AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #1 Skrevet 22. oktober 2010 Hei Jeg og min mann skal skilles. Meningen er at jeg skal beholde huset, det skal skrives over på kun meg. Men går det an når vi begge står som ansvarlige på lånet? Jeg har ikke mulighet til å stå som ene-lånetaker.
Gjest Dhanu Skrevet 22. oktober 2010 #2 Skrevet 22. oktober 2010 Det er klart at du må ta ansvaret for gjelden alene hvis du skal eie huset alene. Får du ut andre verdier fra felleseiet som du kan betale ned på lånet med, for derved å få mulighet til å være ene-lånetaker?
Kara W Skrevet 22. oktober 2010 #3 Skrevet 22. oktober 2010 Det er fullt mulig at dere begge står som ansvarlige for lånet, selv om det er du som eiere huset. Spørsmålet er om mannen din vil gå med på det. Hvis han blir stående så betyr det at han kan få anmerkning ellers miste verdier dersom du ikke betaler. Han vil også sterkt redusere mulighetene sine for å få et nytt lån så lenge han har navnet sitt på dette lånet. Personlig ville jeg aldri gått med på en slik løsning, men det er altså mulig.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #4 Skrevet 22. oktober 2010 Helt enig med Kara W her. Det koker ned til en ting. Har du ikke råd til å kjøpe ut partneren din så har du ikke økonomi til å beholde huset. Aldri i verden om jeg ville ha stått som medlånetaker på et hus jeg ikke eier eller bor i. Jeg vil jo miste den økonomiske friheten til å etablere meg på nytt.
Gjest Lille-pus Skrevet 22. oktober 2010 #5 Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Hei Jeg og min mann skal skilles. Det betyr at boet skal deles. Meningen er at jeg skal beholde huset, det skal skrives over på kun meg. Men går det an når vi begge står som ansvarlige på lånet? Om jeg forstår deg riktig så skal du skal med andre ord stå som ene-eier til huset, og grunnboken skal endres til å vise kun deg som hjemmelshaver til tomt m/hus. Lånet anbefales på det sterkeste overført på deg siden du skal overta den andelen av huset som han per dato er eier av. Jeg har ikke mulighet til å stå som ene-lånetaker. Da bør dere faktisk selge huset, betale ut lånet og dele et potensielt overskudd. Jeg vil spørre deg om du kunne tenke deg å stå som ansvarlig på lånet og la din mann overta huset ? - og om du ville synes det var like greit den dagen en ny dame flyttet inn ? Edit: Det lureste du kan gjøre her nå er å ta en samtale med din kundekontakt i banken hvor dere har huslånet. Endret 22. oktober 2010 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #6 Skrevet 22. oktober 2010 TS her. Det er mannen min som vil at det skal være slik...vi skilles som bestevenner. Jeg mente at vi skulle selge huset for og betale ned gjelden og heller starte på nytt. Han vil at jeg og våre felles barn skal ha huset, jeg skal selvfølgelig betjene lånet selv.
Glitnir Skrevet 22. oktober 2010 #7 Skrevet 22. oktober 2010 TS her. Det er mannen min som vil at det skal være slik...vi skilles som bestevenner. Jeg mente at vi skulle selge huset for og betale ned gjelden og heller starte på nytt. Han vil at jeg og våre felles barn skal ha huset, jeg skal selvfølgelig betjene lånet selv. Dersom han står med flerfoldige millioner i banken som han kan bruke på nytt hus selv, ikke trenger lån selv og i tillegg vil ta sjansen på at du påfører ham betalingsanmerkninger og det som verre er, så værsågod. Men det vil være det glade vannvidd for ham. Kan dere ikke eventuelt bare eie huset og lånet sammen, så betaler du husleie til ham for hans del?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #8 Skrevet 22. oktober 2010 TS her. Ser jeg fikk svar lengre oppe på om det gikk an...takk for det Ang alt det andre så var det vel strengt tatt ikke det jeg spurte om, men til deres informasjon så har han også et annet hus, uten lån...så han blir ikke satt på bar bakke. Både jeg og mannen min vet at jeg fint klarer å betjene lånet, skulle det bli et problem vil jeg selvfølgelig selge framfor å lage trøbbel for ham.
Gjest Lille-pus Skrevet 22. oktober 2010 #9 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg har ikke mulighet til å stå som ene-lånetaker. jeg skal selvfølgelig betjene lånet selv. Men.... jeg har litt problemer med å forstå hva du mener når du først sier at du ikke har mulighet til å stå som låntager alene for så å si at du selvsagt skal betjene lånet alene.... :klø: Dersom du har økonomi til å betjene lånet alene, og du har tilstrekkelig sikkerhet i huset, hvorfor kan dere ikke da bare bli enige om at du overtar både hus og lån ( - siden det høres ut som det ikke er viktig for ham å få ut sin andel av huset) ? Jeg ser selvsagt at din økonomi vil bli annerledes dersom du overtar dagens lån + må låne ytterligere for å løse ham ut. I alle fall kan det være veldig greit å be ham tenke på hvordan han ville komme til å reagere den dagen (teoretisk sett) en annen mann flytter inn i huset sammen med deg og barna.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #10 Skrevet 22. oktober 2010 Men.... jeg har litt problemer med å forstå hva du mener når du først sier at du ikke har mulighet til å stå som låntager alene for så å si at du selvsagt skal betjene lånet alene.... :klø: Dersom du har økonomi til å betjene lånet alene, og du har tilstrekkelig sikkerhet i huset, hvorfor kan dere ikke da bare bli enige om at du overtar både hus og lån ( - siden det høres ut som det ikke er viktig for ham å få ut sin andel av huset) ? Jeg ser selvsagt at din økonomi vil bli annerledes dersom du overtar dagens lån + må låne ytterligere for å løse ham ut. I alle fall kan det være veldig greit å be ham tenke på hvordan han ville komme til å reagere den dagen (teoretisk sett) en annen mann flytter inn i huset sammen med deg og barna. Huset er belånt med maks lånebeløp, jeg er uføretrygdet og har ikke høy nok inntekt til å ha et slikt lån alene, selv om banken ser at jeg fint klarer å betjene det Noe ny mann er ikke en problemstilling på mange år ennå iallefall, har fått nok for et helt liv Men jeg har faktisk nevnt det for ham da jeg er forholdsvis ung ennå, men han ser ikke på det som noe problem da han kjenner meg og vet hva jeg står for
Gjest Dhanu Skrevet 23. oktober 2010 #11 Skrevet 23. oktober 2010 Dere kan fortsatt skifte boet og likevel fortsette å ha boligen i sameie. Da blir dere vanlige sameiere, og har hver deres andel i både bolig og lån, og du kan betale ham husleie for hans del. Løsningen du er ute etter, at du skal eie alene mens han er medansvarlig på lånet, er samme løsning som mange unge gjør på boligmarkedet når de skal kjøpe sin første bolig og hvor situasjonen er at de tjener nok, men at gjeldsgraden blir for høy. Forskjellen er vel at for de fleste stiller foreldrene opp, og ikke en eksmann. Men det er ingen prinsipiell forskjell. Selv om det skurrer i de flestes ører, så er det et tillitsspørsmål uansett om det er foreldre eller eksmann som stiller opp. Jeg for min del fikk det samme tilbudet fra eks-svigerforeldre (takket nei). Så joda, selv om de fleste ikke ville stilt opp for eksen på denne måten, så er det fullt mulig!
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #12 Skrevet 23. oktober 2010 Dere kan fortsatt skifte boet og likevel fortsette å ha boligen i sameie. Da blir dere vanlige sameiere, og har hver deres andel i både bolig og lån, og du kan betale ham husleie for hans del. Løsningen du er ute etter, at du skal eie alene mens han er medansvarlig på lånet, er samme løsning som mange unge gjør på boligmarkedet når de skal kjøpe sin første bolig og hvor situasjonen er at de tjener nok, men at gjeldsgraden blir for høy. Forskjellen er vel at for de fleste stiller foreldrene opp, og ikke en eksmann. Men det er ingen prinsipiell forskjell. Selv om det skurrer i de flestes ører, så er det et tillitsspørsmål uansett om det er foreldre eller eksmann som stiller opp. Jeg for min del fikk det samme tilbudet fra eks-svigerforeldre (takket nei). Så joda, selv om de fleste ikke ville stilt opp for eksen på denne måten, så er det fullt mulig! Ser den med at det skurrer i de flestes ører ja, tror grunnen til at han ønsker å gjøre det slik er at vi skilles ikke som uvenner, men som bestevenner som har vokst fra hverandre etter 15 år Han ønsker trygghet for barna og at de skal få fortsette å bo i barndomshjemmet sitt. Det var han som foreslo at jeg skulle ha særeie på huset da jeg har gjennom flere arver oppigjennom årene lagt i flere hundre tusen i oppgradering av boligen...han føler vel at det er jeg som har kostet på mest (noe det faktisk er). Men da vet jeg at det er mulig, så får vi kontakte de rette instanser etterhvert for å få ordnet papirarbeidet...takker for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå