Gå til innhold

Hælen på en sokk med QUICK KNIT!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg i to dager forsøkt å få til hælen på en sokk med Quick Knit uten hell og jeg tror jeg blir gaaaal :kjefte:

Noen som kan forklare det bedre for meg enn hva oppskriften klarer? :sjenert:

Hælen lager du ved å strikke langs halve sirkelen, d.v.s. 12 pinner, 3 "omganger"

• Ta derretter inn med en pinne på hver side og strikk på 10 pinner i 3 omganger
  • Gå ned til 8 pinner og strikk 4 omganger
  • Øk til 10 pinner og strikk 3 omganger
  • Øk til 12 pinner og strikk 3 omganger

Det er altså den runde dingsen kalt Quik Knit medium fra Panduro jeg bruker, ikke vanlig strikkepinner...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg i to dager forsøkt å få til hælen på en sokk med Quick Knit uten hell og jeg tror jeg blir gaaaal :kjefte:

Noen som kan forklare det bedre for meg enn hva oppskriften klarer? :sjenert:

Hælen lager du ved å strikke langs halve sirkelen, d.v.s. 12 pinner, 3 "omganger"

• Ta derretter inn med en pinne på hver side og strikk på 10 pinner i 3 omganger
  • Gå ned til 8 pinner og strikk 4 omganger
  • Øk til 10 pinner og strikk 3 omganger
  • Øk til 12 pinner og strikk 3 omganger

Det er altså den runde dingsen kalt Quik Knit medium fra Panduro jeg bruker, ikke vanlig strikkepinner...

Hei!

Det er ikke så vanskelig som man skulle tro.

Det du gjør er å først skrikke halve sirkelen (kun de 12 første "knottene") dette skal du skrikke fram og tilbake tre ganger, altså fra venstre til høyre (runde 1) tilbake til venstre (slik at du kommer dit du startet. nå er du på runde tre).

Når du skal gå ned til 10 pinner/knotter strikker du èn mindre på hver side av det du strikket på runden før. Disse 10 pinnene skal du strikke 3 ganger (tilbake (til start), fram og tilbake).

Når du skal gå ned til 8 pinner/knotter gjør det du samme som du gjorde på runden før. Du strikker èn mindre på hver side av det du strikket på runden før. Dette skal du strikke fram og tilbake fire ganger.

Når du er ferdig å strikke de 8 pinnene 4 ganger fram og tilbake, skal du øke igjen med èn på hver side (det motsatte fra det du gjorde tidligere, da du minsket).

Når du da er ferdig med å lage helen sitter du igjen med en side som er lenger enn den andre siden. Nå skal du strikke rundt, slik du gjorde før du begynte med helen. Du vil se at det blir hull på siden av sokken, dette må du sy igjen etterhvert.

Håper dette var til hjelp? Gi beskjed hvis noe var uklart. Jeg har strikket mange sokker, så dette skal jeg være god på ;)

Skrevet

TUUUSEN TAKK FOR SVAR! :klemmer:

Hvordan går jeg frem for å snu? Feks. hva gjør jeg når jeg kommer til pinne nr 12? Surrer garnet rundt som vanlig, eller må jeg ha "støtte" fra pinnen vedsiden av på en eller annen måte?

Hvordan går jeg frem for å gå ned til feks. 10? Strikket til siste pinne av rundene med 12, men da må jeg jo strikke pinne nr. 1 likevel?

Skrevet (endret)

Edit: Jeg må vel også surre garnet rundt den "omvendte" veien når jeg skal tilbake, fra høyre til venstre igjen?

Endret av Lvly
Skrevet

TUUUSEN TAKK FOR SVAR! :klemmer:

Hvordan går jeg frem for å snu? Feks. hva gjør jeg når jeg kommer til pinne nr 12? Surrer garnet rundt som vanlig, eller må jeg ha "støtte" fra pinnen vedsiden av på en eller annen måte?

Hvordan går jeg frem for å gå ned til feks. 10? Strikket til siste pinne av rundene med 12, men da må jeg jo strikke pinne nr. 1 likevel?

Når du snur, snurrer du garnet på vanlig måte, men husk at ved første "knott" (når du strikker fram og tilbake) snurrer du tråden slik at den bare kommer foran, ikke både foran og bak. På de andre "knottene" snurrer du på vanlig måte. Det er ikke nødvendig å gjøre dette, men det ser litt bedre ut når du har sokken klar. Du trenger ikke å bruke noen støttepinner, men det kan jo være smart å bruke en pinne for å få tråden til å sitte mens du strikker.

Når du skal gå ned til 10 hopper du bare èn inn, slik at tråden blir "dratt" èn innover.

Det kan forresten være smart at man strikker litt løst på de ytterste "knottene" fordi tråden blir dratt, og da kan det bli veldig stramt hår du skal dra den nederste tråden over.

Det er litt vanskelig å forklare uten å vise deg det, men håper det var til hjelp?

Skrevet

Har akkurat strikket hælen. Ble noen hull, men det er kanskje ikke til å unngå?

Tusen takk for hjelpen :klemmer:

Skrevet

Så bra. :)

Hullene kan man ikke unngå, disse må man sy igjen mot slutten

Lykke til videre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...