AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #1 Skrevet 21. oktober 2010 Lurer på hva dere mener om at en 16 åring skal få dra på fest? Hun skal ta buss til festen og taxi hjem. Hva mener dere? Veldig mange av vennene hennes skal dit også
Beauté Skrevet 21. oktober 2010 #2 Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Tja, hvorfor ikke. Så lenge det ikke blir rørt alkohol. Og det er noe jeg ville understrekt veldig sterkt. Pluss jeg ville nok fulgt godt med når hun kommer hjem igjen. Uten å virke mistenksom. Man kjenner fort om det har vært alkohol i bildet. Du kjenner jo ditt barn best, og hennes venner regner jeg med. Endret 21. oktober 2010 av Beauté
waco Skrevet 21. oktober 2010 #3 Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Når man er seksten er man gammel nok og har lov til å bruke kondom. 99% av alle mennesker mister jo jomfrudommen på fest, gjerne inne på et toalett eller noe sånt. Endret 21. oktober 2010 av waco
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #4 Skrevet 21. oktober 2010 Lurer på hva dere mener om at en 16 åring skal få dra på fest? Hun skal ta buss til festen og taxi hjem. Hva mener dere? Veldig mange av vennene hennes skal dit også Det spørs på hva slags fest det er? Om det er en fest arrangert av en ungdomsklubb med øvre aldersgrense 18 år, eller en bygdefest der alle kjenner alle, typisk på små plasser, så ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å la datteren min dra. Er det en fest der de fleste er 25+ og planen er å snike seg inn på nattklubb, og dra på nach hos fremmede i en stor by - ville svaret helt klart blitt nei. Om du opplyser hva slags type fest det er, om dere bor i en stor by/mindre sted, om datteren din kjenner flesteparten som skal dit og ikke minst hvor ansvarlig datteren din er ift. egen sikkerhet, holde avtaler med dere hjemme, og oppførsel ellers ville det bli lettere å svare deg. At du/dere har tenkt på transport frem og tilbake er jo smart ihvertfall, det var mange ganger jeg ble sittende på nachspiel til langt på natt da jeg var 16-18, og ikke hadde råd til taxi hjem. Pirat-taxi er jo billigere, men ikke alltid lurt om sjåføren er ukjent
Rosalie Skrevet 21. oktober 2010 #5 Skrevet 21. oktober 2010 OK, men buss dit, bli hentet av dere når hun skal hjem. Det er utrolig mye bruk av både alkohol og narkotika på fest blant ungdom, og å hente kan faktisk til en viss grad forebygge dette.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #6 Skrevet 21. oktober 2010 Det drikkes mer på bygdefester enn på fester i større byer.
Betty2 Skrevet 21. oktober 2010 #7 Skrevet 21. oktober 2010 det er desverre blitt en ganske stor drikke kultur blandt 16 åringer i dag. kjenner ikke din datter, så kan jo ikke si noe om henne. min bror er noen år yngre enn meg, fikk lov å gå på fest når han var 16. men jeg hadde en avtale med at han kunne ringe meg uansett, og jeg skulle ikke kjefte på han. han fikk og beskjed om å ikke drikke seg dritings. denne metoden ser ut til å ha fungert veldig bra, han har drukket alkohol før han ble 18, men da ringte han og en voksen kom og hentet. slik at han ikke ble gående gatelangs i mindreårig fylla.
Envy Skrevet 21. oktober 2010 #8 Skrevet 21. oktober 2010 en god blanding av tillit og klare regler er tingen Jeg er 22, og husker godt den gang jeg var 16 og dro på fester. Foreldrene min sendte med meg 2 rusbrus og jeg skulle være hjemme senest 0100. Var jeg med folk de visste hvem var gikk jeg hjem sammen med de, hvis ikke kom foreldrene og hentet meg (festet dog alltid i nærområdet): Synes denne ordningene fungerte veldig bra! Jeg drakk aldri mer enn disse to flaskene (en 16-åring trenger strengt tatt ikke mer for å bli det 16-åringen tror er "full") og var alltid hjemme når jeg skulle. Vi møttes på halvvein Synes forøvrig ikke dere skal la 16-åringen ta taxi hjem, da flyter grensene ut, og det er fort gjort å ta taxien et helt annet sted enn hjem og finne på en unnskyldning. Dra å hent 16-åringen og vær klar på når dere dukker opp.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #9 Skrevet 22. oktober 2010 La 16-åringen dra på fest, men ikke send med alkohol. Jeg mener at man som forelder da godkjenner bruk av alkohol. Jeg godtok ikke, men aksepterte at ungdommen min allikevel ville drikke. Sier som de andre her. Hent ungdommen og ikke la h*n få ta taxi. Du vet aldri om det er pirattaxi eller at det er en av de andre festdeltakerne som kjører selv. Ungdommen kan også havne i situasjoner hvor det er greit å komme seg hjem tidligere enn avtalt. Har selv blitt oppringt kl. 23 om jeg ikke kunne hente. Ved at du henter så er ungdommen klar over at h*n vil møte foreldrene sine og ikek kan snike seg usett i seng. Det kan være nok til å begrense inntaket.
Envy Skrevet 22. oktober 2010 #10 Skrevet 22. oktober 2010 La 16-åringen dra på fest, men ikke send med alkohol. Jeg mener at man som forelder da godkjenner bruk av alkohol. Jeg godtok ikke, men aksepterte at ungdommen min allikevel ville drikke. Det er vel og bra, men erfaringsmessig kan jeg fortelle at det flyter mange rare væsker på slike fester. I min omgangskrets (vi bor i et tettsted like ved en stor by) hendte det mer enn ofte at vennene mine kjøpte seg smuglersprit av ukjente, gjerne utenlandske, menn. Dessuten gikk det mye i "himkok" og sterk sprit. Er det ikke da bedre at ungdommen har med seg en noe mildere, renere og tryggere drikk hjemmefra? I mitt tilfelle gjorde hvertfall det at jeg ikke følte meg like presset til å drikke det samme som de andre, jeg hadde jo tross alt selv. Hadde jeg ikke hatt dette med ville jeg nok drukket av alt dette andre rare i min ungdoms naivitet, for da hadde jeg ikke hatt noe annet valg om jeg ville ha alkohol. -Og dere, det er ikke til å stikke under en stol at 16-åringer er nysgjerrige og gjerne vil ha alkohol.
smalls Skrevet 22. oktober 2010 #11 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg hadde latt henne gå om det ikke ville være alkohol med i bildet. Men så det er ikke uvanlig at det er alkohol med i bildet på fester hos 16 åringer. Husker selv da jeg var 16 så drakk jeg ofte i helgene med vennene mine. Men det betyr ikke at din datter gjør det. Om hun har drukket så finner du fort ut av det når hun kommer hjem igjen
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #12 Skrevet 22. oktober 2010 AB #9 her Jeg vet at det blir brukt som argument for å sende med ungdom alkohol. Jeg har hatt noen diskusjoner med venner som jobber innen barnevern og rus. Du risikerer at ungdommen drikker det de har med seg + det som finnes på festen. Du risikerer at ungdommen drikker mye mer enn hva h*n ville ha gjort. Du som forelder har jo signalisert klart at det er helt ok for meg at du drikker alkohol selv om du ikke er gammel nok. Du gjør faktisk noe ulovlig. Jeg velger heller å snakke om farene der ute. Om hjemmebrent, smuglervare osv. Det å bli overstadig beruset og ikke kunne ta vare på seg selv. Jeg forebygger. Dette startet jeg med lenge før det var aktuelt med festing. Jeg har også vært tydlig på det at selv om de er på ville veier så er det viktigste for meg at de kommer trygt hjem. Kjeft er fraværende, men en alvorsprat blir det. Et eksempel. Her er det vanlig at ungdommen samles et sted den dagen de henter vitnemål på ungdomsskolen. Alle vet at her foregår det drikking. Min fikk lov til å dra. Alkohol visste jeg jo at hun fikk tak i. Jeg var streng med hjemmetid og det ble overholdt. En i venneflokken hadde fått med seg alkohol hjemmefra og der måtte det ringes etter foreldre som hentet. I tillegg så fikk denne ungdommen være ute mye lenger enn min grense. Min grense var faktisk kl. 01.
SmallTalk Skrevet 22. oktober 2010 #13 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg hadde latt henne dra, uten å gidde å nevne noe om alkohol og bedt henne ringe dersom hun ville hjem tidligere enn vanlig. Hadde også latt henne ta taxi hjem, men ville nok holdt meg våken til hun var innenfor døra hjemme. Ser ikke det helt store poenget med å kontrollere en 16 årings alkoholinntak, så lenge ting ikke sklir altfor langt ut (fyllearrest, pumping, blind vold osv), når det finnes langt værre ting en 16 åring kan prøve. For ja, 16 åringer kan fint ruse seg, og dette fører til langt værre problemer enn alkohol gjør.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #14 Skrevet 22. oktober 2010 Det finnes INGEN argumenter som tilater en foreldre å bryte loven og gi mindreårige alkohol!!
Gjest wild bird Skrevet 22. oktober 2010 #15 Skrevet 22. oktober 2010 Hvor gamle var dere selv da dere gikk på fest første gang? Hvor gamle var dere selv da dere smakte alkohol første gang? Jeg nekter å tro at KG består av utelukkende prakteksemplarer som holdt seg til alle lover og regler da de selv var unge Er forøvrig helt enig med SmallTalk i hennes svar.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #16 Skrevet 22. oktober 2010 Hvor gamle var dere selv da dere gikk på fest første gang? Hvor gamle var dere selv da dere smakte alkohol første gang? Jeg nekter å tro at KG består av utelukkende prakteksemplarer som holdt seg til alle lover og regler da de selv var unge Er forøvrig helt enig med SmallTalk i hennes svar. Jeg var vel rundt 13-14 første gang jeg drakk. Jeg synes faktisk ikke det er såå fælt at en på 16 år tar seg en smirnoff ice. Husker da jeg var 16 fikk jeg lov til å drikke en flaske cider eller smirnoff ice.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #17 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg som forelder VET jo at ungdommen smaker alkohol. Naiv er jeg ikke og kua husker at hun har vært kalv. Synes det er mer viktigere å følge de opp på andre måter som grenser, henting mm.
SmallTalk Skrevet 22. oktober 2010 #18 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg var vel rundt 13-14 første gang jeg drakk. Jeg synes faktisk ikke det er såå fælt at en på 16 år tar seg en smirnoff ice. Husker da jeg var 16 fikk jeg lov til å drikke en flaske cider eller smirnoff ice. Jeg drakk meg dritings som 15-åring, og jeg skal vel ikke akkurat si at foreldrene mine hoppet i taket av glede når jeg kom hjem, men de gjorde heller ikke noe stort nummer ut av det. De var i bunn og grunn glade for at jeg ikke prøved noe annet, og gudene skal vite at jeg har hatt mulighet til det på hver eneste fest jeg har vært på (og på skolen, på fritiden, på ferie osv). Sånn går det når man bor på et sted hvor det tidvis var større og enklere tilgang på stoff enn det er på Plata, da velger man hvilke kamper man tar og hva man fokuserer på.
^KinderMaxi^ Skrevet 22. oktober 2010 #19 Skrevet 22. oktober 2010 Hvorfor ikke gi en sjanse? Da jeg var 16 fikk jeg lov å dra på fest - men min stefar MÅTTE hente meg og vi ble enige om klokkeslett. Det funket veldig bra
Gjest wild bird Skrevet 22. oktober 2010 #20 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg var vel rundt 13-14 første gang jeg drakk. Jeg synes faktisk ikke det er såå fælt at en på 16 år tar seg en smirnoff ice. Husker da jeg var 16 fikk jeg lov til å drikke en flaske cider eller smirnoff ice. Jeg er fullstendig klar over at det er 18-årsgrense på disse varene. Samtidig er jeg også fullt klar over at 16-åringer og yngre drikker, røyker, har sex og i det hele tatt er i en prøvende fase av livet. Derfor mener jeg at man må finne en fornuftig balanse på å holde grenser og veilede barna sine. Det nytter ikke å være så streng at alt blir superspennende og bare MÅ prøves. Og det nytter heller ikke å slippe alt helt fritt. Det er vanskelig å være tenåringsforelder, vanskelig å vite hvor streng man skal være og hvor mye de skal få lov til. Selv har jeg vært ganske så liberal med mine to. Har alltid praktisert frihet under ansvar. De fikk lov til ganske mye, men gikk de ut over grensene vi hadde blitt enig om, ble tøylene strammet inn. Men ungdom må få prøve og feile litt. Det er en del av det å bli voksen og selvstendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå