Miracl3 Skrevet 9. oktober 2003 #1 Del Skrevet 9. oktober 2003 Lurer på om noen av dere er biliotekar eller studere for å bli det. I såfall hvordan liker dere jobben/studiene ? Er det hadt jobbing og er det lett å få jobb etter på ? Hva ser dere som alternativ til bibliotekar utdanningen ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 10. oktober 2003 #2 Del Skrevet 10. oktober 2003 Kan desverre ikke hjelpe deg med spørsmålene dine, men jeg har en stund fabulert litt om kanskje dette er jobben for meg...så jeg håper du får mange svar i denne tråden her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 10. oktober 2003 #3 Del Skrevet 10. oktober 2003 Jeg vet heller ikke noe om denne utdanningen, men har alltid hatt lyst til å bli bibliotekar......... Ble sykepleier i stedet, og det kan vel ikke sies å være i samme kategori?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 10. oktober 2003 #4 Del Skrevet 10. oktober 2003 Lurer på om noen av dere er biliotekar eller studere for å bli det. I såfall hvordan liker dere jobben/studiene ? Er det hadt jobbing og er det lett å få jobb etter på ? Hva ser dere som alternativ til bibliotekar utdanningen ? Jeg skal bli bibliotekar. Trives kjempegodt på studiet, selv om det er svinemye å gjøre. Har jobbet en del ekstra på bibliotek, og har det som plommen i egget! Det er kjempevanskelig å få jobb i Oslo-området etter endt studietid, men er du villig til å flytte til gokk er det mulig å få jobb. Kan ikke se noe som kan være alternativ, da dette er en utdanning som ikke ligner noe. En del bibliotekfaglige ting som ikke ligner noe annet, som katalogisering og klassifikasjon. Mer info kan du finne her: Bibliotekarer - gjør mer enn å finne fram bøker om undulater Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maetzii Skrevet 10. oktober 2003 #5 Del Skrevet 10. oktober 2003 Å jobbe på bibliotek er ganske kjedelig... Men er du heldig får du en sånn snill liten assistent som meg som gjør jobben for deg, så kan du bruke store deler av dagen på å lese "alt om håndarbeide". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 11. oktober 2003 #6 Del Skrevet 11. oktober 2003 For meg stod valget mellom lærer og bibliotekar - læreryrket "vant" fordi jeg manglet det obligatoriske språket for å komme inn på bibliotekfag Angrer ikke på valget om å bli lærer heller, men bærer på en drøm om å ta etterutdanning i skolebibliotekfag, og få ansvar for skolebiblioteket på en skole :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miracl3 Skrevet 12. oktober 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 12. oktober 2003 For meg stod valget mellom lærer og bibliotekar - læreryrket "vant" fordi jeg manglet det obligatoriske språket for å komme inn på bibliotekfag Angrer ikke på valget om å bli lærer heller, men bærer på en drøm om å ta etterutdanning i skolebibliotekfag, og få ansvar for skolebiblioteket på en skole :blunke: Hvilket språk er det ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 12. oktober 2003 #8 Del Skrevet 12. oktober 2003 Et C-språk fra videregående. Det hadde ikke jeg, og orket ikke bruke ett ekstra år på å ta det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudulja Skrevet 12. oktober 2003 #9 Del Skrevet 12. oktober 2003 Et C-språk fra videregående. Det hadde ikke jeg, og orket ikke bruke ett ekstra år på å ta det... Men man må ikke ha det lenger! Jeg er bibliotekar, ferdig med utdannelsen i vår. Det var et hardt studium, til tider ekstremt mye å gjøre og drøyt mye pensum - men trivdes fordet. Jeg har enda ikke fått meg jobb. Det er mange av mine medstudenter som heller ikke har fått jobb. Jeg bor i Drammen, og det er ikke jobber i området. Du må være villig til å flytte på deg (hvilket jeg ikke er...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 12. oktober 2003 #10 Del Skrevet 12. oktober 2003 For meg stod valget mellom lærer og bibliotekar - læreryrket "vant" fordi jeg manglet det obligatoriske språket for å komme inn på bibliotekfag Angrer ikke på valget om å bli lærer heller, men bærer på en drøm om å ta etterutdanning i skolebibliotekfag, og få ansvar for skolebiblioteket på en skole :blunke: For meg var det geografisk plassering av utdanningen som gjorde utslaget... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 13. oktober 2003 #11 Del Skrevet 13. oktober 2003 Så fint at de har fjernet det opptakskravet da! :D Litt dumt for meg at de ikke gjorde det før Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miracl3 Skrevet 13. oktober 2003 Forfatter #12 Del Skrevet 13. oktober 2003 Jeg er veldig fornøyd med at de har fjernet c-språket. Jeg planlegger å søke bibliotekhøyskolen neste år å ville ikke hatt tid til et c-språk. Skjønner at pensumet der er veldig stort men også sikkert kjempe spennede. Jeg bare krysser fingrene mine for at krakterene mine blir gode nokk i år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronja Skrevet 15. oktober 2003 #13 Del Skrevet 15. oktober 2003 Er bibliotekar, trives veldig godt i jobben, det er utfordrende og spennende og du møter mye mennesker. Kundebehandling er viktig, men det er mange alternativer til hvilken funksjon du har i biblioteket du får jobb! Du kan f.eks. jobbe i et lite fagbibliotek hvor du nesten ikke ser et menneske. Du kan jobbe bare med litteraturformidling til barn/ungdom. Du kan jobbe med arrangementer og utstillinger. Du kan få jobb innen arkiv, informasjon, opplysning, alt som har med systematisering å gjøre. Masse muligheter innen utdanningen! Selv om jeg synes selve utdanningen var veldig gammeldags i forhold til det jeg møtte da jeg skulle ut i jobb. (gikk ut i 2000) Har dette forandret seg nå, lunacia? Håper virkelig det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miracle Skrevet 15. oktober 2003 #14 Del Skrevet 15. oktober 2003 hva mener du med gammeldags utdanning ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2003 #15 Del Skrevet 15. oktober 2003 Dette er en av de jobbene jeg oftest har sett utlyst i distriktene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronja Skrevet 16. oktober 2003 #16 Del Skrevet 16. oktober 2003 hva mener du med gammeldags utdanning ? Jeg mener det at vi lærte om kortkatalog og tusenvis av oppslag i bøker og baser som var avlegs allerede da vi gikk på skolen. Det har skjedd stor utvikling de siste årene, noe som skolen ennå ikke hadde rukket å legge om til. Håper dette er forandret for vi lærte mye som vi ikke hadde bruk for i det hele tatt. Ble jo utfordrende og lærerikt å komme ut i arbeidslivet da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 20. oktober 2003 #17 Del Skrevet 20. oktober 2003 Mye er forandret, men endel er fremdeles med det gamle... De sliter litt med at det er for mange "gamle" forelesere der, for mange som har jobbet litt for lenge og henger igjen i det gamle sporet... Jeg var også ferdig nå i vår, og trivdes vel ikke så alt for godt med studiet. Men jeg er kjempefornøyd med yrkesvalget for det! Har jobbet i endel forskjellige bibliotek, og liker i grunn alle formene.. Både folkebibliotek, skolebibliotek, fagbibliotek og andre steder... Og.. Ei jeg kjenner som går siste året nå forteller meg at mye er gjort om siden i fjor, det skjer stadig forandringer og forbedringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. oktober 2003 #18 Del Skrevet 23. oktober 2003 Jeg gikk en stund på bibliotekarlinja i fjor,men hoppet av siden jeg ikke syntes det var noe for meg.Synes ikke utdanningen var særlig gammeldags.Det var veldig mye dataopplæring og sånn. Men det er grusomt mye pugging da,særlig innenfor katalogisering og klassifikasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 23. oktober 2003 #19 Del Skrevet 23. oktober 2003 Mye dataopplæring? Det er alt for lite dataopplæring, og det som er stopper på ett alt for lavt nivå. For bibliotekarer i dag er det et "must" å kunne navigere raskt og presist på internett og i alle slags databaser, og være fortrolig med datamaskinen som arbeidsredskap. Det siste vil jeg påstå at mange av de som gikk ut samtidig som meg ikke var... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå