Gå til innhold

Ta 14 åring med på kino, 15 års aldersgrense

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jenten min på 14 år har lyst å dra på kino med meg for å se "Buried". Jo da, hun er som mora...elsker skumle filmer og alt. Men vil likevel ha noen råd.

Vi ser Medium, Vampires diary, Ghost whisperes etc sammen. Har sett et par filmer som er temmelig skumle, men etter vurdering av meg og pappaen først.

Så kom igjen og si hva dere mener om at jeg tar henne med på kino for å se denne filmen. :popcorn:

Og foressten, er det mulig at hun får komme inn på 15 års aldersgrense når hun er 14 år?

Endret av Beauté
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er 14 og det er 15års grense på filmen; da hadde jeg sagt ja.

Når du i tillegg skal være med så selvfølgelig ja.

Jeg ser ingen problemer med dette.

Skrevet

Jeg ser ingen problem med dette. Det blir det samme som at hun ikke skal få se filmer med 16 års aldersgrense når hun er 15 år, eller 18 års filmer når hun er 17 år.

Ett år har ingenting å si. Det er hvor lett man blir påvirket og redd av det man ser som har noe å si, og det er noe man i en alder av 14 år bør få begynne å utforske og lære selv.

Det er 12 eller 13 års aldersgrense for filmer med 15 og 16 års aldersgrense så lenge man har med foresatte, så det blir ingen problem.

Skrevet

Takk så mye for svarene. Jeg er helt enig i dem.

Skrevet

Det er helt opp til deg. Det finnes modne 12 åringer, og umodne 15 åringer, så det er en individuell vurderingssak.

Skrevet

Filmen i seg selv er egentlig ikke skummel heller, bare veldig spennende. En "vanlig" 14-åring som liker spenningsfilmer bør fint kunne se den.

Skrevet

Du kan ta med deg datteren din på kino så lenge du synes det er greit at hun ser filmen. Foreldre kan ta med seg barna sine fra de er 11 år når det er 15 årsgrense.

Kos dere på Kino, hilsen kinomedarbeider :)

Skrevet

Og foressten, er det mulig at hun får komme inn på 15 års aldersgrense når hun er 14 år?

Eeeh...Ja? Barn ned til 12 år kommer inn på filmer med 15 års aldersgrense i følge med en voksen. Det er for øvrig ikke et utested vi snakker om, akkurat; det er ikke som om det står ordensakter der for å sjekke legitimasjon til dem de er i tvil om hvorvidt er gamle nok.

Ellers ser jeg ikke problemet, generelt sett. Det er svært få(selv i min generasjon)som ikke så filmer før vi hadde aldersgrensen, og normalt sett medførte det ingen problemer. Selvsagt beror mye på hennes modenhet, og den er du, som moren hennes, absolutt rett person til å vurdere.

Skrevet

Du kan ta med deg datteren din på kino så lenge du synes det er greit at hun ser filmen. Foreldre kan ta med seg barna sine fra de er 11 år når det er 15 årsgrense.

Kos dere på Kino, hilsen kinomedarbeider :)

Det er da fra de er 12 år de har lov til å gå på 15-årsfilm.

Skrevet

Hva synes dere om at 9-10 åringer får se Villmark da? Jeg synes ikke det er noe for 4. -5. klassinger. Jeg tør ikke se dem selv engang, og synes det er helt sykt at foreldre lar barna sine få se disse. Blir provosert, men hva kan man gjøre?!

Skrevet

Hva synes dere om at 9-10 åringer får se Villmark da? Jeg synes ikke det er noe for 4. -5. klassinger. Jeg tør ikke se dem selv engang, og synes det er helt sykt at foreldre lar barna sine få se disse. Blir provosert, men hva kan man gjøre?!

Nei 9-10 åringer bør absolutt ikke se skrekkfilmer. Barn har stor vanskelighet med å forstå forskjell mellom virkelighet og film, noe som kan gi negativ virkning i lengre tid. Mange blir aldri kvitt frykten av noe de så som barn. En venninne av meg så en skrekkfilm om romvesner og var plaget lenge med maretitt. Den dag i dag klarer hun ikke å se på enkle dokumentarer engang. Jeg skal selv innrømme at jeg så Jaws (hai filmen) i alt for tidlig alder (uten lov av foreldre) og jeg svømmer aldri lengre ut enn jeg kan stå på bunnen.

Skrevet

Da jeg var 14 tok mamma meg med for å se Cold Mountain. Det var en scene i filmen jeg syns var veldig ekkel, men det gikk bra. Det som ikke gikk så bra var at de hadde reklame for Passion of the Christ før filmen begynnte.

I en alder av 20 har jeg enda ikke turt å se den filmen. Jeg tror ikke alder har så mye med saken å gjøre. Mer hva du selv tåler. Hvis datteren din liker skumle filmer tror jeg ikke det er noe problem. ;)

Skrevet

Da jeg var liten (husker ikke helt alder..) fikk jeg ikke lov å se Jurassic Park som hadde 11års grense.. Men en venninne hadde filmen og jeg så den hos henne likevel.. Angrer på det den dag i dag..! Jeg var livredd!! Nå som voksen skjønner jeg at "mamma vet best", og at det er som regel en mening bak når man får ett nei av foreldre..

Så å ta med en 14åring på 15 års grense ser jeg ingen problemer med..du kjenner ditt eget barn best og vet hva hun kan tåle og ikke :)

Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg kom inn på fritt vilt sammen med en venninne da jeg var 14, så... Det går nok det!

Du kjenner datteren din aller best og vet hva hun takler av grøssere. Jeg har sett på grøsserfilmer siden jeg var liten. Saw, The Ring, The Grude, diverse japanske skrekkfilmer etc. Foreldrene mine ville sette grenser, men siden jeg tok det å se grøsserfilmer bedre enn de gjorde ser de liksom ikke noe poeng i å kontrollere hva jeg ser på den dag i dag.

De spurte meg hvorfor jeg ikke ble redd for det jeg så på filmene, og da svarte jeg bare "Jeg sier bare til meg selv at det bare er en film og ikke ekte." og ferdig med den saken.

Noen mener nok at det er uansvarlig, men som sagt: man kjenner sitt eget barn best :jepp:

Skrevet

Jenten min på 14 år har lyst å dra på kino med meg for å se "Buried". Jo da, hun er som mora...elsker skumle filmer og alt. Men vil likevel ha noen råd.

Vi ser Medium, Vampires diary, Ghost whisperes etc sammen. Har sett et par filmer som er temmelig skumle, men etter vurdering av meg og pappaen først.

Så kom igjen og si hva dere mener om at jeg tar henne med på kino for å se denne filmen. :popcorn:

Jeg mener å huske at voksne kan ta med barn over 12 år på 15 årsfilm, men man må være fyllt 15 år for å komme inn uten følge av voksen.

På 12 års filmer må man også være fylt 12 for å komme inn uten voksne, men en voksen kan ta med barn over 10 år på en 12 års film.

Iallfall kan du fint ta med deg 14 åringen din på 15 års film.

Søstern min blir snart 15, og syns det er kjedelig å ha bursdag så sent på året, når alle andre er 15 før henne. Tror noe er litt greie og slipper inn 14 åringer på 15 årsfilm, når de blir 15 det året.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er da ikke noe problem. Gikk selv på 15-års-filmer som 12-åring og kom inn uten problemer...

Skrevet

En gang skulle jeg og familien se en film med 11 årsgrense, og vi hadde kjøpt billettet og alt. Da vi skulle inn i salen så han billettmannen på lillesøstra mi og sa "hvor gammel er du da?" hun var 10 år da, og svarte det til mannen.. Hun slapp ikke inn på filmen (selvom mamma var der), og det endte med at hun og mamma dro hjem, mens bare jeg og storesøster så filmen..

Skrevet

En gang skulle jeg og familien se en film med 11 årsgrense, og vi hadde kjøpt billettet og alt. Da vi skulle inn i salen så han billettmannen på lillesøstra mi og sa "hvor gammel er du da?" hun var 10 år da, og svarte det til mannen.. Hun slapp ikke inn på filmen (selvom mamma var der), og det endte med at hun og mamma dro hjem, mens bare jeg og storesøster så filmen..

Hæh?? Er det mulig? Markeringsbehov han da, eller? Noe så dumt!

Skrevet

Ser ingen problemer med det så lenge jeg hadde trodd den som var 14 var moden nok for det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Jeg ønsker å formidle en respekt for regler og aldersgrenser til mine barn, og det gjør jeg ikke ved å "bryte dem som passer meg".

For meg er det viktigere å formidle en god holdning enn at hun får sett akkurat denne filmen. Kjøp den heller når den kommer på DVD og gi den til hennes 15 års dag. Da viser du den respekten for aldersgrenser jeg vil tro du ønsker at hun skal senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...