AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #1 Skrevet 22. oktober 2010 Heisann! Jeg bor i en sokkelleilighet med store problemer med fukt, her er det konstant kondens på vinduene, uansett hvor mye vi lufter. Nå har jeg også fått allergiske reaksjoner på dette inneklimaet og det ser ut til at støvmidd liker seg godt her. Er det noen som har hatt samme problem og kjøpt seg lufavfukter? Eller kjenner til en avfukter som virkelig tar knekken på fukten? Håper noen kan hjelpe meg før jeg blir alvorlig syk her.
yoga Skrevet 22. oktober 2010 #2 Skrevet 22. oktober 2010 *abonnere* Vi er plaget med mye fukt i gangen og badet og lurer på å kjøpe en luftavfukter.
Envy Skrevet 22. oktober 2010 #3 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg trenger også svar på dette, så *abonnerer* og venter på at kloke hoder skal komme med gode råd
lille katt Skrevet 22. oktober 2010 #4 Skrevet 22. oktober 2010 Huffda! Leier du? Da hadde jeg tatt det opp med utleier! Viktig med panelovner under vinduene for å unngå kondens. Vi har en elektrisk luftavfukter fra Clas Ohlson som vi kjøpte for flere år siden. Tror faktisk den kostet et par tusen på den tiden (6-7 år siden). En ganske stor sak (men ikke tung) på hjul. Jeg har jo ingenting annet å sammenligne med, men vi synes ihvertfall den har fungert veldig bra. Vi brukte den om soverommet i en leilighet hvor det ble veldig mye kondens, og den kunne suge opp både 1 og 2 liter i løpet av en natt. Senere har vi brukt den ved siden av tørkestativet (før vi fikk tørketrommel), hvor den også har bidratt til raskere klestørk. Alltid tilfredsstillende å tømme ut vannbeholderen og tenke på at det vannet tidligere hang på vinduet eller i sengetøyet .
Alvira Skrevet 30. oktober 2010 #5 Skrevet 30. oktober 2010 Vi har to! En liten (synes vi) fra Clas Ohlson på soverommet som vi tømmer rundt 1- 2 ganger i uka. Den tar ca 2-3 liter. Så har vi en stor i stua som tar ti liter som vi også må tømme en gang eller to hver uke. (altså 12-20 liter pr uke....!) Den store er absolutt best, den kjøpte vi på elkjøp eller lignende for rundt 3000,- Den er stor som et lite bord (ca40x40bred/dyp og ca 50cm høy) og er merket wood`s. Denne er til et areal på ca 10-50m2, pass på at dere kjøper en som har kapasitet nok til rommet den står i. Men hvis jeg virkelig skal gi dere et godt råd, så er det, hvis mulig, å flytte til en leilighet so ikke er fuktig! Mugg gjør en veldig syk...
lille katt Skrevet 31. oktober 2010 #6 Skrevet 31. oktober 2010 Vi har to! En liten (synes vi) fra Clas Ohlson på soverommet som vi tømmer rundt 1- 2 ganger i uka. Den tar ca 2-3 liter. Så har vi en stor i stua som tar ti liter som vi også må tømme en gang eller to hver uke. (altså 12-20 liter pr uke....!) Den store er absolutt best, den kjøpte vi på elkjøp eller lignende for rundt 3000,- Den er stor som et lite bord (ca40x40bred/dyp og ca 50cm høy) og er merket wood`s. Denne er til et areal på ca 10-50m2, pass på at dere kjøper en som har kapasitet nok til rommet den står i. Men hvis jeg virkelig skal gi dere et godt råd, så er det, hvis mulig, å flytte til en leilighet so ikke er fuktig! Mugg gjør en veldig syk... Vi har en eldre utgave av denne, så det er kanskje tilsvarende som den lille deres, Alvira? Alt er relativt .
Gjest Consensio Skrevet 31. oktober 2010 #7 Skrevet 31. oktober 2010 Husk at de aller fleste luftavfuktere IKKE skal brukes på baderom/våtrom. Leier leilighet med mye fukt og kjøpte en som vi har stående på soverommet på dagtid og på stua om natten. Husker ikke nå hva den heter, men vi kjøpte den på Elkjøpe for 1700,- og er så langt utrolig fornøyd. Lufta på soverommet ble mye bedre etter bare noen få timer, og min mann har mye mindre slim i halsen om morgenen, mens jeg ikke har så vondt i hodet lengre. (og ikke alle har huseiere som gidder å ta tak i slike ting Min huseier har sagt at dersom det plager oss så får vi gjerne flytte ut...problemet er at alle andre leiligheter koster fort 2-3 tusenlapper mer pr mnd...)
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2010 #8 Skrevet 31. oktober 2010 Takk for mange forslag, blir nok en solid sak etterhvert. Har nå skaffet to fra Biltema som suger til seg fukt, fukslukere heter det visst. Fungerer ypperlig, har en på soverommet og en på badet. Det har allerede kommet ganske mange liter vann. Vi har heller ikke mulighet til å flytte ut enda, så vi venter på et hus vi selv kan kjøpe. -TS-
Alvira Skrevet 1. november 2010 #9 Skrevet 1. november 2010 Vi har en eldre utgave av denne, så det er kanskje tilsvarende som den lille deres, Alvira? Alt er relativt . Kanskje det er noe sånn vi har, bare eldre. Men vi kaller den for "den lille" uansett, siden vi også har en som er større Nå har vi forresten fått ordnet varmekablene i stuen, så nå virker det tørrere her og vi trenger ikke ha på luftavfukterene så mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå