Gå til innhold

Mer penger til de kongelige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal jeg ikke lage en hetsetråd, men jeg lurer på hvorfor eller hvordan regjeringen bestemmer hvor mye de kongelige trenger? Leverer de kongelige et budsjett eller et forecast over forventede utgifter i året som kommer? Eller slenger regjeringen ihop et tall og håper de ikke virker smålige?

Jeg tenker litt på kongen, han fikk mer, men han må jo fikse på endel bygninger så det er vel ganske greit. Men haakon og mette marit, de fikk 10 mill (var det ikke?) mer fordi de skal etablere et hushold på skaugum. Jeg prøver å tenke meg til hva et hushold til så mye er.. det er jo slottet som holder dem med sekretærer og kontormateriell og hoffdamer osv. Klær til repr hadde de ifjor også, blir vel ikke noe mer iår spes når mette marit skal ha perm det meste av året. Skaugum er jo en gård, men har vel hatt dreng de siste par årene også? Kanskje de skal begynne å betale for alt det selv nå, istedet for at knugen gjør det? De trenger noen drenger til fjøsen, en gartner, en kokk, en stuepike/vaskekjerring eller to, innimellom kanskje de har selskap og leier serveringspersonale, kanskje de skal ha noen møbler osv. Men 10 mill???

Resten av norge føler sparekniven på skinnet for tiden..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke påstå at jeg har skjønt dette riktig altså:

Men - jeg mener at slottet legger fram et budsjett.

Budsjettet er en del av Nasjonalbudsjettet - som behandles av Stortinget. Det er en del av kongeriket Norges utgifter.

Så hender det at dette budsjettet også sprekker - som så mange andre budsjetter - og da søkes det vel om tilleggsbevilgninger....vil jeg tro!

Nå vet ikke jeg om Skaugum er en en del av Slottet i denne sammenheng.

Uansett så trengs det penger der også

Private utgifter - de dekkes av kongens private midler!

Jeg skal ikke ta stilling til om 10 mill er mye eller lite i denne sammenheng - for det har jeg null peiling på! Men det sitter nok økonomer i disse organisasjonene også - som foretar disse beregningene....... tro'kke Mette Marit blander seg borti dette... :klø:

Og disse utgiftene hadde vi nok hatt enten vi har konge eller vi har president!

Og dette tror jeg altså - men her er Usikker ikke helt sikker.... (ikke her heller) Men - uansett så er det min mening da! 8)

Skrevet

Tror de nå skulle begynne å betale ale sekretærer osv selv. La oss si at de har en inntekt på 300.000, så går det ca 3 personer per million. Og noe av pengene går vel til normal drift, bil osv?

Tror nok slottet leverer et budsjett, på lik linje med alle andre instanser som får penger over statsbudsjettet.

Men husk: det er kun et budsjett, nå skal stortinget begynne å forhandle.

Gjest sexysadie
Skrevet

Skaugum gård skal klare å betale sine utgifter selv..men nå tror jeg ikke Håkon Magnus er noe særlig til bonde......

Hadde de kongelige respektert odelsloven hadde Martha som eldste barn arvet Skaugum; der hadde hun kunne kost seg mmed hest......

Skrevet

Halloooooo!!!!

Når man er nødt til å kjøpe hus til nesten 9 mill, så forstår vel alle at det må søkes om ekstrabevillinger??? Hadde jeg også vært nødt til, det! *ironi*

Gjest La Lune
Skrevet
Halloooooo!!!!

Når man er nødt til å kjøpe hus til nesten 9 mill, så forstår vel alle at det må søkes om ekstrabevillinger??? Hadde jeg også vært nødt til, det! *ironi*

Kongen selv har sagt at Prinsessen betalte for huset i Lommedalen av egne midler.

La Lune

Skrevet

OK, da! Da får det heller være greit! :ler:

Skrevet

Bare ang at MM og HM får 10 millioner ekstra osv....

De skal tross alt shine opp og restaurere Skaugum - og som kjent så er ikke slike planer så billige i drift. Skaugum sies jo også å være en av Norges "nasjonalskatter". Så det er nok ikke bare for sin egen luksus.

Visstnok så skulle de også få seg et eget hoff. Det koster vel også litt ?

Jeg synes ikke dette er noen stor krise jeg, men...

'

Please, ikke lynsj meg fordet da :lol:

Skrevet

Jeg synes nå likevel 10 mill er litt overkill for å holde en familie på 4 og noen kyr i live. De har jo 5 mill eller så til klær, repr, personlig forbruk, biler, ferier etc fra før. Husker for noen år siden det ble oppslag fordi sonja fikk spesialfløyet nyplukkede gulerøtter fra langtvekkistan og rett til hytta på mågerø eller hvor det var. Da begynner jeg å tenke "er det virkelig nødvendig?" og tenker også litt på psykiatrien i norge, og den avd for psykotiske barn som ble lagt ned. De kongelige hadde skåret stort på å ta "en Olav jmfr trikkebildet" med å selv foreslå litt fornuft i forbruket. Greit nok skårer de på popularitet når de trykker ut litt unger, men de har jammen litt å ta igjen etter valgene på ektefeller..

Gjest sexysadie
Skrevet
Bare ang at MM og HM får 10 millioner ekstra osv....

De skal tross alt shine opp og restaurere Skaugum - og som kjent så er ikke slike planer så billige i drift. Skaugum sies jo også å være en av Norges "nasjonalskatter". Så det er nok ikke bare for sin egen luksus.

Visstnok så skulle de også få seg et eget hoff. Det koster vel også litt ?

Jeg synes ikke dette er noen stor krise jeg, men...

'

Please, ikke lynsj meg fordet da :lol:

Skaugum er i god stand

Skrevet

Jeg har hørt at de skal pusse opp, ordne og fikse der i allefall......

Gjest La Lune
Skrevet

Endel av huset skal bygges om fordi Skaugum var ment som ett hus med storhusholdning. Men Haakon og MM har ikke behov for dette i det daglige, derfor innreder de en egen leilighet i en del av huset. Dette sa MM selv i intervjuet som ble sendt med de to for noen uker siden.

Skaugums generelle forfatning slik jeg forstod Haakon var at endel vinduer måtte byttes ut samt arbeid med det elektriske anlegget, ganske normale ting altså.

La Lune

Gjest La Lune
Skrevet

Skaugum er jo ikke noe vanlig bolighus Sadie. Det er en kongebolig hvis funksjon ikke bare er å huse Haakon og MM. Den skal også brukes til representasjon, dessuten er møblene arvestykker fra Norges tidligere Kongefamilier og er dermed endel av vår felles nasjonale historie.

Haakon og MM får en leilighet i en del av huset som de nok får innrede noenlunde slik de vil, men resten av huset kan de ikke gjøre hva de vil med. Skaugum ligger i stor grad under Riksantikvaren på samme måte som Norges forskjellige Slott og Herregårder. Og det er Statens ansvar og bevilge penger til det nødvendige vedlikehold av disse bygningene.

La Lune

Gjest sexysadie
Skrevet

Skaugum er kongefamiliens private eiendom og de skalter og forvalter den mye godt som d passer dem

Gjest sexysadie
Skrevet

D var ikke d at jeg ikke trodde deg; men Skaugum gård har såpass store inntekter at gården skal klare oppussingen uten bistand ifra staten.

Med mindre de klatrer bort inntektene ifra gården da.

Gjest La Lune
Skrevet

Og mitt poeng var at Haakon og MM ikke kan gjøre hva de vil med Skaugum slik du påstod.

La Lune

Gjest La Lune
Skrevet

Nei vi gjør ikke det og det gjør ingenting heller.

La Lune

Skrevet

Nå er denne tråden ryddet. Hold dere til tema folkens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...