Gå til innhold

Ubenyttet ferie ved avslutning av arb.forh.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer veldig på følgende, klarer ikke å finne noe svar på dette,

slutter i jobben 1/11-2010 , har jeg da krav på å få utbetalt ubenyttet ferie som jeg har opptjent i 2010 ?

alså 25 feriedager pr år 25/11=2,67 2,67dg opptjenes pr mnd.

Håper at noen kan hjelpe med dette

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer veldig på følgende, klarer ikke å finne noe svar på dette,

slutter i jobben 1/11-2010 , har jeg da krav på å få utbetalt ubenyttet ferie som jeg har opptjent i 2010 ?

alså 25 feriedager pr år 25/11=2,67 2,67dg opptjenes pr mnd.

Håper at noen kan hjelpe med dette

Når begynte du i arbeidsforholdet? :)

Skrevet

Du tjener ikke opp feriedager - du tjener opp feriePENGER.

Disse får du da utbetalt neste år (eller du kan få de utbetalt når du slutter, men da må du skatte direkte av dem også)

Skrevet

Du får feriepenger opptjent i 2010 utbetalt ja. 12 % av årets lønn om du har fem uker ferie. Disse skal bli utbetalt på siste lønning, eventuelt kan du forespørre arbeidsgiver om å vente til neste år om du vil det (men arbeidsgiver trenger ikke følge ditt ønske).

Skrevet

dersom de på jobben der du er, har fast trekk for alle de fem ukene i juni f.eks, så har du krav på å få utbetalt det du har blitt trukket som du ikke tar ut ja.

Jeg har f.eks ikke fått lønn i juni i år, fikk feriepenger fra forrige jobben min til å dekke årets ferie (startet i nåværende firma i november i fjor).

Dersom jeg ikke får brukt opp den siste ferieuka som jeg har blitt trukket for, da må de enten betale meg for den eller jeg må overføre den til neste år. Dette fordi de jo har trukket lønn for 25 dager jeg jobbet, også tar jeg ut selve feriedagene når det passer meg.

Så om du skal ha betalt for de dagene, kommer an på om du ble trukket tidligere, fast trekk altså.

Skrevet

Når begynte du i arbeidsforholdet? :)

Jan 2009.

Skrevet

dersom de på jobben der du er, har fast trekk for alle de fem ukene i juni f.eks, så har du krav på å få utbetalt det du har blitt trukket som du ikke tar ut ja.

Jeg har f.eks ikke fått lønn i juni i år, fikk feriepenger fra forrige jobben min til å dekke årets ferie (startet i nåværende firma i november i fjor).

Dersom jeg ikke får brukt opp den siste ferieuka som jeg har blitt trukket for, da må de enten betale meg for den eller jeg må overføre den til neste år. Dette fordi de jo har trukket lønn for 25 dager jeg jobbet, også tar jeg ut selve feriedagene når det passer meg.

Så om du skal ha betalt for de dagene, kommer an på om du ble trukket tidligere, fast trekk altså.

Etter revisjonen av ferieloven, som er gyldig fra og med 2010, er det IKKE anledning til å betale ut godtgjørelse for ikke benyttet ferie. Denne er krystallklar.

Det er også innskjerpinger i forhold til å overføre, eller ta ferie på forskudd.

Men dette er til en viss grad fremdeles mulig.

Skrevet

Etter revisjonen av ferieloven, som er gyldig fra og med 2010, er det IKKE anledning til å betale ut godtgjørelse for ikke benyttet ferie. Denne er krystallklar.

Det er også innskjerpinger i forhold til å overføre, eller ta ferie på forskudd.

Ok, så i de firmaer der man blir trukket for 5 uker ferie, og man ikke tar mer en f.eks 4 uker ferie, så har man da jobbet en uke uten betaling...

Kjekt å vite, DET kommer ikke til å skje meg!

Jeg har hørt at det er strengere på å overføre, men den betalingen er jo ingen godtgjørelse, det er å betale for dager som er blitt trukket med tanken at man SKAL ta ut ferie. Om man ikke får tatt ut ferie, så er man jo da trukket for dager man faktisk jobber. Kan det stemme at er lovfestet at man risikerer å jobbe uten lønn dersom man ikke får tatt ut alle 5 ferieukene?

Skrevet

hmm.. måtte inn og lese litt nå. ;)

"Ferieloven åpner adgang til å overføre ikke avviklet ferie til etterfølgende ferieår. Denne

bestemmelsen er endret/utvidet pr. 01.01.09 for å sikre at arbeidstaker avvikler lovpålagt ferie.

Ikke avviklet ferie skal overføres til etterfølgende ferieår og avvikles.

NB! Det er ikke anledning å få utbetalt lønn for ikke avviklet ferie. Dette er innskjerpet i egen

særbestemmelse pr. 01.01.09."

Så det vil si at i vanlige situasjoner så overføres det man ikke har fått tatt ut, istedenfor å utbetales.

Dette er jo greit nok når arbeidstaker skal fortsette i firmaet, men hva med de som er i TS' sin situasjon? Ikke kan hun overføre til senere, og hun HAR blitt trukket for ferie hun ikke har tatt (regner jeg med)....

Er lovverket da lagt opp slik at dersom man ikke har anledning til å ta ut trukket ferie før man slutter, DA har man rett og slett jobbet uten lønn de dagene/ukene det dreier seg om? Det høres rart ut!

Skrevet

Dette synes jeg også høres rart ut Aline, men om det er tilfellet er jo det veldig bra å vite hvis jeg noen gang skulle stå overfor samme problemstilling. Jeg jobber IKKE gratis!

Skrevet

Det blir jo feil å i dette tilfelle å kalle det en godtgjørelse da man har blitt trukket for en ferie. Er lønna man får en godtgjørelse?

Uten å være helt sikker så vil jeg tro denne endringen i ferieloven er lagd for å hindre at man skal få ekstra belønning for å ikke bruke opp ferien sin.

Hvis man har blitt trukket for 5 uker ferie og bare benyttet 3 skal man da selvsagt få tilbake lønn for 2 uker som man har blitt trukket. Lønn og godtgjørelse er ikke det samme.

Skrevet

Det blir jo feil å i dette tilfelle å kalle det en godtgjørelse da man har blitt trukket for en ferie. Er lønna man får en godtgjørelse?

Uten å være helt sikker så vil jeg tro denne endringen i ferieloven er lagd for å hindre at man skal få ekstra belønning for å ikke bruke opp ferien sin.

Hvis man har blitt trukket for 5 uker ferie og bare benyttet 3 skal man da selvsagt få tilbake lønn for 2 uker som man har blitt trukket. Lønn og godtgjørelse er ikke det samme.

nemlig, det er det jeg også mener. Å få lønn for utført arbeid kan vitterlig ikke regnes for en godtgjørelse, men rett og slett lønn for de timene man faktisk jobber.

Og etter hva jeg skjønner av ferieloven så er den endret for å sikre at folk faktisk får tatt ut så mye ferie som det er lagt opp til at man skal ha. Derfor vil det være overføring av ferie man ikke har fått tatt, ikke utbetaling dersom man fortsetter å jobbe i firmaet. Men slutter man, så MÅ man jo få betalt for det man ikke har tatt ut, men har blitt trukket for.

Men Ts: har du blitt trukket for 25 dager? er det fasttrekk på stedet du jobber?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...