Supraspinatus Skrevet 20. oktober 2010 #1 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Går en sang på P3 for tiden som jeg egentlig liker godt. Dvs melodien og budskapet er bra. Teksten derimot inneholder en språklig feil som irriterer vettet av meg. Jeg vet at musikere ofte påberoper seg kunstnerisk frihet, men i dette tilfellet føler jeg at det ikke går. Det er rett og slett feil uansett. Riktig norsk rimer og ville lått like bra. Fant dessverre ingen bedre video enn dette. Han synger opptil flere ganger: "...eg stille spørsmålsTEGN." Det heter vel "stille spørsmål" eller "sette spørsmålstegn ved". Utenom det behager sangen mine ører. Versjonen som P3 spiller er noe bedre enn den i videoen. Endret 20. oktober 2010 av Supraspinatus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 20. oktober 2010 #2 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Han synger opptil flere ganger: "...eg stille spørsmålsTEGN." Det heter vel "stille spørsmål" eller "sette spørsmålstegn ved". Utenom det behager sangen mine ører. Versjonen som P3 spiller er noe bedre enn den i videoen. Dette med å "stille spørsmålstegn" har irritert meg i aldri så lang tid. Selvfølgelig har du rett. Som jeg har påpekt ved flere anledninger, når en feil, det være seg skriftlig som muntlig, blir gjentatt ofte nok av mange nok, blir den oppfattet som riktig. Endret 20. oktober 2010 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest reebok Skrevet 30. november 2010 #3 Del Skrevet 30. november 2010 Da jeg fant denne posten, var det ved å google "tôg reint mel spørsmålstegn" For jeg lurte nemlig på; er det virkelig bare jeg som har lagt merke til at grammatikken i denne låta er feil!? Tydeligvis ikke. Bra at flere er oppmerksomme på dette! Man stiller et spørsmål. Man setter et tegn (spørsmålstegn) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 30. november 2010 #4 Del Skrevet 30. november 2010 Tja, jeg kunne funnet på å si "stille spørsmålstegn", og har da tolket det som at jeg stiller (som i å stille opp noe) da et spørsmålstegn bak hva det nå måtte være. Godt mulig det er feil, men det er ihvertfall mange som bruker det, og jeg må innrømme at det ikke høres så feil ut i mine ører. Kanskje fordi det er mange jeg kjenner som bruker det. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 30. november 2010 #5 Del Skrevet 30. november 2010 Tja, jeg kunne funnet på å si "stille spørsmålstegn", og har da tolket det som at jeg stiller (som i å stille opp noe) da et spørsmålstegn bak hva det nå måtte være. Godt mulig det er feil, men det er ihvertfall mange som bruker det, og jeg må innrømme at det ikke høres så feil ut i mine ører. Kanskje fordi det er mange jeg kjenner som bruker det. Mvh Yvonne Sier du også at du stiller likhetstegn, eller setter du likhetstegn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 30. november 2010 #6 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Sier du også at du stiller likhetstegn, eller setter du likhetstegn? Jeg sier begge deler. Og igjen, da tenker jeg at jeg setter opp et regnestykke og derfor stiller opp et likhetstegn. Jeg kan også sette opp likhetstegn, men å stille eller å sette opp blir gir for meg samme mening i denne settingen. Mvh Yvonne Endret 30. november 2010 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 30. november 2010 #7 Del Skrevet 30. november 2010 Jeg tror jeg er enig med Yvonne her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 30. november 2010 #8 Del Skrevet 30. november 2010 "Stille spørsmål" og "sette spørsmålstegn ved" Hender jeg blir forvirret selv, siden såpass mange skriver/sier det feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 30. november 2010 #9 Del Skrevet 30. november 2010 "Stille spørsmål" og "sette spørsmålstegn ved" Hender jeg blir forvirret selv, siden såpass mange skriver/sier det feil. Ja, selvsagt. Jeg sier forsåvidt å sette likhetstegn ved noe også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå