Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I et kontraktsforslag til boligkjøp, står det at "Meglerprovisjon betales av oppdragsgiver (selger) og forfaller ved avtaleinngåelse. Kjøper gir med dette samtykke til at megler kan trekke provisjonen fra første innbetaling." (dvs fra forskudd på 10% som skal innbetales innen kontraktsignering). Videre står det noe ala "dette avviker fra normal praksis ved boligkjøp og det pådrar kjøper noe større risiko."

Det er et stort og seriøst meglerfirma, men er dette normalt?

Hvorfor skal kjøper godta å pådra seg større risiko, og kan man nekte å signere kontrakten slik den står? Kan meglerfirmaet lage faenskap ut av det og nekte å gjennomføre handelen? Noen gode råd å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, teksten sier jo "dette avviker fra normal praksis" - altså ikke normalt! ;O

Foreslår du spør dem hvorfor det gjøres på denne måte, utenom normalen. Om de kan utdype hva risikoen er, og om kontrakten kan skrives på den "normale" måten.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor kjøper risikerer noe i det hele tatt, og ville hatt en forkalring på det før jeg skrev under noe som helst. Kanskje dere risikerer å bli sittende med regningen til megler, om det ikke blir noe til overs etter kjøpet. Aner ikke egentlig, men dere bør få det forkalrt

Skrevet

Det er ikke meg det gjelder, men en bekjent. Han har fått som svar at det er standard i alle kontraktene deres. I tillegg har jeg funnet ut at Sparebank1 også praktiserer det sånn. Så det er visst normal praksis hos noen, men skjønner heller ikke hvorfor kjøper blir trukket inn i oppgjøret mellom selger og megler. Ta høyde for at jeg ikke husker formuleringene ordrett, men det kom hvertfall klart frem at det medførte økt risiko for kjøper.

Jeg bare lurer på hvordan man går frem når man ikke vil ha med en slik formulering, om de på noen måte kan trumfe det gjennom. Kan de nekte å gjennomføre handelen? Kontraktsmøtet er i morgen, så jeg hjelper min venn å forberede seg, men vet ikke helt hva man kan forvente seg..

Skrevet

Dette lurer jeg også på... En bekjent som har vært eiendomsmegler tidligere sa at man ikke trengte å finne seg i det, men hva sier man liksom? Jeg aner ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...