Gå til innhold

Transport til og fra jobb- fordeler og ulemper

Rachel

Anbefalte innlegg

Kjører dere bil, samkjører dere med noen, eller tar dere en form for kollektivtrafikk?

Hva er etter deres syn fordelene og ulempene med transportmiddelet dere benytter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er så heldig at jeg kan gå til jobben ... tar omtrent 20 minutter hver vei - nok til å våkne om morgenen og nok til å klarne hodet på vei hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det er min drøm, å kunne gå til jobben. Heldige Malena.

Jeg må ta buss og t-bane i over 1 time for å komme på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg KAN ta buss eller bane til jobb, men bruker som regel bilen.

Grunnene til at jeg kjører bil er ganske mange egentlig.

*Med buss eller bane bruker jeg minimum 40 minutter. Med bilen tar det ca 10 minutter.

*Jeg bruker bilen i jobben enkelte dager og dette blir ikke alltid bestemt på forhånd. Om jeg ikke har bilen den dagen, så blir det stress en annen dag og jeg får ikke den forfriskende bilturen midt på dagen.

*Jeg liker å ha de ekstra minuttene om morgenen og å komme meg fort hjem. At jeg kan kjøre innom butikken på veien er heller ingen ulempe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar t-banen til jobb - fordi mannen min bruker bilen og begynner altfor tidlig om morgenen til at jeg kan sitte på.

Bakdelene med t-banen er at den tar lenger tid, og Oslo sporveier er ikke alltid like pålitelige.

Fordelene med t-banen er at da får jeg tid til å våkne om morgenen med musikk i ørene, en god bok og evt. en rykende varm kopp kaffe fra Narvesen. Trenger ikke å sitte å irritere meg over alle bilene på veien, og på skinnegangen er det aldri kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Bruker mellom femten og tjue minutter til skolen hver morgen. Deilig å kunne våkne skikkelig om morgenen! Hjem hender det at jeg tar bussen hvis det regner, jeg er veldig trøtt eller er småsyk (blir så slapp da). Ellers hender det at kjæresten henter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før tok jeg buss, men da måtte jeg bytte underveis, noe som om vinteren gjerne var ensbetydende med å fryse ræva av meg to ganger om dagen. Ikke så mange fordeler der, nei. Lang tid tok det også ofte.

Nå tar jeg t-banen, som er varm og god + mindre forsinket enn de elendige bussene. Stort pluss for at den går direkte til jobben fra min nærmeste T-bane-stopp, minus for at det tar litt lang tid (30 min).

I sommer syklet jeg mye, hvilket tok meg 25 minutter. Minus: Kun oppoverbakker på vei til jobb, så terskelen for å sette seg på sykkelen om morgenen ble nokså høy - særlig i regnvær. Dessuten kan man ikke spille GameBoy på sykkel... Pluss: Kortere tid enn buss og bane, samt gratis trim og frisk luft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scooter når det er varmt nok - helt ypperlig i rushen :briller: . Gratis parkering og ca 15-20 min til jobben. På vinterstid er det kollektivt som gjelder - helt greit, men savner scooteren min ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg tar bussen.

Ulemper? Vel, jeg har bussstopp på hushjørnet, men må trave avsted i ti minutters RASK gange når jeg kommer frem da, jobben min ligger dumt til sånn. I Bergen regner det mye.

Flere ulemper: bussen er somregel stappfull, nesten bestandig når jeg skal hjem setter det seg en mann som luker ille (forskjellig mann fra gang til gang, men de lukter av sur gammel røyk (som om klærna ikke ahr vært vaska på en måned), svette og sterkt krydra mat, og... ja, jeg vet ikke hva)

Fordeler: det går en buss hvert 5. minutt mellom meg og sentrum. Jeg slipper å lete etter parkeringsplasser (som ofte kanskje er like langt unan som busstoppet mitt...) Og jada, det hadde vært en kjæretur på 3 minutter med bil, men det tar bare 10-15 minutter med buss, og på de tidene jeg tar buss, da står bilene ofte ganske stille, der vedsiden av bussen som kjører i kollektivfelt, så jeg trur ikke jeg ville spart så mye tid på å ta bil. Dessuten har vi ikke bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica i.i.

Prøver å sykle, tar 25 minutt hver vei.

fordel: Gratis! God trening, mye kjappere enn buss(selve bussturen tar fort 40 minutt på morgenen da jeg må gjennom sentrum + nesten 10 minutt å gå til bussen der jeg bor, og 10 minutt å gå fra bussen til jobben...)

Ulempe: Vanskelig å ta storhandel på vei hjem, guffent når det er 3 grader og regn

Kunne tenkt meg bil, så fort jeg får fast jobb blir det bil på meg! Tar 10-15 minutt å kjøre til jobb. Sambo kan kjøre meg om morgenen, noe han gjør kanskje 2 ganger i uka(de dagene jeg ikke gidder å sykle...). Problemet da er at det tar så lang tid å komme seg hjem, bruker en time å gå eller 75 minutt med buss.

Til vinteren blir det å sitte på med sambo om morgenen, og gå hjem så ofte som mulig, (er jo faktisk kjappere enn bussen), og ta bussen de dagene jeg ikke orker å gå. Noen dager stikker sambo av tidligere på jobb, og da kan han hente meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjører ikke bil til jobben! Orker ikke den saktegående køen utover Mosseveien og flaskehalsen gjennom bomstasjonen. Tar heller tog el express-buss. Kommer fortere fram på den måten, spes toget, HVIS d kommer da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jeg går til jobb, det tar en halvtime. Jeg går fordi det er sunt og jeg sparer penger. Ulemplen er at det blir kaldere og kaldere, og det frister mer og mer å ta bussen. Men den bruker så lang tid, at jeg ville bare "spart" fem min. likevel. Så jeg går! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar ekspressbuss (20-25 min) til Oslo og så buss/trikk/T-bane (ett av transportmidlene - ca 20 min) videre. Bruker ca 50 min dør til dør til jobb og ca 1 time og 10 min hjem. Hadde brukt lengre tid til jobb hvis jeg hadde kjørt bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...