MarianneE Skrevet 21. oktober 2010 #1 Skrevet 21. oktober 2010 Kjøpte 500gr kjøttdeig av elg her om dagen. Tanken er elgkarbonader til middag på søndag. Men hvordan lager jeg karbonader? Tenker da på prosessen fra kjøttdeig til ferdig spedd og krydret klar til steking. Hva bør jeg ha i? Oppskrift, anyone?
Villbringebær Skrevet 22. oktober 2010 #2 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg kjøpte det samme i går så jeg henger meg på tråden.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #3 Skrevet 23. oktober 2010 søk etter oppskrifter så finner du vel noen. Jeg har aldri laget karbonader av elgkjøttdeig, men lager stadig vekk kjøttkaker med det. Jeg bruker å blande elgkjøttdeig og vanlig kjøttdeig siden jeg synes det blir litt "tørt" med bare elgkjøttdeig. I tilleg bruker jeg potetmel, salt, pepper, fløte og melk.
Gjest Spinell Skrevet 25. oktober 2010 #4 Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Litt sent nå, men jeg svarer likevel: Per kg kjøttdeig bruker jeg følgende: 1 egg 1/4 - 1/2 finhakket løk ca 1/2 dl fløte 1 ss olje salt, pepper, muskat etter smak. (Forsiktig med muskaten, den kan lett bli dominerende.) Pisker sammen egget og rører det inn i deigen. Deretter rører jeg inn fløten og oljen. Løken og krydderet røres inn til slutt. Karbonadene former jeg med hendene. En skje deig i hånda rulles til en kule og klemmes flat. Hvis jeg mangler noen av ingrediensene, blir det godt likevel Både fløte og løk kan sløyfes i karbonadene. Jeg sper aldri med farse eller annen kjøttdeig, da jeg synes elgkjøttet kler best å stå for seg selv. Med egg (og fløte) bindes deigen fint sammen. Endret 25. oktober 2010 av Spinell
MarianneE Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 25. oktober 2010 Takk Spinell! Jeg brukte salt, pepper, potetmel og litt melk bare. Fremgangsmåten ble den samme som du beskriver. Ble veldig godt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå