selv om vi var forlovet og han spiste 4 ganger så mye mat som meg så måtte jeg betale se og hør for seg selv når vi handler med felleskort på resten. Herregud så glad jeg er for jeg er kvitt den fyren!!!!!!!!
Gjest Cacho i.i. Skrevet 22. oktober 2010 #14 Skrevet 22. oktober 2010 Ja, du blir utnyttet - dessverre... Min ex var sånn - hadde ikke råd til å gå på restaurant hvis ikke jeg tilbød meg å betale, da... Men å kjøpe ny motorsykkel hadde han råd til! Vi hadde felles utgiftskonto, men skulle vi ha fest, ble øl trukket av den kontoen, men jeg måtte kjøpe vin fra min konto siden han ikke drakk vin. Han presterte til og med å kreve penger av meg etter det var slutt for en operasjon jeg tok privat - selv om mine foreldre tilbød seg å betale for den i utgangspunktet. Han nektet at de skulle betale, sa vi skulle klare oss selv...
Gjest gjest Skrevet 22. oktober 2010 #15 Skrevet 22. oktober 2010 Herregud, som jeg kjenner meg igjen! (og ja, han er en eks ) Vi var ikke kommet i "hus, jobb og hjem"-fasen ennå, men mye likt. Han var fremdeles student, og jeg jobbet deltid + pendlet. Begge bodde i kollektiv. Så økonomisk kom vi vel relativt likt utav det. Jeg hadde vel muligens litt bedre råd ved helgejobbing og overtid og sånt. Han hadde tydelig fått et inntrykk av at jeg hadde bedre råd, og hadde null skrupler med å la meg betale i butikken, lage maten og ta oppvasken. Til å begynne med tenkte jeg ikke over det, siden vi hovedsakelig var hos meg, og det var jeg som inviterte. I starten var han jo gjest. Men det tok ikke mange ukene før jeg reagerte. Jeg husker den dagen det virkelig smalt for meg! Jeg trodde jeg var blakk, men hadde til min store glede fått feriepenger. Inviterte han derfor på middag på restaurant. Ikke dyr, men vi hadde middag, dessert, kaffe, osv. Da vi kom ut tok han seg en tyggis. Jeg spurte om jeg kunne få. Da svarte han "hvorfor i all verden kan du ikke kjøpe din egen tyggis?". Jeg ble helt satt ut, men greide å holde meg der og da. Tyggis fikk jeg aller nådigst.... Dagen etter handlet vi i butikken. Vi kjøpte masse mat, siden han insisterte. Han spiste utrolig mye på den tiden, så jeg kjøpte vel det tredobbelte av hva man egentlig trenger. Da vi kom hjem satte han seg ned i sofaen da vi skulle begynne med maten. Det hører med til historien at jeg stod nedsyltet i flyttelass, og hadde en ettermiddag på å bli ferdig. Istedet for å hjelpe meg med å lage middag mens jeg pakket, påsto han at han måtte lese til eksamen. Da satte jeg ned foten, og sa at han måtte hjelpe til. Han sukket, og bidro igjen aller nådigst. Jeg forsynte meg med en liten porsjon fordi maten var varm. Han kom inn på stua med tallerkenen fylt til randen av mat. Såvidt han greide å ikke søle. Da jeg kom på kjøkkenet var alle kasseroller skrapt tom Du må benytte deg mens du hadde sjansen, var svaret!! Var etter dette jeg klikket. Makan! Og så presterte han å bli indignert også...
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2010 #16 Skrevet 22. oktober 2010 Gjerrige menn er rikere enn andre menn. (i gjennomsnitt). Neste gang sier du til han at du er DAME. Og ikke ta med lommeboka på butikken. Eller på reataurant. La gutten få svette litt. Jeg har svakere økonomi enn min kjære, men jeg spanderte på henne på reataurant i går. Som vanlig. Men så er jeg ikke rik (les gjerrig)heller. Du har rett. Eksen min hadde mer enn nok med penger.
I Grosny Skrevet 22. oktober 2010 #17 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg tror dere skal sette dere ned med papir , blyant og kalkulator og ta den store økonomipraten. Spør hvilke ambisjoner han har. Tenker han på f.eks å starte en bedrift, så skjønner jeg godt at han sparer beinhardt. Hvis dere drømmer om hus og ekteskap så skal mye spares. Men det skal spares på felles konto, ikke på hans. Du kan si at du er dyr i drift, og hvis han ikke har råd til å delta, og dele på det nivået, så bør han vurdere om ei dame som går mer på sparebluss passer bedre for han. Eller du kan bli spareblussdame. Men da skal som sagt sparepengene inn på felles konto. Hvis han ønsker å bli rik, mens du skal være fattigere, så kan du si at det gidder du ikke. Akkurat varmtvannet kan du spandere, og strømregninga. Men la han få betale litt husleie siden han bor hos deg.
Pingting Skrevet 22. oktober 2010 #18 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg tror dere skal sette dere ned med papir , blyant og kalkulator og ta den store økonomipraten. Spør hvilke ambisjoner han har. Tenker han på f.eks å starte en bedrift, så skjønner jeg godt at han sparer beinhardt. Hvis dere drømmer om hus og ekteskap så skal mye spares. Men det skal spares på felles konto, ikke på hans. Du kan si at du er dyr i drift, og hvis han ikke har råd til å delta, og dele på det nivået, så bør han vurdere om ei dame som går mer på sparebluss passer bedre for han. Eller du kan bli spareblussdame. Men da skal som sagt sparepengene inn på felles konto. Hvis han ønsker å bli rik, mens du skal være fattigere, så kan du si at det gidder du ikke. Akkurat varmtvannet kan du spandere, og strømregninga. Men la han få betale litt husleie siden han bor hos deg. + 1!
smalls Skrevet 22. oktober 2010 #19 Skrevet 22. oktober 2010 Virker som at det er de mennene som har mye penger som ofte er gjerrige. Eksen min tjente veldig godt men allikavel så var han utrolig gjerrig med pengene. Var nesten alltid jeg som måtte betale alt. Så er jo en grunn til det ble slutt. Er ikke noe særlig å være med en mann som ikke gidder å betale noe eller spandere noe på deg.
Gjest caramiacaramella Skrevet 22. oktober 2010 #20 Skrevet 22. oktober 2010 Akkurat det med vann og strøm er jo ikke noe å tenke på. Noen over her foreslo faktisk å kaste ham ut av dusjen hvis du følte han hadde brukt for lang tid! Det synes jeg er å overreagere. Men ja, det høres ut som om han snylter på deg. Synes du skal sette deg ned med ham og ta en rolig prat om det,fortell ham at hvis dere skal være hos deg så ofte, må han rett og slett bidra til mat. Skjønner han ikke det,får du vel ty til midler som å foreslå at dere skal være hos ham, eller sende ham til butikken for å kjøpe mat på egen hånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå