araldit Skrevet 21. oktober 2010 #1 Skrevet 21. oktober 2010 Så var bryllupsdrømmen knust, jeg har ikke fler tårer igjen og familien i oppløsning. Femåringen har mareritt om at mamma og pappa krangler og jeg innser at det ødelegger jentene mine å leve i dette her. Jeg ser at jeg, for barnas skyld, MÅ flytte herfra. Men hvordan? Jeg har 250.000 i årsinntekt og leieprisene her i byen er skyhøye (rundt 15.000 for en treroms. og det er faktisk helt sant og ingen overdrivelse!) Om sambo kjøper meg ut av leiligheten vil jeg max sitte igjen med en gammel bil og 100.000 (ikke spesielt trolig at jeg vil få så mye heller.) Å flytte fra kommunen / fylket er ikke ønskelig (men gjør det selvfølgelig om eneste alternativ er å bli hos mannen )vanskelig av hensyn til barna og avlasnting, og x-en kommer nok mest sannsynlig ikke til å tillate flytting i alle fall. Hvilke støtteordninger kan jeg ha krav på? Husbanken, hva har de å tilby? Jeg kunne nok ha funnet svar på dette både på NAVs sider og her på forumet, men bær over med meg, jeg har bare ikke ressurser til å finne ut av det, er helt motløs.... hjelp....
Orthia Skrevet 21. oktober 2010 #2 Skrevet 21. oktober 2010 Først må du og mannen til mekling, og få satt opp samværsavtale. Dersom dere skal ta ut separasjon, må meklingsattest vedlegges separasjonssøknad. Dersom du skal ha hovedansvar og er lavtlønnet, kan du ha rett til: 1. overgangsstønad (begrenset etter inntekt) 2. bostøtte (avhengig av inntekt, husleie, antall i husstanden) 3. stønad til barnetilsyn I tillegg får du en barnetrygd ekstra, bidrag fra faren(dersom han er bidragsdyktig) og skatteklasse 2. Det kan gjerne ta litt tid å orientere seg i jungelen, så du kan jo prøve å bestille en rådgivingstime hos NAV. Det tar også tid få innvilget stønadene. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå