AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #2 Skrevet 20. oktober 2010 Mener du da en sterkere variant enn den man kan få uten resept?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #3 Skrevet 20. oktober 2010 Mener du da en sterkere variant enn den man kan få uten resept? Nei lurer på om en kan få den vanlige typen på resept? Da det er billigere. Finnes det en strkere type en den en får uten resept?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #4 Skrevet 20. oktober 2010 Du får den sterke typen over disk i sverige.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #5 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg har i alle fall fått 350 mg naproxen på resept.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #6 Skrevet 20. oktober 2010 Det blir ikke billigere å få den vanlige på resept, så sant du ikke får den på blå resept. Men jeg tror ikke det går ann å få Naproxen på blå resept.
Independent_ Skrevet 20. oktober 2010 #7 Skrevet 20. oktober 2010 Naproxen er jo ikke veldig dyrt da? Koster ikke mer enn 100 kr for en pakke, og man bruker jo max èn pakke i måneden. Med mindre du bruker den for noe annet enn menssmerter(?).
Avalon Skrevet 20. oktober 2010 #8 Skrevet 20. oktober 2010 Du vil nok ikke få den på blå resept. Det er kun for medisiner for kroniske lidelser. Menssmerter blir ikke sett på som kronisk, selv ikke når du har endometriose får du ikke smertestillende på blå resept, kun på hvit.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #9 Skrevet 20. oktober 2010 Du vil nok ikke få den på blå resept. Det er kun for medisiner for kroniske lidelser. Menssmerter blir ikke sett på som kronisk, selv ikke når du har endometriose får du ikke smertestillende på blå resept, kun på hvit. Er du sikker? Syntes det hørtes rart ut..
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #10 Skrevet 20. oktober 2010 http://www.legeforeningen.no/id/108389.0 Jeg pleier nå å kjøpe Naproxen 250 mg med 20 tabelletter i hver pakke. Så jeg tatt flere tabelletter. Det blir vel litt det samme som å ta 500mg Naproxen og bare ta flere tabletter? Synes en eske på 20 tabletter går fort jeg. Jeg har lyst til å kjøpe eske med 100 tabletter fordi det er billigere men apoteket mitt sier bare at de ikke har det.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #11 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg får Naproxen 500 mg på blå resept. Får også Ibux 600 mg og Paracet 1 mg. De to siste får jeg ikke på blå resept da, men de koster ikke så mye. Tar de ikke samtidig, men veksler. Sliter med ryggen og prolaps. Det er jo mye billigere å få Naproxen 500 mg på resept da. På hvit resept koser det 188 kr. 200 mg koster 107 kr. Skal du kjøpe 5 enkeltpakker blir det 270 kr.
Athene Skrevet 21. oktober 2010 #12 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg henter ut både paracett, ibux og naproxen på resept. Naproxenen er 500 mg, det er maks lov å selge 250 mg tabletter. Men du kan også få 250 mg på resept i stor forpakning. Det er mye billigerere å kjøpe bokser enn å kjøpe brett, og holdbarheten er god, så synes dette er praktisk. Naproxenen fikk jeg pga menssmerter, de andre har jeg bare bedt om i og med at det blir rimeligere, uten at jeg har noe stort forbruk av disse.
Gjest guro Skrevet 22. oktober 2010 #13 Skrevet 22. oktober 2010 kan man få den uten resept i noen form da?
Gjest apotekdamen Skrevet 22. oktober 2010 #14 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg jobber på apotek, så kanskje jeg kan oppklare litt? Naproxen fins i Norge i 3 forskjellige merker; Naproxen, Napren og Naprosyn. Virkestoffet er likt, men produsentene er forskjellige. Naproxen kan selges uten resept i 20 pakninger a 250 mg. Ut over dette er det et reseptpliktig legemiddel. Det kommer i 3 styrker; 250, 375 og 500 mg. Det kommer videre i 2 formuleringer; en langtidsvirkende (da heter det f.eks Napen-E) og en "vanlig". Legemidler er ofte billigere når de er på resept fordi det koster mindre å produsere en reseptpliktig pakning. Det stilles f.eks ikke samme krav til informasjon på pakningen og legemidlet har ikke måttet gå igjennom den kostbare prosessen å bli registrert som reseptfritt legemiddel. Der koster også mindre å få store pakninger. Det er ikke legen men NAV (forenklet sagt) som bestemmer hva som går på blå resept eller ikke. Menssmerter kommer ikke inn under blåreseptordningen. Naproxen vil gå på blå typisk ved ledd- og muskelsmerter, revmatisme og smertelindring ved kroniske smerter. Håper dette var oppklarende.
Gjest Kamilla Skrevet 22. oktober 2010 #15 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg jobber på apotek, så kanskje jeg kan oppklare litt? Naproxen fins i Norge i 3 forskjellige merker; Naproxen, Napren og Naprosyn. Virkestoffet er likt, men produsentene er forskjellige. Naproxen kan selges uten resept i 20 pakninger a 250 mg. Ut over dette er det et reseptpliktig legemiddel. Det kommer i 3 styrker; 250, 375 og 500 mg. Det kommer videre i 2 formuleringer; en langtidsvirkende (da heter det f.eks Napen-E) og en "vanlig". Legemidler er ofte billigere når de er på resept fordi det koster mindre å produsere en reseptpliktig pakning. Det stilles f.eks ikke samme krav til informasjon på pakningen og legemidlet har ikke måttet gå igjennom den kostbare prosessen å bli registrert som reseptfritt legemiddel. Der koster også mindre å få store pakninger. Det er ikke legen men NAV (forenklet sagt) som bestemmer hva som går på blå resept eller ikke. Menssmerter kommer ikke inn under blåreseptordningen. Naproxen vil gå på blå typisk ved ledd- og muskelsmerter, revmatisme og smertelindring ved kroniske smerter. Håper dette var oppklarende. Jeg jobber på apotek, så kanskje jeg kan oppklare litt? Naproxen fins i Norge i 3 forskjellige merker; Naproxen, Napren og Naprosyn. Virkestoffet er likt, men produsentene er forskjellige. Naproxen kan selges uten resept i 20 pakninger a 250 mg. Ut over dette er det et reseptpliktig legemiddel. Det kommer i 3 styrker; 250, 375 og 500 mg. Det kommer videre i 2 formuleringer; en langtidsvirkende (da heter det f.eks Napen-E) og en "vanlig". Legemidler er ofte billigere når de er på resept fordi det koster mindre å produsere en reseptpliktig pakning. Det stilles f.eks ikke samme krav til informasjon på pakningen og legemidlet har ikke måttet gå igjennom den kostbare prosessen å bli registrert som reseptfritt legemiddel. Der koster også mindre å få store pakninger. Det er ikke legen men NAV (forenklet sagt) som bestemmer hva som går på blå resept eller ikke. Menssmerter kommer ikke inn under blåreseptordningen. Naproxen vil gå på blå typisk ved ledd- og muskelsmerter, revmatisme og smertelindring ved kroniske smerter. Håper dette var oppklarende. Synes det var veldig oppklarende og oversiktlig, men vet du grunnen til at menssmerter ikke kommer under blårestept ordningen? Gjelder dette alle medikamenter. Slik at ingen medikamenter kan komme på blå resept for menssmerter. For å spørre på en annen måte, jeg må ha noe mot menssmertene mine hva kan jeg få på blå resept? Noenganger jeg har menssmerter så har jeg så vondt at jeg kaster opp og til og med besvimer kan legen da vri på det og si at jeg får utskrevet noen av disse legemidlene fordi jeg ikke skal kaste opp besvime, eksempel..
Gjest apotekdamen Skrevet 22. oktober 2010 #16 Skrevet 22. oktober 2010 apotekdamen igjen her:) Du får desverre ingenting på blå resept mot menssmerter. Sånn er det bare. Det spiller ingen rolle hvor vondt du har eller om det er hver måned.
Athene Skrevet 22. oktober 2010 #17 Skrevet 22. oktober 2010 For å spørre på en annen måte, jeg må ha noe mot menssmertene mine hva kan jeg få på blå resept? Noenganger jeg har menssmerter så har jeg så vondt at jeg kaster opp og til og med besvimer kan legen da vri på det og si at jeg får utskrevet noen av disse legemidlene fordi jeg ikke skal kaste opp besvime, eksempel.. Be legen om resept på 500 mg naproxen (eller noe sterkere om han anbefaler det). Det er ikke dyrt i det hele tatt, selv om det ikke er på blå resept. For meg gjør det en enorm forskjell å ta disse i det smertene melder seg, og fortsette å ta maksdose i ca to døgn.
Norbertine Skrevet 22. oktober 2010 #18 Skrevet 22. oktober 2010 Apotekdamen: Arrester meg om jeg tar feil her Medisiner på blå resept og hvit resept koster akkurat det samme, forskjellen er bare at de på blå resept telles med på frikort (og er dermed gratis hvis du har fått frikort).
Gjest apotekdamen Skrevet 22. oktober 2010 #19 Skrevet 22. oktober 2010 Apotekdamen: Arrester meg om jeg tar feil her Medisiner på blå resept og hvit resept koster akkurat det samme, forskjellen er bare at de på blå resept telles med på frikort (og er dermed gratis hvis du har fått frikort). Om vi f.eks tar Naproxen og sier at en 100 pakning koster 100 kroner. Om du får den på hvit resept så betaler du 100 kroner; altså full pris. Om du får den på blå resept så betaler du 36% av det medisinen koster; altså 36 kroner. Resten betaler folketrygden. De 36 kronene du betaler er en egenandel og den kommer inn under frikortordningen om du har frikort ja. Det er jo sånn at alle egenandeler du betaler i hvert kalenderår (f.eks legebesøk, medisiner på blå resept) bygger seg opp mot frikort (grensen er nesten 1900.-) som ved oppnåelse gir deg rett til å slippe egenandeler. Et frikort er gyldig det aktuelle kalenderåret.
Norbertine Skrevet 22. oktober 2010 #20 Skrevet 22. oktober 2010 Ok, takk for informasjonen. Det er altså mye billigere å få medisinen på blå resept, i tillegg til at det går på frikortet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå