Loo Skrevet 20. oktober 2010 #1 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg er en jente som går siste året på vgs og derfor naturlig nok tenker på hva jeg skal bli når jeg blir "stor". Problemet mitt er ikke som mange andres, at jeg ikke aner hva jeg skal bli. Problemet mitt er at jeg vil bli alt! Hehe, nåvell så gale er det ikke, men ett par for mange ideer har jeg. Det jeg håpte at noen snille/erfarne sjeler der ute kunne fortelle meg litt om disse studiene/yrkene? - Lærer - Pedagog -> spesialpedagog/barnepedagog - Psykologi - Juss - Eiendomsmegler I tilfelle noen gidder å lese dette kan jeg jo skrive litt om meg selv og hva jeg tenker . Jeg ønsket et yrke der jeg gjør en forskjell, og faktisk får utrettet noe. Jeg ønsker å hjelpe andre, så det må selvfølgelig bli en jobb der jeg jobber med mennesker. Jeg liker veldig godt å gi råd/ lytte til andre, og kunne tenkt meg en jobb der jeg driver med en eller annen form for rådgivning. Jeg føler alle utdanningene/yrkene jeg skrev her består av en form av rådgivning? Jeg liker også godt å forklare/lære bort ting til andre og tenker derfor på lærerutdanning. Men jeg har erfart min del av dårligere lærerere og vil så absolutt ikke ende opp som en av dem! I tillegg hører jeg mye om overarbeidede lærer som til slutt blir utmattet pga alt for stor arbeidsmengde. Noen lærere som ønsker å fortelle? Grunnen til at jeg tenker på eiendomsmegling er fordi jeg helt siden jeg var liten har vært interesert i hus og eiendom. Jeg kan tilbringe timevis på finn.no å se på hus, og det er rett og slett noe jeg synes er veldig gøy. Jeg vet det er mye matte på eiendomsmegling studiet, noe som ikke akkurat er en positiv ting for meg da jeg hater matte! Klarte å få en 3er i den letteste matten på vgs, så total udugelig er jeg ikke men så absolutt ikke flink heller.. Juss tenker jeg også på, mye på grunn av alt jeg har skrevet her. Jeg synes også det er interesannt med lover og regler, er samfunnsengasjert og føler jeg som jurist virkelig hadde fått muligheten til å hjelpe og utrette noe i samfunnet. På skolen er jeg litt over gjennomsnittet flink, med et snitt på ca 4,4 +/-. Inntekt er heller ikke totalt irrellevant for meg. Jeg vet at man ikke skal velge yrke pga hvor mye penger man tjener, men jeg ønsker meg jo en dag en familie som jeg vil forsørge og jeg vil ikke måtte slite like mye for å få endene til å møtes som mine foreldre måtte. Så, jeg hadde blitt kjempeglad om noen hadde komt meg innspill! Hvordan utdanningene er/ hvordan det er å jobbe som det, positive/negative sider, hadde du valgt det samme om igjen? Er det utfordrende, hvordan er lønnen? Hvorfor valgte DU å bli det? Igjen, tusen takk hvis noen svarer
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #2 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg er lærer, og vil fraråde det på det sterkeste. Lønna er dårlig, du må regne med å jobbe stort sett hele tiden, andre kommer til å bestemme alt du skal gjøre, du får få positive tilbakemeldinger, alle skal ha en mening om deg og jobben du gjør, du må regne med å bli hengt ut på facebook og andre sosiale medier, alt kommer til å være din skyld og du kan bli utsatt for trusler og vold. Velg noe annet om du ikke er en uforbederlig idealist.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #3 Skrevet 22. oktober 2010 Per i dag kan du glemme å komme inn på jusstudiet med det karaktersnittet du har nå. Da må du i så fall belage deg på å ta opp fag. Foreløbig er det fortsatt mulig å ta studiet som privatist ved UiO, men denne muligheten kommer til å bli stengt, se www.jus.uio.no
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 22. oktober 2010 #4 Skrevet 22. oktober 2010 Med det snittet kan du kommet inn på f.eks. bachelor i jus ved HiL, men da blir du ikke jurist etterpå. Rettvitenskap ved UiT har ikke mye høyere snitt enn det du har, tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #5 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg er lærer, og vil fraråde det på det sterkeste. Lønna er dårlig, du må regne med å jobbe stort sett hele tiden, andre kommer til å bestemme alt du skal gjøre, du får få positive tilbakemeldinger, alle skal ha en mening om deg og jobben du gjør, du må regne med å bli hengt ut på facebook og andre sosiale medier, alt kommer til å være din skyld og du kan bli utsatt for trusler og vold. Velg noe annet om du ikke er en uforbederlig idealist. Men hvor dårlig er lønna egentlig? Jeg syns lærere klager mye til å faktisk ikke tjene så verst.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #6 Skrevet 22. oktober 2010 Hei! Jeg er nyutdannet lærer og stortrives med det Jeg jobber som faglærer i stor sett 6. og 7. klasse. Jeg var på tre jobbintervjuer og ble tilbudt jobb på alle skolene. Noen dager kan være mer krevende enn andre, men jeg har (foreløpig) ikke angret en dag på at jeg ble lærer Jeg føler jeg får utrolig mye igjen for den jobben jeg gjør, både fra elever og kollegaer. Mange klager på lønna, men for min del synes jeg lønna er helt grei, ca 360000 første året. Fordi jeg er faglærer har jeg ikke så mye kontakt med foreldrene, så jeg opplever ikke særlig mye klager fra den kanten. Nytt i år er at nyutdanna lærere skal få en mentor som gir deg oppfølging det første året, det er gull verdt. Lærer noe nytt hver dag. Lærerutdanninga var så som så. De to første årene var dårlig synes jeg, alt for flytende og ikke særlig relevant. De to siste årene var helt supre, da man kunne spesialisere seg innen ønskede fag. Fra og med i år er det nye endringer på lærerutdanninga, blant annet at man velger fra første år(?) om man vil jobbe med de yngste (1.-7.klasse) eller de eldste (5.-10. klasse) elevene. Jeg kan anbefale deg å bli lærer på det varmeste Uansett; lykke til med valget!
Almera Skrevet 22. oktober 2010 #7 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg er lærer og trives veldig godt med det. Er nyutdannet, og føler hittil at jeg har valgt riktig. Syns ikke lønna er så verst, ihvertfall ikke fra å gå ifra 5-6000 i mnd til endel mer. Og i forhold til mange andre jeg snakker med så er ikke 360 000 pr.år så verst. Nå har jeg en super gjeng med elever, og foreldre og kollegaer som backer meg opp 100%. Jeg koser meg på jobb, både i undervisning og med for- og etterarbeid. Nå er jeg som sagt helt fersk, men syns læreryrket er alt jeg ønsket meg!
Loo Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter #8 Skrevet 22. oktober 2010 Tusen takk for svar! Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke hadde komt inn på jusstudier med et slikt karaktersnitt, men om jeg hadde bestemt meg for at det er noe jeg virkelig vil er det jo mulig å bruke noen år på å samle poeng. Tusen takk til dere lærere som svarte! Det er nok gjerne lærer jeg heller mest mot, men må inrømme jeg blir en smule skeptisk når jeg får kommentarer som den fra første anonym... Det er nok ikke mange yrker jeg har hørt så mye negativt om som læreryrket. Men på en annen side kanskje mest positivt også? Får jeg spørre hvor i landet dere jobber? Jeg har kanskje inntrykk av at det er tøffere å være lærer i diverse Oslo skoler enn skoler i mindre byer? Men det er kanskje bare noe jeg tror. Siden jeg først er i gang her spytter jeg like gjerne ut noen spørsmål til hvis dere tar dere bryet med å svare. Hvor tok dere utdannelsen deres? Hvilke fag underviser dere i? Hvilke egenskaper mener dere en fremtidig lærer må ha? Hvilke trinn er dere lærer på? Jeg kunne godt tenkt meg å jobbe i 3-4 klasse, men siden jeg også vil ha muligheten til å jobbe på ungdomstrinnet ville jeg nok valgt 5-10. Noen som har peiling på hvordan mulighetene er for å ta en tilleggsutdannelse i f.eks pedagogikk? Tusen takk hvis dere tar dere tid til å svare Blir også kjempeglad hvis noen har noe å si om de andre utdannelsene
lillemia Skrevet 22. oktober 2010 #9 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg er lærer, og vil fraråde det på det sterkeste. Lønna er dårlig, du må regne med å jobbe stort sett hele tiden, andre kommer til å bestemme alt du skal gjøre, du får få positive tilbakemeldinger, alle skal ha en mening om deg og jobben du gjør, du må regne med å bli hengt ut på facebook og andre sosiale medier, alt kommer til å være din skyld og du kan bli utsatt for trusler og vold. Velg noe annet om du ikke er en uforbederlig idealist. Kjenner mange som er lærere og trives veldig med det! Men læreryrket passer absolutt ikke for alle, så hvis du er såpass misfornøyd med jobben, er du kanskje i feil yrke? Dessuten varierer det enormt fra skole til skole, og ikke minst fra ungdomsskole til videregående. Selv ville jeg foretrukket å undervise ved videregående skole, der er man mer selvstendig og bruker mer tid på undervisning enn sosialarbeid/oppdragelse.
Almera Skrevet 23. oktober 2010 #10 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg jobber på en skole utenfor byen, altså ikke en byskole,men ikke en "grendeskole" heller. Ca 200 elever. Akkurat passe! Jobber på småskoletrinnet. Jeg har alle fag, med spes.ped og naturfag som spesialiseringer. Pågrunn av spes.ped'n så jobber jeg endel med elever som har spesielle behov, som f.eks generelle lærevansker, talevansker og andre diagnoser som autisme. Tok utdannelsen min på en vanlig høgskole, med den gamle ordninga da såklart. Så det nye kan jeg ikke si så mye om. Jeg gikk på skolen i 5 år, da jeg tok et ekstra år med naturfag, for å få hele årsenheten i det. Jeg aner ikke helt hva slags egenskaper en lærer må ha, siden jeg er såpass ny i gamet, men tålmodighet og evnen til å tilpasse seg tror jeg er viktige. Også må du være flink til å knytte skolisser og hjelpe til med vrange glidelåser om du skal jobbe i 1.klasse! :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå