Gå til innhold

Å fryse kjøtt som går ut på dato samme dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det med å fryse kjøtt som går ut på dato samme dag? Jeg har kjøpt en indrefilet av svin og en pakke med lammekoteletter på Rimi til halv pris, og de gikk ut på dato samme dag. Jeg la dem i fryseren med en gang jeg kom hjem. Dette burde vel gå greit? Jeg kjenner jo om kjøttet er dårlig når det blir tint igjen, men da er det på en måte litt for seint... Er det noen som har erfaring med dette? Jeg har prøvd å google emnet, men finner ikke ut av det.

Skrevet

Det gjør jeg hele tiden. Hvis jeg har kjøpt noe jeg ikke fikk bruk for der og da likevel, så går det i fryseren når utløpsdatoen er der, eller kanskje til og med et par dager senere. Pakker det om, da, så jeg lukter på det før det går i fryseren.

Skrevet

Jeg kjøper ofte kjøtt som er satt ned til halv pris (eller mindre) på grunn av dato og hiver det i fryseren. Har ikke hatt noen problemer med det enda, men passer alltid på at det tines i kjøleskap og brukes med en gang det er tint igjen :jepp:

Skrevet

Jeg gjør i hvert fall det. Har gått bra hittil :)

Skrevet

Takk, da høres det ut som om det skal gå bra :)

Skrevet

Jeg kan jo gi en liten oppdatering på hvordan det gikk. Jeg la svinefileten i kjøpeskapet til tining fredag kveld, og stekte den på lørdag kveld. Den ble helt nydelig! Veldig saftig og god på smak, og veldig mør. Har opplevd at svinefilet kan bli litt tørt noen ganger, men denne var kjempefin. Har lest at jo lenger kjøtt ligger mot best før-datoen, jo mørere blir det. Virker som det er tilfelle! Heretter skal jeg kjøpe kjøtt hver gang jeg ser noe som er på tilbud pga. dato :)

I kveld skal jeg steke lammeskivene, håper jeg er like heldig med dem :)

Gjest Spinell
Skrevet

Jo nærmere utløpsdato jo bedre modnet er kjøttet. Det er ingen fare å fryse ned kjøtt samme dag det går ut på dato. Hvor lenge det tåler å ligge i fryseren kommer an på hva slags kjøtt det er. Kjøtt med mye fett har dårligere holdbarhet enn magert kjøtt, fordi fettet blir dårlig først. Jeg er temmelig sikker på at lammeskivene er helt utmerket! :)

Skrevet

Må bare si at mørning av kjøtt ikke gjelder annet enn storfe og diverse viltkjøtt. Med andre ord er det lite å hente på å la kylling og svin ligge opp mot siste forbruksdato. Og angående hva slags kjøtt som fortest blir dårlig så er dette kjøtt med ben i, altså lammeskiver f.eks. Fett harskner, men det blir ikke "farlig".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...