Gå til innhold

Kcal i en salat?

Apocalypse

Anbefalte innlegg

Jeg er relativt ny på dette med kaloritelling og slikt, og jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg litt ift. salat. Lurer på ca. hvor mye kcal det er i en bolle (ca. 3 dl) salat bestående av isbergsalat, purre og rødløk? Vet at det sier veldig lite, men noen som har peiling på ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå inn på matvaretabell. Der finner du per 100 g. Så regner du ut. Det er veldig lite ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er det drøyt når man ikke en gang tør å unne seg selv en bolle med salat uten å telle kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så lite at det ikke er verdt å ta med i beregningen. Kos deg med salaten, den er sunn, god og kalorifattig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sålenge du spiser salaten uten olje og dressing trenger du ikke tenke på kalorier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper virkelig ikke det er et måltid! Enkelte matvarer som isbergsalat, løk, gulrot, selleri, agurk trenger du ikke telle som kalorier, så fremt du ikke av en eller annen grunn skal ha et n ø y a k t i g antall kalorier i et forskningsprosjekt eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen folk gjør er at de tenker kalorier istedenfor å kutte ut karbohydrater og stivelse.

Du må heller tenke på å få i deg fett og proteiner, itillegg til frukt og grønt.

Å telle kalorier følger ingenting godt med seg.

Uansett, grønnsaker kan du spise så mye du vil av, uten at det er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen folk gjør er at de tenker kalorier istedenfor å kutte ut karbohydrater og stivelse.

Du må heller tenke på å få i deg fett og proteiner, itillegg til frukt og grønt.

Å telle kalorier følger ingenting godt med seg.

Uansett, grønnsaker kan du spise så mye du vil av, uten at det er farlig.

Når studier viser at man går ned samme antall kilo på lavkalori og lavkarbo hvor kcal daglig er det samme, blir dette meningsløs misjonering fra din side.

KARBOHYDRATER OG STIVELSE ER IKKE FARLIG.

Folk blir ikke feite fordi de spiser potet eller brød, men fordi de har ekstreme kosthold. Derfor er veien kort fra ett ekstremt kosthold til et annet (les: lavkarbo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

onlinefitnesslog.com har kaloriinnhold for de fleste matvarer, i tillegg til at du kan logge treningstimer, vekt o.l. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er det drøyt når man ikke en gang tør å unne seg selv en bolle med salat uten å telle kalorier.

...nå er det jo mange som ikke har filla peiling på kalorier, og kanskje det er derfor TS spør? Jeg synes det er blodig urettferdig å hoppe rett til slankehysteri-konklusjonen når det like gjerne kan være at hun rett og slett ikke aner. Eller kansje hun prøver å gå OPP i vekt? Skjerpings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når studier viser at man går ned samme antall kilo på lavkalori og lavkarbo hvor kcal daglig er det samme, blir dette meningsløs misjonering fra din side.

KARBOHYDRATER OG STIVELSE ER IKKE FARLIG.

Folk blir ikke feite fordi de spiser potet eller brød, men fordi de har ekstreme kosthold. Derfor er veien kort fra ett ekstremt kosthold til et annet (les: lavkarbo).

For veldig mange er karbohydrater og stivelse ikke bra, men en fåtall kan fint leve på dette uten å legge på seg eller bli syk.

Selv kjenner jeg mange som ikke har hatt ekstremt kosthold, men spist normalt som alle andre. De har lagt på seg, blitt oppblåst i magen, blitt syke bare ved å se på karbohydrater og stivelse.

Men det jeg ville få frem er hvor viktig det er for kroppen å få i seg protein, fett, frukt og grønt. Det er det viktigste kroppen trenger, og man legger ikke på seg av dette.

Det er mange som tror at de legger på seg av å spise rå nøtter eller avokado. Det stemmer ikke. Nøtter og avokado inneholder mye protein og sundt fett, som bare er bra for kroppen. Men om du spiser peanøtter som er ristet og saltet, ville jeg ikke spist så mye av dette da det inneholder mye mettet fett.

Iallfall, de som har gått over til å spise mer protein og sundt fett, og kuttet ut stivelse ig karbohydrater, har gått ned i vekt og er sjelden syke.

Endret av meridian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For veldig mange er karbohydrater og stivelse ikke bra, men en fåtall kan fint leve på dette uten å legge på seg eller bli syk.

Selv kjenner jeg mange som ikke har hatt ekstremt kosthold, men spist normalt som alle andre. De har lagt på seg, blitt oppblåst i magen, blitt syke bare ved å se på karbohydrater og stivelse.

Men det jeg ville få frem er hvor viktig det er for kroppen å få i seg protein, fett, frukt og grønt. Det er det viktigste kroppen trenger, og man legger ikke på seg av dette.

Det er mange som tror at de legger på seg av å spise rå nøtter eller avokado. Det stemmer ikke. Nøtter og avokado inneholder mye protein og sundt fett, som bare er bra for kroppen. Men om du spiser peanøtter som er ristet og saltet, ville jeg ikke spist så mye av dette da det inneholder mye mettet fett.

Iallfall, de som har gått over til å spise mer protein og sundt fett, og kuttet ut stivelse ig karbohydrater, har gått ned i vekt og er sjelden syke.

Jo man legger på seg av det også hvis man bare spiser mye nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo man legger på seg av det også hvis man bare spiser mye nok.

Nei, man vil ikke legge på seg av det. Eller har du erfart det selv?

Man holder seg mett lenger og blodsukkeret er mer stabilt.

Derfor blir man ikke så fort sulten, og man trenger ikke spise så mye til hvert måltid.

Jeg har spist på denne måten i et år nå. BMI-en min er på 20, tror jeg. Det er deilig å føle at kroppen er frisk og har det bra :)

Har prøvd litt RAW-FOOD også. Det funker det, men man må bli vandt til det.

Endret av meridian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man vil ikke legge på seg av det. Eller har du erfart det selv?

Man holder seg mett lenger og blodsukkeret er mer stabilt.

Derfor blir man ikke så fort sulten, og man trenger ikke spise så mye til hvert måltid.

Jeg har spist på denne måten i et år nå. BMI-en min er på 20, tror jeg. Det er deilig å føle at kroppen er frisk og har det bra :)

Har prøvd litt RAW-FOOD også. Det funker det, men man må bli vandt til det.

Det stemmer jo at man holder seg mett lenger og får et mer stabilt blodsukker, så sånn sett er det jo veldig hensiktsmessig å spise mye proteiner fremfor andre ting hvis man vil ned i vekt. Men det som i bunn og grunn er avgjørende for å gå ned eller opp i vekt er jo kalorier inn og ut, så spiser man mye mer enn man forbrenner er det det samme hvor kaloriene kommer fra.

Men at det er mye vanskeligere å spise alt for mye når det er proteinrik mat er jeg helt med deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer jo at man holder seg mett lenger og får et mer stabilt blodsukker, så sånn sett er det jo veldig hensiktsmessig å spise mye proteiner fremfor andre ting hvis man vil ned i vekt. Men det som i bunn og grunn er avgjørende for å gå ned eller opp i vekt er jo kalorier inn og ut, så spiser man mye mer enn man forbrenner er det det samme hvor kaloriene kommer fra.

Men at det er mye vanskeligere å spise alt for mye når det er proteinrik mat er jeg helt med deg på.

Men i tillegg til protein må man spise fett til hvert måltid også.

Jeg spiser begge delene til hvert måltid, i tillegg til noe grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det forandrer ikke på det at spiser man mye nok så legger man på seg. Det er fint mulig å legge på seg på lavkarbo, det er bare det at de fleste ikke overspiser nettopp fordi metthetsfølelsen er til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...