Gå til innhold

Er de norske interessert i hvordan det er i andre land?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er fra et annet land, så jeg lurte litt på om det var spennende for noen å vite hvordan det er i andre land? F.eks. hvordan er det mellom menn og kvinner der? Hvordan går menn frem for å få ei dame til å bli interessert i ham, hvordan er forholdet mellom menn og kvinner ellers der? Eller er det stort sett nedlatende holdning til det som ikke er sånn som i Norge? Synes de norske at deres væremåte er den eneste riktige eller er det noen som kunne tenke seg å endre på noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg er fra et annet land, så jeg lurte litt på om det var spennende for noen å vite hvordan det er i andre land? F.eks. hvordan er det mellom menn og kvinner der? Hvordan går menn frem for å få ei dame til å bli interessert i ham, hvordan er forholdet mellom menn og kvinner ellers der? Eller er det stort sett nedlatende holdning til det som ikke er sånn som i Norge? Synes de norske at deres væremåte er den eneste riktige eller er det noen som kunne tenke seg å endre på noe?

Kommer jo helt an på det. Er jo ikke slik at alle norske har samme tanker, man er forskjellige. Og "utlandet" er jo veldig mye forskjellig. Men har ikke noe sans for hvordan kvinner i mange deler av verden ikke kan gjøre det som menn kan, og hvordan mennene ser på kvinner som en eiendom som må kontrolleres.

Skrevet

Eller er det stort sett nedlatende holdning til det som ikke er sånn som i Norge? Synes de norske at deres væremåte er den eneste riktige eller er det noen som kunne tenke seg å endre på noe?

Jeg tror mange ville være interesserte i å utveksle generelle erfaringer, men ikke å bli belært.

Vi er alle individer, og søker individuelle erfaringer.

Hva som passer for X, er ikke nødvendigvis det riktige for Y.

Mitt inntrykk er at du ønsker å belære andre, ikke å utveksle erfaringer.

Skrevet

Jeg hadde syntes det hadde vært interessant å høre om andres kulturer fra en som hadde kjennskap til det. :) Har hatt diskusjoner med folk fra Iran, Tyrkia, Albania mm.

Skrevet

Jeg tror mange ville være interesserte i å utveksle generelle erfaringer, men ikke å bli belært.

Vi er alle individer, og søker individuelle erfaringer.

Hva som passer for X, er ikke nødvendigvis det riktige for Y.

Mitt inntrykk er at du ønsker å belære andre, ikke å utveksle erfaringer.

Nei, ikke belære, men mer i den dur at man har respekt til at andre folk tenker annerledes. Så langt jeg har erfart så blir jeg stort sett belært i hvordan det er her i Norge. Jeg tvinger ikke min menning på noen og da vil jeg ikke at andre skal tvinge simn menning på meg. Får ofte høre at "du bor jo i Norge". Så lenge jeg ikke bryter noen lov, hvorfor skal jeg tenke sånn som norske, selv om jeg bor i Norge?

Gjest Gorgonzola
Skrevet

Norske er generelt mer interessert i fortelle folk i andre land hvordan de skal tenke og agere, basert på våre egne skrudde meninger. Det blir litt dumt, all den tid vi ikke er flere enn at vi faktisk ikke ville fått status som minoritetsgruppe om samtlige av oss hadde emigrert til Kina. Vi tror vi er best i alt, og flakser rundt og formidler dette på vår kuriøse måte i store deler av verden.

Det er litt pinlig kjenner jeg..........

Skrevet

Det kommer vel an på hva du tenker på ?

Respekt kan være så mangt.

Er det at kvinnen skal vere sin mann underdanig og ha så stor respekt for mannen at hun ikke kan motsi mannen, gjøre ting på egenhånd, være en lydig tjener for mannen osv, skjønner jeg godt at du får problem her i Norge.

Skrevet

Nei, ikke belære, men mer i den dur at man har respekt til at andre folk tenker annerledes. Så langt jeg har erfart så blir jeg stort sett belært i hvordan det er her i Norge. Jeg tvinger ikke min menning på noen og da vil jeg ikke at andre skal tvinge simn menning på meg. Får ofte høre at "du bor jo i Norge". Så lenge jeg ikke bryter noen lov, hvorfor skal jeg tenke sånn som norske, selv om jeg bor i Norge?

Nå tror jeg nordmenn i vår tid reiser såpass mye at vi tidlig lærer å forholde oss til at andre kulturer har andre tradisjoner når det gjelder forholdet mellom kjønnene. Slik jeg ser det er likestillingen en av de fremste verdier i de skandinaviske samfunn, og det er derfor viktig å forstå at dette er noe vi er villige til å kjempe for å bevare. Om man skal bo her er det viktig å godta at dette er del av felleskulturen.

Om en kvinne uten tvang eller press skulle velge å leve i et mer gammeldags kjønnsrollemønster er det helt greit, men dersom det ville innebære brudd med familie, slekt og store deler av miljøet man lever i om hun skulle velge annerledes er friheten ikke like reell. Hvert enkelt menneske bør altså stå fritt til å leve på sin måte, men felleskulturen, utgangspunktet, det vi f.eks møter i offentlig skole, må være likestilling og at kjønnene lærer seg å omgås uanstrengt fra de er helt små.

Skrevet

Jeg synes det er veldig interessant å høre om hvordan alt mulig fungerer i andre land. Jeg er veldig nysgjerrig på utlendinger og deres måte å gjøre ting på. Det er endel likheter, men også endel forskjeller. Sentral-Europa kan være interessant nok å høre om, men mest interessant er landene i Sør-Øst. Og i Asia (da helst Tyrkia, Iran, Emiratene, ikke så mye Kina, Thailand eller Japan f.eks)...

Skrevet

Norske er generelt mer interessert i fortelle folk i andre land hvordan de skal tenke og agere, basert på våre egne skrudde meninger. Det blir litt dumt, all den tid vi ikke er flere enn at vi faktisk ikke ville fått status som minoritetsgruppe om samtlige av oss hadde emigrert til Kina. Vi tror vi er best i alt, og flakser rundt og formidler dette på vår kuriøse måte i store deler av verden.

At Norge er et lite land med en sårbar liten gruppe mennesker gjør det ekstra viktig å hegne om sine tradisjoner og verdier. Russere og koreanere har status som minoritetsgrupper i Kina, og det er langt færre russere i Kina enn 5 millioner, så der tråkket du solid i salaten.

At du synes det er pinlig sier nok mer om deg og din nasjonalfølelse enn om nordmenn.

Skrevet

Eksempel på annerledes tenking. Jeg synes man skal begrense barns utforsking av hverandres kropp. Ikke sraffe, men ha det under kontroll. og ialfall ikke la 7-åringer "ta hverandres peniser i munnen". Ifølge institutt for klinisk sexologi i Oslo er det helt normalt og man skal ikke blande seg inn. Eller, når jeg snakket med en kollega om disse tingene og sa at " sånn lek kan jo føre til at jomfruhinne blir tatt på en 5-årig jente", svarte hun med irritasjon om hele jomfruhinnegreia er veldig gammeldags, og det har antagligvis med min kultur å gjøre at jeg var opptatt med det. Da hørtes"min kultut" ganske negativt ut

Skrevet

Men her var det vel ikke snakk om å reise ut og belære...en må da kunne fortelle om sin egen kultur i sitt eget land uten å måtte skamme seg. DET er bare så typisk nordmenn, legger oss flate for alle andre og unnskylder av vi er til. Egentlig er det rart at vi ikke har innført tvangsekteskap allerede da vi jo er kjemperedde for å kritisere utlendinger(muslimer)og innretter oss etter de så godt vi kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...