Gjest Nanne70 Skrevet 20. oktober 2010 #1 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg kom veldig godt i gang med jogging i løpet av vårsemesteret og har lyst til å holde på den gode vanen. Jeg har jogget ute helt til en periode med skikkelig dårlig vær har tvunget meg innendørs, der jeg for første gang har jogget på tredemølle. Jeg synes faktisk at det var utrolig mye mer slitsomt å jogge på tredemølla enn den løypa jeg vanligvis tar ute, og da har jeg tatt høyde for hastighet (brukte samme musikk, ca. 145 bpm)og varighet på joggeturen (ca. 45 min + oppvarming og nedtrapping) Gjør jeg noe feil, eller er det bare teknikken som må tilpasses? Det virket også som om tredemøllen utgjør et hardere underlag enn asfalt og grus, som jeg normalt jogger på - bør jeg i såfall ha egne sko til innendørsjogging?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #2 Skrevet 20. oktober 2010 jeg prøvde tredemølle d gikk ikke bra. p fysioterapeuter fraråda meg å bruk tredemølle. fordi d er s¨å hartd. nesten d same som asfalt. og d er jo og for hardt. d beste er grus el skogen men ikke lett i kulda d men sykling å elipsemaskin?? d skal gjør godt
Gjest Nanne70 Skrevet 20. oktober 2010 #3 Skrevet 20. oktober 2010 Sykling, hvis det er spinning du tenker på, har jeg prøvd, og jeg hadde ikke særlig sansen for det. Ellipsemaskin er et greit alternativ, men jeg vil helst fortsette å jogge minst èn gang i uka, derfor ønsker jeg tips fra noen som har erfaring med løping på tredemølle.
peace Skrevet 20. oktober 2010 #4 Skrevet 20. oktober 2010 Enig med deg, er ikke det samme og løpe på mølle. Syns det er veldig hardt og jeg blir litt "forknyttet" på et vis når jeg ikke får den variasjonen som i terrenget.. Jeg løper fortsatt ute og kommer til å gjøre det til det blir is og snø, men etterhvert må jeg jo løpe på mølla hvis det skal bli noe...
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #5 Skrevet 20. oktober 2010 Så rart, jeg synes det er verre å jogge utendørs enn på mølla, blir så fort andpusten utendørs. Må være noe psykisk eller med pustingen min å gjøre. Kan nok kanskje være litt hardere å løpe på mølle med tanke på underlaget.
hercules Skrevet 20. oktober 2010 #6 Skrevet 20. oktober 2010 Det å løpe på mølla kan ikke sammenliknes med å løpe fritt. Kroppen står på stedet hvil, men ute er du i bevegelse. Du dytter deg fremover. Det å stå på mølla og la den gjøre jobben og bare løfte bena er ikke i nærheten av kvalitet. Veldig mange får problemer med ankler, legger og knær på mølla. Leggene mine tåler det ikke, fordi alt fokus blir rettet mot det å holde balansen og være sentrert og holde takten, slik at leggene får en sinnsyk tung jobb.
Klatt Skrevet 20. oktober 2010 #7 Skrevet 20. oktober 2010 Det generelle inntrykket er vel at å løpe utendørs skal være en god del tyngre enn på mølle, og det er også det jeg selv opplever personlig. Føler jeg kan løpe i en liten evighet på mølle, mens utendør i skog og mark blir det fort andre boller. Dausliten etter fem minutter bare. Antar det har noe med luft å gjøre, og personen over meg her er kanskje inne på noe.. selv om jeg føler man dytter kroppen fremover, det er da bare maskinen som samtidig dytter bakken bakover. kinda. uansett. hardt er det uten tvil, så er det er vel noe man bør ta til ettertrakning. Hvis du leter etter erstatning for utendørsjogging, og om du har tilgang på basseng, så burde du begynne å svømme. Bedre (kondisjons)trening finner man nesten ikke. Ikke belastende for kroppen, trener omtrent alt man har av muskler og er virkelig krevende i riktig tempo.
momo Skrevet 20. oktober 2010 #8 Skrevet 20. oktober 2010 For mitt vedkommende så er det å jogge i skogen en drøm i forhold til på mølle. Vet ikke hva det er, men jeg klarer nesten ikke 5 min i strekk på mølle engang, er helt håpløst. Nå jogger jeg sjelden da, og er i dårlig form etter en lang treningspause. Men i skogen så må jeg konsentrere meg om terrenget, og det er variasjon, og jeg ser noe nytt i løpet av turen. Tror det ligger i det mentale på en mølle, er utrolig ensformig, krever lite og ser ikke noe nytt.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #9 Skrevet 21. oktober 2010 Det kan jo være overgangen som gjør at du synes det er tyngre? Kroppen blir fort kjent med treningsform og rute (spesielt om du løper samme løype hver gang), så det vil jo bli både psykisk og fysisk tyngre/annerledes når du endrer mønster.
Gjest Nanne70 Skrevet 21. oktober 2010 #10 Skrevet 21. oktober 2010 Det kan jo være overgangen som gjør at du synes det er tyngre? Kroppen blir fort kjent med treningsform og rute (spesielt om du løper samme løype hver gang), så det vil jo bli både psykisk og fysisk tyngre/annerledes når du endrer mønster. Du har kanskje et poeng der. Jeg synes imidlertid ikke at det var så mye tyngre rent kondisjonsmessig, den lille forskjellen der tror jeg har mest å gjøre med forskjellen på oksygeninntaket utendørs og innendørs, jeg "puster bedre" utendørs. Jeg merket imidlertid at jeg begynte å få melkesyre ved "halvgått løp", og det skjer så godt som aldri når jeg jogger utendørs, og det er liksom tyngre for beina. Det kan muligens ha noe med teknikk å gjøre. Og så er det jo mye mer ensformig, da....
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2010 #11 Skrevet 31. oktober 2010 Mange gode svar! Jeg løper en god del på tredemølle, ikke så ofte i terreng. Synes også det er en stor forskjell. Tips til løping på mølle er å kansje ha noen % (2-5%)stigning og evt ikke løpe så "fort", ha litt lavere hastighet enn ved løping på flat mølle. Jeg varierer en del, begynner med 10-15 minutter på flat mølle og løper deretter med litt stigning. Av og til trener jeh med 20% stigning og rask gange. Gjerne intervalltrening innimellom. Viktig å variere så en ikke blir lei... Synes dette gir god trening. Når det gjelder sko så bruker jeg faktisk noen veldig lette asfaltsko på mølla, vet ikke om det er det jeg egentlig skal bruke, men fungerer kjempebra for meg. Ute bruker jeg heller terrengsko, men føler disse blir litt tunge og "klampete" på mølla. Det er jo selvfølgelig bare min erfaring. Lykke til med løpingen!
Sherry Skrevet 31. oktober 2010 #12 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg løper kanskje litt for mye på mølla. det blir fort 3-4 mil i uka. Begynner å bli redd for skader på knær o.l. Men til nå har det gått fint, bare ett par beinhinnebetennseler i ny og ne. Men etter at jeg kjøpte meg noen skikkelig gode løpesko med bra demping har jeg ikke hatt betennelse på lenge. Det er veldig viktig med gode sko. Dyrt er det, men veldig verdt det
Gjest Nanne70 Skrevet 1. november 2010 #13 Skrevet 1. november 2010 Jeg har gode løpesko beregnet på grus/asfalt - Nike Atlas Zoom+. De fungerer kjempegodt utendørs, men jeg syntes ikke at de var noe særlig på tredemølla. Nå gjør jeg det imidlertid slik at jeg kun trener intervall (25-30 min) på tredemølla, og tar langkjøring på ellipsemaskin. Det funker bedre for meg og er hakket mindre kjedelig. Takk for alle tips og råd! Klatt: Det finnes basseng, men jeg kan kun rygg- og brystsvømming, ikke crawl som jeg innbiller meg må til for å få skikkelig utbytte av svømming. Dessuten liker jeg ikke å svømme i kaldt vann om vinteren, kommunen kjører minimumsoppvarming for å spare penger. Dermed er svømming uaktuelt.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #14 Skrevet 1. november 2010 Som AB 16:25 så liker jeg å sette på stigning for å slippe å måtte løpe så fort på mølla. Mange av møllene har jo forskjellige programmer som intervalltrening med kupert terreng der en holder samme farten men stigningen går opp og ned annethvert minutt, bare å prøve seg frem til en finner passe intensitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå