Gå til innhold

Spiseforrstyrrelser

Har du noen gang hatt/hatt tendenser til en form for spiseforstyrrelser?  

1. 1. Har du noen gang hatt/hatt tendenser til en form for spiseforstyrrelser?

• Ja, anoreksi
      9
    • Ja, bulimi
      2
    • Ja, tvangsspising
      4
    • Ja, en slags blanding, altså spiseforrstyrrelser
      9
    • Ja, tanker
      4

Fremhevede innlegg

Gjest Annonym for øyeblikket
Skrevet

Hadde vært interessant å se hvor mange som egentlig sliter med slikt no.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en periode gjennom videregående, ja.. Ødela hele forbrenninga mi med det tullet jeg holdt på med der. Er ikke før nå forbrenninga mi begynner å normaliserere seg. Er fortsatt redd for å begynne med noen ordentlig slanking, for jeg har så lett for å skli over i gamle vaner. Er fortsatt "nødt" til å springe inn på do og tømme meg innimellom, selv om det skjer ganske sjeldent nå..

Skrevet

Jada, er en av oss jeg også :-?

Pga å ha drevet med dette i flere år jeg også så er forbrenningen min totalt ødelagt... jeg går nesten ikke ned uansett hvor mye jeg trener... Heldigvis har jeg ikke gått opp igjen selv om jeg har trent lite i perioder heller da.. :lol:

Jeg sliter fortsatt med SF, en salig blanding mellom tvangsspising og bulimi.. men jeg har ikke hatt spisekick eller slikt på ganske lenge nå, så jeg tror at selve symptomene har gått sakte men sikkert over... Kan jo få tilbakefall såklart, men jeg får ta det når det kommer hvis det kommer.

Nå skal jeg snart få hjelp for å sortere tankene også, så da blir det så mye bedre, såh! :lol:

Lillian

Gjest Madam Felle
Skrevet
Du hadde ikke et alternativ for "nei".

Savnet den jeg og :wink:

Skrevet

Savnet den jeg og :wink:

Jeg og!

Suz :-?

Gjest Candyfloss
Skrevet

Ja...Hatt det i rundt fem år nå...how pathetic :roll:

*BOMBE* at jeg svarte :lol:

Skrevet

Overraskende mange egentlig som har/har hatt det.

Hva er det, 1-3 i hver klasse på vgs som har/har hatt det?

Kanskje det kommer ann på hvor i landet man kommer i fra.

At gjennomsnittet er større i byene, tenker jeg...

Kjenner ei som har hatt det, og fulgte henne tett igjenom den værste tiden. Nå i dag er hun en solstråle, blid og livsglad som bare det. Knapt en fnugg av hennes tidligere selv står igjen. :kgsmil:

Skrevet

Har hatt/har anoreksi. Tar evigheter å bli frisk, men er mye bedre nå.

Skrevet

Ja, hatt anorexi - kommet over det, men sliter fortsatt med tvangsspising og bulimi.

Mange som har slitt med anorexi kommer dessverre over perioder med tavngsspising og mulimi, eller en av delene. Ikke bare, bare å begynne å spise "normalt" igjen.

Synd å se at så mange sliter her inne. :(

Skrevet
litt fakta

ca 120.000 personer i Norge har Spiseforstyrrelser. 90% bulimi/tvangsspising mens 10% anorexi.

(dette er tall basert på en veldig strenge diagnosekriterie, så det er rimelig å anta at tallet er vesentlig større egentlig.)

120.000 som man VET om ja. Og hva defineres egentlig som en s-f?

JEg tror tallene egentlig er langt høyere.

Selv har jeg slitt/sliter med anoreksi/bulimi, en venninne av meg var nær døden for noen år tilbake, mange andre av vennene mine har slitt(sliter med tanker ol.

Selv om det er ille at man går ned i vekt, så er det vel egentlig tankene som er værst. Derfor mener jeg at man har en s-f allerede ved tanker. Det er jo så utrolig tungt og slitsomt å tenke på mat, vekt og kalorier dagen lang! Det er til å bli helt gal av.

Slipper heldigvis dette nå, stort sett.

Gikk til behandling hos Jorunn Sundgott-Borgen en periode. Vet ikke helt hva jeg skal si om henne. Dama har peiling - det skal hun ha. Problemet er vel egentlig at hun mener atså og si ALLE som driver med rytmisk sportsgymnastikk har s-f. Hun mer eller mindre hater sporten virker det som. Det som er patetisk er at hun selv har en datter som driver med sporten..

Leste om en som faktisk ble verre av å gå til behandling hos henne, hun spurte om ting som: Teller du kalorier? Noe personen ikke gjorde, men skjønte at var een fin slankemetode. Osv. osv.

Nei uff og huff!

Skrevet

Jeg også har slitt - og sliter med SF.

Hadde anorexia på videregående for en del år siden. Tok av alt for masse ved å sulte meg. :-? Nå sliter jeg - for selv om jeg vet det er GALT og FARLIG så er det så lett å falle til fristelsen å sulte seg ........ for det gir resultater liskom ... Og jeg trøste/tvangsspiser - hvilket ikke er bra for da legger jeg på meg - og så sulter jeg meg ... osv osv .......Skulle ønske jeg ikke hadde sånt forvrengt syn på mat og slanking og sånt jeg ... :(

Skrevet
TIL FISK

Helsevesenet har en standart derfinering/klassifisering av hva som er spiseforstyrrelser. I mine og mange øyne er denne klassifiseringen for streng og viser derfor ikke det egentlige antallet som sliter med SF.

Min og IKS definisjon på SF er: "Man har en spiseforstyrrelse når tanker, følelser og handlinger i forhold til mat, kropp og vekt går utover livskvalitet og fungering i hverdagen."

Thanx :) enig der!

Skrevet

Jeg er diagonisert som anorexia nevrosa av en lege. Psykologen min ga meg diagnosen ed-nos (eating disorder not otherwise spesified). Sliter med det på fulltid og det tungt å komme gjennom dagen... huff... :cry:

Skrevet

Ja jeg har hatt tendenser til noe som kunne utviklet seg til spiseforstyrrelser, jeg kaller det et anstrengt forhold til mat.

Miste sultfølelsen o.l

Jeg kan fortsatt gå temmelig lenge uten mat og er ganske "god" på å ignorere når magen er sulten, men jeg unngår ikke mat for å unngå det.

Skrevet

Jeg har hatt alvorlig anoreksi men har heldigvis kommet langt på bedringens vei, men det tar tid ja :roll: Det er en fryktelig ting som jeg ikke ønsker noen. Selvom jeg nå har gått til behandling i mange år og kommet langt vet jeg ikke hvorvidt og evt. når jeg blir helt frisk. Spiseforstyrrelsen og depresjonene har forandret meg og livet mitt så mye at jeg tviler på at jeg noen kan glemme det helt...men det styrer ikke lenger livet mitt slik som før

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...