Gå til innhold

Ble lovt tilnærmet full stilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte i ny jobb i butikk i sommer, og etter å ha utmerket meg en smule ble jeg forfremmet til skiftleder/låseansvarlig, noe jeg anser som en god stilling med tanke på at jeg bare er 19 år.

Jeg studerte egentlig, men hadde valgt feil studie og vurderte å slutte, men hadde ikke råd fordi studielånet var en god inntekt for meg, derfor måtte jeg ha mer jobb for å kunne klare meg uten studielånet.

Sjefen min gav meg tilbud om opplæring som skiftleder, men lønnsøkning på 21,- per time og en stillingsprosent på 80-100%. Dette var mye mer enn mine daværende 40 timer per måned. Jeg fikk turnusen og den er på denne prosenten ut året, men etter nyttår kommer det ny turnus og da vil jeg kun ha 60 timer per måned, altså halvparten av hva jeg er lovt.

Hva kan jeg gjøre nå? Jeg har jo ingen kontrakt på at jeg skal ha så mye jobb, annet enn en muntlig avtale. OG skal jeg bare jobbe 60 timer per måned må jeg flytte hjem til foreldrene mine. Synes dette er dårlig gjort med tanke på at jeg sluttet på studiene fordi jeg ble tilbudt opplæring, bedre lønn og en MYE høyere stillingsprosent.

Faktisk kan jeg da heller jobbe ut året, si opp jobben og søke arbeidsledighetstrygd mens jeg leter etter noe annet, vil jo nesten ha mer igjen for det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En muntlig avtale er like binnende.

Ta det opp med sjefen din og spoerr hvor det blir av opplaeringen din.

Skrevet

opplæring har jeg fått, men etter nyttår vil jeg miste halvparten av timene mine. Det er snakk om ca. 10000 kr per måned i inntekt.

Skrevet

Har du spurt hvorfor de har trekt tilbake noe de har lovet deg?

Skrevet

Omsetningen er ikke helt der de vil ha den, så det er ikke penger til det. Men sånn som jeg ser det er ikke det "mitt problem" jeg ble lovet det.

Skrevet

En muntlig avtale er like bindene, MEN og det store menet her er at det blir ord mot ord. Og dessverre er det nok arbeidstaker som taper en slik diskusjon.

Man burde aldri stole på en slik lovnad uten å ha det skriftlig på ett papir.

Når det gjelder å si opp for å gå på arbeidsledighetstrygd vil jeg ikke anbefale deg det. For det første må du ha tjent en hvis sum for i det hele tatt å ha rett på arbeidsledighetstrygd og for det andre vil du ved å si opp selv få en karantene på 8 uker hvor du ikke har rett på penger.

Du kan allikevel ha noen rettigheter på din side. Hva slags kontrakt du har og hva som står i den er utgangspunktet for resten. Du kan ha krav på å få høyere kontrakt hvis du har jobbet i en stilling så og så lenge, men igjen handler dette om kontrakt og hva som står i den.

Siden formuleringen i kontrakten er viktig er det vanskelig å si noe spesifikt om det uten å se kontrakten. Har du noen mulighet for å få hjelp av noen til å tolke kontrakten opp mot arb.miljøloven ville jeg ha gjort det.

Skrevet

Så lenge kontrakten din kun sier 40 timer/måned, har du ikke krav på mer. Du har hatt merarbeid i disse månedene, men så lenge det ikke var kontraktfestete timer, var de nettopp det - merarbeidstimer. Innmari sur situasjon å havne i, men du har forhåpentligvis lært til senere at ved endring av stilling skal også kontrakt endres. Ellers blir det ord mot ord, og du som arbeidstaker vil da alltid tape siden muntlige avtaler omtrent er umulige å bevise.

Skrevet

jeg føler jeg er i litt samme situasjon som deg. Jeg begynte i min jobb i slutten av januar, da var avtalen at jeg jobbet noen dager i uken ca 2-3, frem til juli, da h*n som jobbet 100% skulle slutte. Jeg studerer ikke så jeg vil jo da jobbe 100 %! Helt siden mai har vi slitt litt med omsetningen i butikken... I august jobbet jeg tilnærmet 100% det var vel mer 80-90%.

I midten av september fikk jeg beskjed om at de måtte kutte i antall timer på alle, fjerne noen vakter osv. Så nå sitter jeg her da, men arbeid ca 2-3 ganger i uka.

Jeg føler dette er så urettferdig da jeg har ventet et halvt år på å få 100%, også skjer dette. JEg har snakket med sjefen og h*n sa at etter nyttår (!) så skal jeg få 100%, da en til skal slutte. Montro det skjer!

vet ikke helt hva jeg ville med dette, men du er ikke alene! Jeg er så uheldig at jeg skal flytte til sommeren, så jeg føler jeg ikke kan si opp, fordi jeg sikkert ikke får noen ny jobb!

Skrevet

TS her.

Når det gjelder å si opp for å gå på arbeidsledighetstrygd vil jeg ikke anbefale deg det. For det første må du ha tjent en hvis sum for i det hele tatt å ha rett på arbeidsledighetstrygd og for det andre vil du ved å si opp selv få en karantene på 8 uker hvor du ikke har rett på penger.

Dette var egentlig bare for å vise hvor mye jeg vil tape.

Kontrakten min sier ingenting om hvor mange timer jeg har, annet enn at jeg er deltid, dette er vel egentlig heller ikke lov.

Takk AnonymBruker, "godt" å høre at andre har det som meg.

Tenkte å spørre sjefen idag om han vil være referanse for meg. Dersom jeg sier at jeg må ha en deltid til så er det jo hans tap, for da vil det bli vanskelig å jobbe noe ekstra der. ( og jeg har vært den som ALLE har spurt om kan jobbe ekstra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...