Gå til innhold

Tenårings problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har en datter på 15 år som jeg har litt problemer med.

Jeg har no gått og maset på hun i flere dager att hun ska rydde rommet sitt og hjelpe til litt hjemme. Men det skjer ikke noen ting. Rommet til hun ser ut som en tornado gått gjennom rommet.Hun hører ikke efter så mye på vad jeg og min man sier til hun.

Noen som har noe "goe" ideer om hvordan man får ungdommer og hjelpe til litt hjemme og i hvert fall rydde rommet sitt. Syns hun i hvert fall kan gjøre det.

Endret av girly28
Videoannonse
Annonse
Gjest idakaroline
Skrevet

Jeg er selv tenåring, og det værste jeg vet er når foreldrene mine maser om sånne ting! Så klart, noen ganger kan det være fornuftig, jeg ser den, men andre ganger er det bare ekstremt irriterende.

Jeg tror du bare må la være å mase om rommet hennes. Det er hennes eget rom, og da må hun få ha det sånn som hun selv vil ha det. En dag vil hun finne ut at det kanskje kunne være smart å rydde, og da gjør hun det. Min mor ga helt opp å mase på meg etter at hun forsto at det overhodet ikke hjalp. Samme med min bror da han var på min alder. Rommet mitt så også ut som at det hadde vært en tornado der - klær, sko, sminke, blader, bilder, cder, dvder, elektriske duppeditter osv lå strødd utover. Jeg fant ut at jeg kanskje skulle rydde litt etter at jeg overhodet ikke fant igjen yndlingsbuksa mi noe sted. Til slutt forsto jeg at den måtte være på rommet mitt, og da innså jeg at jeg ikke kunne fortsette å ha det like rotete. Tror nok du bare må være tålmodig enn så lenge!

Når det kommer til å hjelpe til med andre ting i huset, tror jeg bare du må sette ned foten. Det gjorde min mor med meg, og etter det har jeg hjulpet til masse! Ikke bare for hennes skyld, men også for min egen - miljøet i familien ble bedre ettesom man da slapp å mase på hverandre om at det og det skal bli gjort.

Lykke til! :)

Skrevet

Hei!

Jeg har en datter på 15 år som jeg har litt problemer med.

Jeg har no gått og maset på hun i flere dager att hun ska rydde rommet sitt og hjelpe til litt hjemme. Men det skjer ikke noen ting. Rommet til hun ser ut som en tornado gått gjennom rommet.Hun hører ikke efter så mye på vad jeg og min man sier til hun.

Noen som har noe "goe" ideer om hvordan man får ungdommer og hjelpe til litt hjemme og i hvert fall rydde rommet sitt. Syns hun i hvert fall kan gjøre det.

Gå inn på rommet hennes med en svart bossekk og plukk opp alt som ligger på gulvet. Så sier du at hun må fortjene det tilbake. Altså hun må hjelpe til hjemme.

Skrevet

Må si meg enig med Idakaroline. Da jeg var tenåring hadde jeg et rom, som noen, inkludert mine foreldre, så på som rotete. Det var selvfølgelig ikke i den grad at gulvet var oversvømt med papirer, bøker og klær.

Ble også mast på om å rydde, og tok nå et par ordentlige rengjøringer i året. På den tiden hadde jeg et "organisert rot", og jeg visste hvor absolutt alt var, til enhver tid, selvom det kunne se rotete ut for andre. Kanskje datteren din også har det sånn?

Jeg husker at jeg alltid var opptatt av at ting skulle være organisert; gjerne fargekodet og alfabetisk (satt i timevis med bokhylla mi, og DVD/musikkhyllene for at alt skulle være ordentlig), men brydde meg sånn sett ikke om det var skinnende rent over alt. Var trossalt mitt rom, hvor mesteparten av tiden min gikk med til soving.

Du sier at rommet hennes ser ut som om det har vært utsatt for en tornado. Hvordan pleier det å se ut på en helt vanlig dag? Husker at moren min alltid maste på meg, imens faren min pleide å si at så lenge jeg kunne gå over gulvet og bort til senga (som ikke var så veldig langt, hadde ikke spesielt stort rom) uten å dytte borti all slags ting, så var det helt OK. Det var derimot et par ganger det var altfor rotete, og da truet de med å trekke ukelønna mi hvis jeg ikke ryddet det innen dagen/helgen var omme. Dette gjorde de også alvor utav.

Skrevet

Her sliter vi litt med det samme, har prøvd både ris og ros uten den helt store virkningen. Det som derimot fungerte ganske bra var å rett og slett ikke mase en stund og så la henne ha noen venninder på besøk...ååå hvor skammelig det ble å vise fram rotet til de andre :fnise:

Nå tar hun seg et skippertak iallefall en gang i uken :jepp:

Når det gjelder å hjelpe til andre plasser i huset er hun egentlig flink...litt uff og huff når jeg spør til tider, men det er mest fordi jeg spør midt oppi en msn samtale eller lignende :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Her får de ukelønn etter innsats.

Med liste på oppgaver de kan gjøre og "pris" på hver enkelt oppgave.

Når oppgaven er ferdig, må den godkjennes av en av foreldrene og krysses ut.

De har også selv kommet med forslag til oppgaver de kan gjøre for å tjene penger.

Eks. på listen er rydde rom (som gir mest betalt), støvsuge en etasje, vaske bad, lage middag, ta oppvasken, rydde/tørke støv, vaske klær, brette og legge på plass klær ol.

På sommeren vil de gjerne ha opp plenklipping og luking i bedene. Er det beise/male arbeid får de betalt for det.

På vinteren går det i snømåking.

I slutten av uken får de betalt for det de har gjort.

Gjør de ingenting en uke, blir det ingen ukelønn heller.

Det er opp til dem hvor mye lønn det blir i løpet av uken og stort sett har det heller blidt for få oppgaver en for mange. Penger er altis kjekt å få i den alderen...

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg er selv tenåring, og har en mor som er streng nok til at jeg tar i et tak der og da. Vifter fosilene noen pengelapper under nesa mi gjør jeg jobben ekstra bra uten å klage : )

Skrevet

Jeg er selv tenåring, og det værste jeg vet er når foreldrene mine maser om sånne ting! Så klart, noen ganger kan det være fornuftig, jeg ser den, men andre ganger er det bare ekstremt irriterende.

Jeg tror du bare må la være å mase om rommet hennes. Det er hennes eget rom, og da må hun få ha det sånn som hun selv vil ha det. En dag vil hun finne ut at det kanskje kunne være smart å rydde, og da gjør hun det. Min mor ga helt opp å mase på meg etter at hun forsto at det overhodet ikke hjalp. Samme med min bror da han var på min alder. Rommet mitt så også ut som at det hadde vært en tornado der - klær, sko, sminke, blader, bilder, cder, dvder, elektriske duppeditter osv lå strødd utover. Jeg fant ut at jeg kanskje skulle rydde litt etter at jeg overhodet ikke fant igjen yndlingsbuksa mi noe sted. Til slutt forsto jeg at den måtte være på rommet mitt, og da innså jeg at jeg ikke kunne fortsette å ha det like rotete. Tror nok du bare må være tålmodig enn så lenge!

Når det kommer til å hjelpe til med andre ting i huset, tror jeg bare du må sette ned foten. Det gjorde min mor med meg, og etter det har jeg hjulpet til masse! Ikke bare for hennes skyld, men også for min egen - miljøet i familien ble bedre ettesom man da slapp å mase på hverandre om at det og det skal bli gjort.

Lykke til! :)

Dette er definitivt ikke måten å gjøre det på. Min mor hadde det samme problemet med min tenåringsbror der hun til slutt ga opp hele greia. Når gutten ble gammel nok til å flytte ut måtte rommet PUSSES OPP fordi det var umulig å få det vasket reint. Møkka hadde rett og slett grodd fast så til de grader at det måtte males om. Så ikke alle skjønner at man noen ganger bør både rydde og vaske ;)

Gå inn på rommet hennes med en svart bossekk og plukk opp alt som ligger på gulvet. Så sier du at hun må fortjene det tilbake. Altså hun må hjelpe til hjemme.

Det gjorde min mor hos meg en gang og det var svært effektivt. Er det en ting ungdommer liker særdeles dårlig så er det foreldre som snoker i sakene deres så forsøk denne så er jeg sikker på at hun holder stien sin ryddig og rent etterpå.

Jeg er selv tenåring, og har en mor som er streng nok til at jeg tar i et tak der og da. Vifter fosilene noen pengelapper under nesa mi gjør jeg jobben ekstra bra uten å klage : )

Så godt å høre at dagens ungdommer ser verdien av å bidra til felleskapet uten at de må bestikkes for det :kose:

Gjest navnelapp
Skrevet

Hos oss er det største problemet klede. Eg ber henne ta ut skittentøyet, og no har eg ganske enkelt gitt henne ein eigen skittentøyskurv inne på sitt rom. Det hjelper, då puttar ho det der i staden for på golvet. Bortsett frå det masar eg ikkje, vi har vaskedame annakvar fredag, og ho tek møkka. Til då må fjortisen rydde opp frå golvet, og det gjer ho.

• 1 år senere...
Gjest utslitt mor!
Skrevet

hei:) jeg kjenner veldig godt igjen broblemet på ryddig og tenårinsopprør i det hele tatt..mi er 14 og gjør ikke en dritt! rommet ser ikke ut men det har jeg gitt opp for er hun som må bo i svine stien..det hender av og til hun tar en oppvask på rommet..fant ut her at er bedre de blir flaue over det selv enn at vi blir det for de:)

Skrevet

Mine tenåringer får ha rommene sine i fred stort sett. Der får de bo i kaoset til de finner ut at det trengs en shining. Dette gjør jeg fordi jeg selv bla mast på ang rydding av rom, og det var det verste jeg gjorde. (Husarbeid er fortsatt drit kjedelig og jeg gjør det kun når jeg må)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...