AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #1 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg fant en koslig leilighet jeg ville leie, og husverten ville ha referanser. Jeg sa jeg hadde kun bodd hjemme, så da måtte han ringe hjem til moren min. Det gjorde han. Det som skjedde var at stefaren min pratet med han, og sa at jeg var en usikker betaler. At jeg aldri betalte når jeg skulle, og det kunne gå mnd-vis mellom hver gang jeg betalte husleie. Husverten sa at han ikke ville leie ut til meg... Jeg syns det var dumt av stefaren min å si dette. Det er moren min som eier huset vi bor i, og dette med husleie er da mellom meg og mamma? Han har alltid vært sur og irritert om moren min har gitt meg noe, eller om hun ikke bryr seg så mye om jeg ikke betaler husleie. Nå må jeg bo hjemme en stund til, og lete mer.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #2 Skrevet 20. oktober 2010 Hvis dette bare er løgn og fanteri din stefar har funnet på så var det utrolig stygt gjort av ham.
Gjest strykebrett Skrevet 20. oktober 2010 #3 Skrevet 20. oktober 2010 Selvfølgelig har han lov til å si det. Han har lov til å si hva han vil, og hvis det er sant så skjønner jeg han godt at han ikke hadde lyst til å lyve.
Gjesten Skrevet 20. oktober 2010 #4 Skrevet 20. oktober 2010 Hvis du faktisk er en usikker betaler, synes jeg bare det var rett og riktig at din stefar sa fra om dette.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #5 Skrevet 20. oktober 2010 Hvorfor er det med husleie en ting mellom deg og moren din? Moren din bryr seg ikke om du betaler husleien? HAR du tenkt å betale husleie? Let videre.
Piper Skrevet 20. oktober 2010 #6 Skrevet 20. oktober 2010 Han har jo lov til å si det, om det er sannheten. Han mener tydeligvis at du ikke er klar for å bo for deg selv, siden du ikke klarer å gjøre opp for deg der du bor nå. Er man så respektløs at man ikke betaler husleie til sin egen mor, er man nok ikke noe bedre når det gjelder fremmende. Så er det riktig det han sier, gjør han deg en bjørnetjeneste ved å lyge for deg. Kanskje på tide å gjøre opp for seg hjemme, før en flytter for seg selv.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #7 Skrevet 20. oktober 2010 Hjemme har jeg ikke betalt husleie til fast tid, nei. Om jeg hadde flyttet til et eget sted hadde jeg selvfølgelig betakt husleie til fast tid. Jeg er en sikker betaler, men ikke når det kommer til å betale husleie hjemme. Men om jeg skulle finne noe annet, kommer han til å si det samme igjen. Da blir jeg bare boende hjemme resten av livet.
Virreliten Skrevet 20. oktober 2010 #8 Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Men om jeg skulle finne noe annet, kommer han til å si det samme igjen. Da blir jeg bare boende hjemme resten av livet. Ikke hvis du betaler i tide og viser at du faktisk både respekterer din mor, inngåtte avtaler og deg selv ved å gjøre opp for deg når du skal. Da vil han ikke ha noen grunn til å si det lenger. Din feil får konsekvenser du selv må rydde opp i. Velkommen til voksenlivet. Endret 20. oktober 2010 av Virreliten
Glitnir Skrevet 20. oktober 2010 #9 Skrevet 20. oktober 2010 Hjemme har jeg ikke betalt husleie til fast tid, nei. Om jeg hadde flyttet til et eget sted hadde jeg selvfølgelig betakt husleie til fast tid. Jeg er en sikker betaler, men ikke når det kommer til å betale husleie hjemme. Men om jeg skulle finne noe annet, kommer han til å si det samme igjen. Da blir jeg bare boende hjemme resten av livet. Du får gi utleierne mobilnummeret til din mor da. Poenget med referanse er jo for utleiers del å finne ut hva folk mener om deg, og ikke hva du ønsker at de skal mene...
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #10 Skrevet 20. oktober 2010 VET du med deg selv at du hadde betalt fulle husleier og alle andre utgifter om du hadde flyttet for deg selv? Eller er det slik at du er litt slapp med betalinger, økonomisk ansvar og slikt?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #11 Skrevet 20. oktober 2010 Når jeg bodde hjemme hadde mine foreldre og jeg heller ingen fast dato for når husleien skulle inn, så lenge den var inne før den siste dagen i mnd, spilte det ingen rolle for dem. Føler mange bare dømmer her uten å faktisk tenke på hvilke avtaler TS og moren har seg i mellom. Det kan faktisk bare være sånn at stefaren er uenig og i stedet for å ta det opp med sine tar han og sier det til fremtidige utleiere.. Hadde min far sagt noe sånt til en potensiell person jeg skulle leie hos hadde det ikke gått stille forbi hos meg Såpass synes jeg man burde faktisk ta opp på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #12 Skrevet 20. oktober 2010 VET du med deg selv at du hadde betalt fulle husleier og alle andre utgifter om du hadde flyttet for deg selv? Eller er det slik at du er litt slapp med betalinger, økonomisk ansvar og slikt? Ja, jeg bor jo i kjelleren hjemme, og betaler egne regninger og mat og slikt. Men er nok slapp med husleie fordi jeg er hjemme, og fordi moren min ikke syns det er så farlig. Det er mer en symbolsk sum, eller noe. Det er stefaren min som vil at jeg skal betale husleie.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #13 Skrevet 20. oktober 2010 Når jeg bodde hjemme hadde mine foreldre og jeg heller ingen fast dato for når husleien skulle inn, så lenge den var inne før den siste dagen i mnd, spilte det ingen rolle for dem. Føler mange bare dømmer her uten å faktisk tenke på hvilke avtaler TS og moren har seg i mellom. Det kan faktisk bare være sånn at stefaren er uenig og i stedet for å ta det opp med sine tar han og sier det til fremtidige utleiere.. Hadde min far sagt noe sånt til en potensiell person jeg skulle leie hos hadde det ikke gått stille forbi hos meg Såpass synes jeg man burde faktisk ta opp på forhånd. Hva hadde du sagt om stefaren din hadde sagt det da?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #14 Skrevet 20. oktober 2010 Så klart han har lov til å si det - er full ytringsfrihet i Norge.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #15 Skrevet 20. oktober 2010 Så lenge stefaren ikke eier huset mener jeg at han strengt tatt ikke har noen rett til å uttale seg. Hvilken avtale Ts og moren har er ikke hans sak. Men når det er sagt, så synes jeg også at det er viktig å vite HVORFOR husleia ikke blir betalt. Hvis TS sløser bort pengene på tull og ber moren om å slippe husleie og stefaren synes hun utnytter moren er jeg enig med dem som sier at TS må lære seg mer økonomisk ansvar. Hvis det derimot er moren som tar initiativet til å hoppe over husleia som en hyggelig gest er det en helt annen sak.
Anglofil Skrevet 21. oktober 2010 #16 Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Ikke hvis du betaler i tide og viser at du faktisk både respekterer din mor, inngåtte avtaler og deg selv ved å gjøre opp for deg når du skal. Da vil han ikke ha noen grunn til å si det lenger. Din feil får konsekvenser du selv må rydde opp i. Velkommen til voksenlivet. Vel, så lenge dét er deres avtale så fatter jeg ikke problemet. Om de ikke har avtalt noe spesielt tidspunkt, så har denne stefaren overhodet ingen rett til å si det han har å si. Virker som han gjør det kun for trass og for å skape kvalme. Jeg er selv en av de som aldri betalte ett rødt øre hjemme, verken jeg eller samboer (jeg kjenner faktisk ingen som har betalt hjemme når de bodde hjemme). Det var en avtale mellom oss, rett og slett fordi min mor ikke ville ha mine penger. Uansett, selv om verken jeg, min samboer eller flere av mine venner har betalt leie hjemme, så har ikke det gjort oss uansvarlige, heller tvert i mot. Er det noe man lærer å være flink til, så er det husleien. Men den lærepengen vil man nok uansett ikke lære før man flytter hjemmefra. Så ja, velkommen til voksenlivet. Mvh Yvonne Endret 21. oktober 2010 av Yvonne
Gjest Uglefot Skrevet 21. oktober 2010 #17 Skrevet 21. oktober 2010 Om det er stefaren din som har satt vilkårene ang husleie så skjønner jeg hvorfor han sier du er en usikker betaler..på meg så virker det som om de skulle ha avklart det der med husleie litt bedre. Stefaren din og moren din har tydligvis forskjellige krav på det punktet der. Uansett,er det slik at man skal betale husleie så er vel en fast dato veldig kjekt,om det er til ens egen mor eller ei.
Anglofil Skrevet 21. oktober 2010 #18 Skrevet 21. oktober 2010 Klart det er greit med en fast dato, men om vilkårene for moren og henne er slik at det ikke er noen fast innbetalingsdato, så har ikke stefaren noen rett til å si at hun er en usikker betaler. Da må stefaren i såfall ta det opp med moren. Så lenge pengene går til moren, og det er deres avtale (og så lenge ikke stefaren eier huset/leilighet etc), så har han faktisk ikke så mye han skulle ha sagt. Hadde de derimot bestemt dette, moren og stefaren sammen, så er jo saken annerledes. Er stefaren misfornøyd, så burde han ta det her med moren til ts. Det er feil å la noe han er misfornøyd med gå utover ts bare fordi han er usikkert ift moren hennes. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #19 Skrevet 21. oktober 2010 Vel, nå må du bo hjemme en stund til. Om stefaren din handlet riktig er jeg usikker på. Jeg ville personlig aldri ha gjort dette på hans måte selv, så jeg forstår det ikke helt. Men om målet er at du skal bo hjemme å bevise noe for han, lurer jeg på om jeg kjenner typen. Venninne har en sta pappa som likte at alt ble på hans måte, både i hus hjem og i livet. Moren liker ikke å sette like strenge klar for barn som han gjør, og har ikke de samme kravene. Der kræsjer de enormt - og en siuasjon som dette kunne ha oppstått. Så i mine øyne høres stefaren din kontrollerende ut. Han gjør sikkert alt sammen selv helt perfekt!
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #20 Skrevet 21. oktober 2010 Lov og lov. Blir litt overkill å anmelde ham for ærekrenkelse Var det hyggelig gjort? Nei. Men nå vet du det. Neste gang sørger du for at de snakker med moren din, og avklarer på forhånd at dersom hun ikke ønsker å ha en snylter i kjelleren resten av livet så bør hun omtale deg positivt. Evt. gjøre som en kamerat av meg, som oppga en venninne som referanse. De øvde seg på hypotetiske samtaler på forhånd Man gjør det man må.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå