kaffekjerringa Skrevet 21. oktober 2010 #1 Skrevet 21. oktober 2010 Hei! Jeg plages litt med en strikkeoppskrift. Når sant skal sies er jeg ganske fersk. Skal prøve å strikke en genser. I oppskriften står det: Legg opp 244 masker med brunt(garn) på rundpinne 2 1/2. Strikk 1 rett, 1 vrang frem og tilbake 3 cm. Jeg strikker på rundpinne og strikker i rundt slik at det ikke er noen "ende". Betyr dette at jeg skal starte med å strikke en maske rett og deretter 1 maske vrang og fortsette slik til det blir 3 cm bredt før jeg bytter til en bredere pinne? Kan man strikke vrangt på rundpinner når man strikker i rundt, eller er det bare slik når det skal bli et slags mønster? Skjønner ikke hvorfor jeg må strikke frem og tilbake når jeg strikker i rundt? Litt håpløst skrevet, men håper noen strikkekyndige forstår det :-)
gucci_girl Skrevet 22. oktober 2010 #2 Skrevet 22. oktober 2010 Det er fullt mulig å strikke vrangt når du strikker rundt ja. Så strikker du rundt skal du strikke 1 rett, 1 vrang hele veien rundt til arbeidet måler 3 cm. Men er viktig å passe på at det ikke blir forskjøvet (rett maske over rett maske, vrang maske over vrang maske). Hadde du strikket frem og tilbake hadde det blitt 1 rett, 1 vrang på første omgang, så snur du arbeidet og strikker tilbake igjen, men da blir det 1 vrang, 1 rett. (altså vrang over en rett maske og rett over en vrang maske.) Håper det ble fornuftig forklart?
hegejenta30 Skrevet 22. oktober 2010 #3 Skrevet 22. oktober 2010 Er det vrangborden på en jakke du strikker? Som igjen skal klippes opp under montering? I så fall ville jeg anbefalt deg å strikke frem og tilbake, spesielt om du skal legge opp 4 nye masker på midten som du kan klippe i når du kommer så langt! Et godt tips jeg fikk da jeg begynte å strikke var å lese hele oppskriften før jeg startet så jeg ikke fikk noen overraskelser på veien.
kaffekjerringa Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 22. oktober 2010 Det er fullt mulig å strikke vrangt når du strikker rundt ja. Så strikker du rundt skal du strikke 1 rett, 1 vrang hele veien rundt til arbeidet måler 3 cm. Men er viktig å passe på at det ikke blir forskjøvet (rett maske over rett maske, vrang maske over vrang maske). Hadde du strikket frem og tilbake hadde det blitt 1 rett, 1 vrang på første omgang, så snur du arbeidet og strikker tilbake igjen, men da blir det 1 vrang, 1 rett. (altså vrang over en rett maske og rett over en vrang maske.) Håper det ble fornuftig forklart? Ja, var det jeg tenkte også. Men måtte få det bekreftet. Tusen takk!!
kaffekjerringa Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 22. oktober 2010 Er det vrangborden på en jakke du strikker? Som igjen skal klippes opp under montering? I så fall ville jeg anbefalt deg å strikke frem og tilbake, spesielt om du skal legge opp 4 nye masker på midten som du kan klippe i når du kommer så langt! Et godt tips jeg fikk da jeg begynte å strikke var å lese hele oppskriften før jeg startet så jeg ikke fikk noen overraskelser på veien. Det er vrangborden på en genser som også kan strikkes som en jakke, tror jeg. Skal se nærmere på det, tusen takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå