Minimurini Skrevet 21. oktober 2010 #1 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg sliter med noen kilo for mye. Og det virker som at jogging kan være litt av løsningen for meg. (Jeg spiser allrede ganske sunt). Er det noen som kunne hjulpet meg med motovasjonen til å jogge? Jeg synes rett og slett at det er litt kjedelig og jeg gir opp altfor fort
Gjest Nanne70 Skrevet 21. oktober 2010 #2 Skrevet 21. oktober 2010 Hvis du vil ned i vekt og øke forbrenningen, så bør du trene en kombinasjon av styrke og utholdenhet. Hvis du ikke liker jogging, hvorfor vil du begynne å jogge da? Det finnes jo andre former for utholdenhetstrening som er like bra, og som kanskje kan være morsommere? Uansett, hvis du er bestemt på å prøve å begynne å jogge, kan du gjøre følgende: 1) Finn et begynnerprogram for jogging/løping på nettet og følg det. Det er viktig å trene seg opp gradvis, og det å ha et program å følge og se progresjonen, kan være motiverende. Prøv f.eks. dette 10-ukersprogrammet eller dette 6-ukersprogrammet. 2) Gode joggesko som er beregnet på det underlaget du skal løpe på, og løpssteget ditt(pronasjon), er alfa og omega for å unngå skader. Intersport har ofte nettrabatter opp til 50% på løpesko i nettbutikken sin. 3) Musikk kan være til hjelp både for å holde tempoet og for å gjøre joggeturen mer lystbetont. En bra side for ulike musikkmixer for jogging/løping er MotionTraxx. Det er gratis å laste ned mixene, som er tilgjengelig som podcaster. Det finnes også intervallprogrammer med instruksjon for nedlasting.
Minimurini Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 21. oktober 2010 Tusen takk for kjempe bra svar. Grunnen til at jeg har lyst til ¨å lære å like å jogge er fordi jeg har skjønt at det er effektivt og at jeg synes det tross alt er bedre enn spinning. Jeg trener styrke hver uke, men er vel generelt en person som liker bedre dans, fotball osv. Det hadde også vært utrolig praktisk å kunne ta seg en joggetur. Er liksom så lite utstyr som trengs: Men nå vil jeg gjøre et nytt joggeforsøk...
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #5 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg liker jogging fordi jeg da kan høre på høy musikk jeg aldri hadde orket å høre på sittende stille i stua hjemme. Altså mer fengende, mer catchy, mer beats, mer bass, mer ..ikke det jeg hører på til vanlig.
Frk. Belle Skrevet 21. oktober 2010 #6 Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Jeg har lært mannen min å like jogging.. Vi begynte veldig forsiktig med små korte turerer (20-30min) og økte litt etter hvert. Og nå har vi drevet med intervalltreining i ca seks mnd og det funker kjempebra! Vi synes begge det er motiverende med variasjonen det gir, samtidig som vi kjenner at det er effektivt og vi kommer i bedre form. Han trengte også å gå litt ned i vekt og har nå tatt av drøye 10kg siden jul *stolt*. Men det kommer nok ikke av jogging alene - har justert litt på kostholdet også.. Info om intervalltrening kan du finne her og her og her. Av og til løper jeg intervallene i en bakke, men som regel løper vi intervall på en vanlig rundtur. Synes begge deler funker fint. Lykke til med treninga! Et ordtak som har hjulpet meg er: "There are no excuses!". PS: pulsklokke er et "must" når man driver intervalltrening, og synes igrunnen generellt at den hjelper på motivasjonen:) Endret 21. oktober 2010 av Frk. Belle
Minimurini Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #7 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg har lært mannen min å like jogging.. Vi begynte veldig forsiktig med små korte turerer (20-30min) og økte litt etter hvert. Og nå har vi drevet med intervalltreining i ca seks mnd og det funker kjempebra! Vi synes begge det er motiverende med variasjonen det gir, samtidig som vi kjenner at det er effektivt og vi kommer i bedre form. Han trengte også å gå litt ned i vekt og har nå tatt av drøye 10kg siden jul *stolt*. Men det kommer nok ikke av jogging alene - har justert litt på kostholdet også.. Info om intervalltrening kan du finne her og her og her. Av og til løper jeg intervallene i en bakke, men som regel løper vi intervall på en vanlig rundtur. Synes begge deler funker fint. Lykke til med treninga! Et ordtak som har hjulpet meg er: "There are no excuses!". PS: pulsklokke er et "must" når man driver intervalltrening, og synes igrunnen generellt at den hjelper på motivasjonen:) Tusen tusen takk dere!
Anglofil Skrevet 21. oktober 2010 #8 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg hater selv å jogge. Derfor går jeg heller fort på tredemølle framfor å jogge. Da går jeg i mellom 40-50 min i rask gange (nesten så jeg må jogge), og det er ihvertfall et godt alternativ har jeg funnet ut. Uansett, om du mener du er nødt til jogge så hadde jeg begynt med kortere turer, som nevnt over, og heller økt etterhvert. Mvh Yvonne
PecanPie Skrevet 21. oktober 2010 #9 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg haaater å jogge, men det er fordi jeg blir så vanvittig sliten. Uansett, Løplabbet har også et Nybegynnerprogram.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #10 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg sliter med noen kilo for mye. Og det virker som at jogging kan være litt av løsningen for meg. (Jeg spiser allrede ganske sunt). Er det noen som kunne hjulpet meg med motovasjonen til å jogge? Jeg synes rett og slett at det er litt kjedelig og jeg gir opp altfor fort Altså en halvtimes joggetur forbrenner rundt 250 kalorier, like mye som to brødskiver så det er nok meget oppskrytt. Du forbrenner 1700-2200 hver dag uansett. Så å øke med 250 er ingen grunn til å slite for.
Ava Mae Skrevet 21. oktober 2010 #11 Skrevet 21. oktober 2010 Bit tenna sammen og forser dørstokkmila og til slutt vil en joggetur være noe av det beste som finnes. Belive me
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå