Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min har gjort noe fryktelig galt. Han er under etterforskning og havner kanskje (sannsyneligvis?) i fengsel. Jeg er livredd, han er vettskremt, og vi takler ikke situasjonen veldig bra. Tror jeg nekter å innse hva som er i ferd med å skje, jeg klarer ikke å forholde meg til fakta. Han hater i det ene øyeblikk seg selv, mens han i det neste øyeblikk "glemmer" hva som ligger foran han.. Vi er ikke flinke til å prate om det. Er det andre som har vært i samme situasjon? Hvordan taklet dere det, og kom dere helskinnet ut i andre enden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt en kjæreste i fengsel. Gikk helt fint det. Fikk besøke ham en gang i uka.

Hvor lang straff kan han regne med å få? Snakker vi om måneder eller år?

Skrevet

Vel, å bli fengslet er noe av det farligste som finnes.

Fengselet gjør mennesker mer krimininelle og øker sannsynlighet for å havne i fengsel på nytt. Fengsel er roten til alt vondt her i verden, toska planla nokas i fengselet, hitler skrev mein kamf i fengselet, - og forhåpentligvis vil det være forbudt om hundre år å sperre mennesker inne som en begrunnelse for pinepåføring.

Fengsler og innesperring skaper flere problemer enn de løser.

Skrevet

Jeg er usikker - opp til et år kanskje (men han bor i utlandet... vet ikke hvordan alt blir der i forhold til her..).

Skrevet

Vel, å bli fengslet er noe av det farligste som finnes.

Fengselet gjør mennesker mer krimininelle og øker sannsynlighet for å havne i fengsel på nytt. Fengsel er roten til alt vondt her i verden, toska planla nokas i fengselet, hitler skrev mein kamf i fengselet, - og forhåpentligvis vil det være forbudt om hundre år å sperre mennesker inne som en begrunnelse for pinepåføring.

Fengsler og innesperring skaper flere problemer enn de løser.

Ja, det størte problemet med Hitler var at han skrev Main Kampf. Om han bare kunne invadert enda et land i steden :roll:

Skrevet

Poenget mitt er vel mer at hitler ikke hadde skrevet main kampf om han ikke var i fengsel. Hvorfor ellers skulle han drive å gruble da?

Skrevet

Som jeg skjønner så blir han ev. dømt i et annet land. Da blir jo besøk vanskelig og da blir det brevskriving. Regner med at dere ikke bor sammen så da vil det ikke ha økonomisk betydning for deg.

Er du komfortabel med lovbruddet han ev. blir dømt for?

Er forskjell på voldtekt og økonomisk kriminalitet.

Skrevet

I noen land må man betale for sin egen mat i fengsel.

Skrevet

I noen land må man betale for sin egen mat i fengsel.

Godt å vite. Poenget?

Skrevet

Takk til dere som har svart på det jeg spurte om. Jeg hadde satt stor pris på om hvorvidt fengsel eller ikke bør brukes som straff diskuteres i en annen tråd. Det er ganske urelevant for meg, da kjæresten min må forholde seg til hvordan samfunnet er i dag.

Jeg er ikke komfortabel med det han har gjort, jeg skulle inderlig ønske det dreide seg om f.eks. økonomisk kriminalitet... men jeg elsker han sånn, og vi har det så fint sammen..

Skrevet

Kriminelle avskum hører hjemme i fengsel.

At du har valgt å være kjæreste med et kriminelt avskum gir ikke sympati fra min side.

Han har sikkert utøvdt grov vold mot noen eller lignende.

Voldsofferet var vel sannsynligvis heller ikke noen som fortjente det på noen måte.

Tenker han var vel en av disse tøffe som utøver blind vold i beruset tilstand, gjerne mot en ufarlig person som også var fysisk svakere enn han. Da er man ekstra tøff og mandig.

Du skal bare prise deg lykkelig for at han ikke har utøvd vold mot deg.

Men din tid kommer nok, bare vent og se.

Da håper jeg du ikke kommer hit og sutrer som om ingen advarte deg.

Håper han får en dritlang fengselsstraff, men dessverre slipper man jo så lett unna med ting i Norge at det ender vel med en betinget dom.

Skrevet

Kjære deg AB #11

Kan godt være at du er helt på viddene her. Vi vet da ikke grunnen. Det er mange grunner til at folk fengsles. Du bare antar og mener og hevder.

NN

Skrevet

Kriminelt pakk fortjener all straff de kan få.

Helst burde straffene vært enda høyere.

Skrevet

hei, jeg har en kjæreste som har vært i fengsel, men d var ett par år før vi ble sammen heldigvis.

Men han hadde kjæreste da! Som jeg har blitt fortalt så var det vanskelig med tanke på at det oppsto en situasjon sånn at han kunne velge mellom et par plasser å sone og han valgte oslo, så det ble et godt stykke unna enn i utgangspunktet.

Det ble ikke veldig mange besøk, men de holdt sammen og det gikk bra.

Om det noen gang skulle hendt meg hadde jeg vært knust, men skulle ha klart det siden kjærligheten er stor. Og som du forteller så vil det jo gå bra om det holder dere sammen=)

Jeg skal ikke bry meg om hva han har gjort, så lykke til:)

Skrevet

takk til dere som har gitt varmende ord. Situasjonen er så ufattelig vanskelig, og det er ikke godt å høre alt som er sagt i denne tråden. Føles som om det er jeg som straffes også :( Håper å høre fra flere som har vært i samme situasjon.

Skrevet

Min var innom for noen år siden pga tull i fylla... var ikke lett, for jeg hadde en avgjørende ting på rullebladet for besøk; Ble tatt under påvirkning av hasjrøyking - så vi måtte sitte bak glassvegg med telefon sånn i tilfelle jeg skulle smugle noe inn til han.. :roll: var bare i 2 uker da, men da han hadde pakket sammen kom de inn med en bunke ubetalte bøter (han var ganske rebelsk før, har heldigvis skjerpet seg nå!) så han måtte sitte hele 48 dager ekstra! :kjefte:

2 og en halv måned var lenge nok, trodde jeg skulle dø av savn avogtil, men han kom ut og vi er fortsatt sammen og han har ikke hatt problemer med loven i ettertid :)

Hvis han må inn igjen noengang håper jeg de venter 2 og et halvt år, så rullebladet mitt ikke har noe å si mer og jeg kan inn og ta på han under eventuelt besøk.. haha skurkefetishisten i meg som prater her nå!

Skrevet

Jeg skjønner at du synes dette er en vanskelig situasjon men jeg tror du bør se litt på dette med åpne øyne. Han har gjort en kriminell handling som du har problemer med å akseptere og forholde deg til. Han skal sone dommen sin muligens over lang tid i et fremmed land med helt andre soningsbetingelser enn her i norge noe som vil gjøre det desto vanskeligere for deg å få besøkt han, kanskje til og med ha kontakt med han. Og på toppen av alt klarer dere ikke kommunisere om det som har skjedd? Hvor store odds tror du forholdet har for å klare seg? Og ikke minst så bør du finne ut om dette er en kamp du er beredt på å ta.

Skrevet

Jeg har også opplevd fengsel med kjæresten min, men ikke grunnet noe kriminelt vel og merke.

Det var hardt, men besøke han 1 gang pr. uke.

Blir fengselsoppholdet over flere år vil jeg tro det blir fryktelig vanskelig. Tror ikke jeg hadde taklet dette veldig bra...

Skrevet

Heisann ts :) først av alt så må jeg bare beklage for at du befinner deg i en vanskelig situasjon. Det er sikkert en situasjon du neppe hadde forutsett, og den kan være svært vanskelig å takle. Du for din del er ikke den som skal i fengsel, men den som må tenke på at en av dine nærme skal i fengsel, noe som sikkert kan gi deg mange tanker og våkne netter fremover. Det er viktig å huske på at fengsel er en straff for en kriminell handling, og at det er bra at kriminelle handler i fengsel for å bøte sine kriminelle handlinger. Du må også huske på at en kriminell er ikke nødvendigvis en "dårlig" person. Det er ulike grunner til at mennesker tyr til kriminalitet, og noen ganger er det ikke bare fordi de ikke kan skille mellom rett og galt. Det kan ligge mer bak det.

Når det gjelder forholdet deres så er det helt klart at det vil bli en slags pause, noe som kommer til å gi deg mye tenketid. Du kommer nok sikkert til å tenke grudig over alt som har skjedd i fortiden, det som pågår nå og hva fremtiden kommer til å bringe. Det er viktig at du ikke glemmer deg selv i mellom all denne tenkingen. Du må også huske på at det er NORMALT å være usikker, trist, glad, kaotisk, forvirret eller hvilken som helst annen følelse en kan ha. Men det at du får en del tid til å tenke gir deg også en mulighet. En mulighet for å finne ut i ditt eget selskap, om du elsker denne mannen eller ikke. Du sier det nå at du gjør det, og hvis du savner han mye når han er i fengsel, vil du kanskje oppdage nye eller annerledese følelser for han enn hva du visste at du hadde. Det kan by på både negative og positive forandringer i deg selv. Det kan selvfølgelig også skje i en helt annen retning - nettopp at ingenting forandrer seg og alt blir det samme, bare at kjæresten din er et annet sted.

Dere MÅ snakke sammen. Jeg vet ikke om du vet hva han har gjort eller hvilken kriminell handling det er snakk om(?), men dere må i alle fall kunne snakke om ALT som har med denne fengslingen å gjøre. All uoppklarne spørsmål vil bare bli til frustrasjon og forvirring senere. Du må være åpne for dine følelser og han må være åpne for hans. Det er sikkert litt som en mørk tunnel akkurat nå hvor lyset ikke skinner i enden, men bare husk at lyset vil komme frem etterhvert. Alle forhold møter tider som er ekstra vanskelige, og vi kan vel trygt si at dette er deres tid. Det verste man kan gjøre i en slik tid er å ikke gjøre noe, å gi opp eller å ikke snakke om det. Å snu ryggen til hverandre er ikke veien å gå.

Jeg kan ikke si til deg at det kommer til å gå bra. Det kommer nok til å bli hardt for både deg og han. Og det er synd for deg som på en måte også straffes for en handling din kjæreste har gjort - noe som garantert føles litt urettferdig på mange måter. Men hold tunga rett i munnen og hodet kaldt, som det heter.

Skrevet

Som du TS sier selv, dere er ikke så flink å prate om det. Det er vel der problemet har ligget hele tiden. Kommunikasjonssvikt er så skadelig for et forhold. Snakk om å lage et helvete på jord, hvis man ikke kan snakke på samme planet engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...