Gjest bompi Skrevet 20. oktober 2010 #1 Skrevet 20. oktober 2010 Kunne du vært sammen med en som ikke kjente til disse ordene: Gestikulere liberal konservativ Da er man kanskje litt "enkel"..?eller?
Gjest Airi Chikako Skrevet 20. oktober 2010 #2 Skrevet 20. oktober 2010 Det kunne jeg så absolutt. Er bare å forklare hva det betyr. Vokabular har ikke noe med intelligens å gjøre.
Gjest No_glitter Skrevet 20. oktober 2010 #3 Skrevet 20. oktober 2010 TS... tror du virkelig at du kjenner alle fremmedord her i verden? Ville aldri i verden ha vært sammen med en som hevet seg over andre på den måten!
Gjest Mahareth Skrevet 20. oktober 2010 #4 Skrevet 20. oktober 2010 Ikke noe problem det. Hvis det er et stort problem for deg kan du vel bare forklare begrepene for kjæresten?
Jens Skrevet 20. oktober 2010 #5 Skrevet 20. oktober 2010 Ja, men jeg kunne derimot ikke vært sammen med en som har problemer med folk som ikke vet hva disse ordene betyr. Da er man kaskje litt nerd, eller
Gjest ts Skrevet 20. oktober 2010 #6 Skrevet 20. oktober 2010 TS... tror du virkelig at du kjenner alle fremmedord her i verden? Ville aldri i verden ha vært sammen med en som hevet seg over andre på den måten! ouch..ta det rolig:) Jeg er absolut ingen besserwisser....men de ordene ser jeg ikke på som fremmedord...men som allment i alles vokabular.... men mulig jeg tar helt feil:)
Gjest Airi Chikako Skrevet 20. oktober 2010 #8 Skrevet 20. oktober 2010 Hadde han ikke visst hva eugenikk eller gynekomasti, derimot, da hadde det vært kroken på døra
Gjest No_glitter Skrevet 20. oktober 2010 #9 Skrevet 20. oktober 2010 ouch..ta det rolig:) Jeg er absolut ingen besserwisser....men de ordene ser jeg ikke på som fremmedord...men som allment i alles vokabular.... men mulig jeg tar helt feil:) Han kan nok ord som ikke du kan Skal han dumpe deg for det? DET var mitt poeng...
Gjest mann Skrevet 20. oktober 2010 #10 Skrevet 20. oktober 2010 Ja, jeg kunne vært sammen med noen som ikke vet hva ordene betyr, men jeg kunne ikke vært sammen med ei som hever seg over andre fordi man ikke vet hva enkelte ord betyr. Strebere er ikke attraktivt.
Evalilja Skrevet 20. oktober 2010 #11 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg tar TS i forsvar. Jeg hadde ikke dumpa typen for det men kanskje hadde jeg mista piffen i dating sammenheng..
Gjest ts Skrevet 20. oktober 2010 #12 Skrevet 20. oktober 2010 ok..sjønner at jeg provoserte mange her nå.. Saken er at det er min x...det ble slutt fordi vi ikke klarte å prate sammen.( og jeg er veldg lei meg for det,men prøve å rettferdiggjøre at vi var forskjellig) Han spurte meg aldri om noe, det var musestille på middagsbordet...og vi kunne ikke diskutere noenting. Når jeg snakket..følte jeg at jeg måtte forklare alle ord..Og jeg bruker IKKE store ord...jeg er en helt vanlig jente..ikke en besserwisser eller professor:D Jeg skulle f.eks si: "de er så utrolig konservative"...da visste han ikke hva det var..så sa jeg "det motsatte av liberal"..så måtte jeg forklare det...JEg måtte gjøre om ordforådet mitt veldig ofte... Gud, jeg mente ikke å høres ut som jeg kunne alt..for det kan jeg absolutt ikke.
Gjest Spinell Skrevet 20. oktober 2010 #13 Skrevet 20. oktober 2010 I motsetning til mange andre som har svart her blir mitt svar nei, det kunne jeg ikke, forutsatt at han har norsk som morsmål selvsagt. Hvis man ikke kjenner til disse begrepene er man for "enkel", og når jeg blir intellektuelt understimulert blir jeg slem!
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #14 Skrevet 20. oktober 2010 ok..sjønner at jeg provoserte mange her nå.. Saken er at det er min x...det ble slutt fordi vi ikke klarte å prate sammen.( og jeg er veldg lei meg for det,men prøve å rettferdiggjøre at vi var forskjellig) Han spurte meg aldri om noe, det var musestille på middagsbordet...og vi kunne ikke diskutere noenting. Når jeg snakket..følte jeg at jeg måtte forklare alle ord..Og jeg bruker IKKE store ord...jeg er en helt vanlig jente..ikke en besserwisser eller professor:D Jeg skulle f.eks si: "de er så utrolig konservative"...da visste han ikke hva det var..så sa jeg "det motsatte av liberal"..så måtte jeg forklare det...JEg måtte gjøre om ordforådet mitt veldig ofte... Gud, jeg mente ikke å høres ut som jeg kunne alt..for det kan jeg absolutt ikke. Jeg har vært i et slikt forhold selv og jeg er heller ikke over snittet når det gjelder vokabular eller intelligens, jeg anser meg for å være rimelige normal på det området. Det blir veldig slitsomt når man ikke kan ha en normal samtale med noen fordi man til stadighet må forklare hva man mener og hva det og det betyr. Min eks var også født og oppvokst her i norge med norsk mor men hadde far fra et annet europeisk land, så jeg følte det falt meg ganske naturlig å spørre hva slags religion han tilhørte siden katolikken står sterkt i det landet faren hans kom fra. Når gutten i midten av tyveårene ikke visste det en gang var det et no go for meg også. Så jeg forstår deg
Gjest Airi Chikako Skrevet 20. oktober 2010 #15 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg har vært i et slikt forhold selv og jeg er heller ikke over snittet når det gjelder vokabular eller intelligens, jeg anser meg for å være rimelige normal på det området. Det blir veldig slitsomt når man ikke kan ha en normal samtale med noen fordi man til stadighet må forklare hva man mener og hva det og det betyr. Min eks var også født og oppvokst her i norge med norsk mor men hadde far fra et annet europeisk land, så jeg følte det falt meg ganske naturlig å spørre hva slags religion han tilhørte siden katolikken står sterkt i det landet faren hans kom fra. Når gutten i midten av tyveårene ikke visste det en gang var det et no go for meg også. Så jeg forstår deg ...katolisismen mener du?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #16 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg svarer også nei, sorry for alle som føler seg truffet her. Samme her, jeg ville ikke overlevd i et forhold hvor jeg følte at kjæresten er dum. Og ja, jeg ville dømme en person, hvis han ikke visste hva disse ordene betydde.
Gjest hei Skrevet 20. oktober 2010 #17 Skrevet 20. oktober 2010 ...katolisismen mener du? gosj Jeg skjønte hva hun mente.
Gjest Dhanu Skrevet 20. oktober 2010 #19 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg er enig med deg, ts. En mann som ikke kunne ordene liberal og konservativ ville ikke gått videre her i gården. Gestikulere derimot, er ikke noe man MÅ vite for å kunne diskutere politikk og samfunnsliv.
Pingting Skrevet 20. oktober 2010 #20 Skrevet 20. oktober 2010 Nei, det kunne jeg ikke. Helt ærlig. Gestikulere ville kanskje ikke vært noe problem, men ord som "liberal" og "konservativ" er ofte ikke bare ord man kan, men ord man kan fordi man kan noe OM noe. Man skal for eksempel ikke bevege seg veldig langt inn i politikkens verden før man kommer over disse begrepene, og jeg kan ikke se for meg at jeg kunne vært sammen med en fyr som ikke eier samfunnsengasjement eller som aldri leser en avis. Jeg er faktisk heller ikke enig i at vokabular ikke har noe med intelligens å gjøre. Det finnes sikkert drøssevis av unntak, men generelt er det slik at opplyste og intelligente mennesker er opplyste og intelligente fordi de leser og diskuterer mye. Å ha et godt vokabular i den sammenhengen er omtrent essensielt, språket er et viktig verktøy både for egen forståelse og for evnen til å kommunisere med andre. Men her er det kjempeforskjeller på folk - jeg kjenner par som har samtaler jeg ikke klarer følge med på en gang, og jeg kjenner par som aldri diskuterer mer kompliserte ting enn handlelista. Det trenger ikke ha noe å gjøre med at man er en bedreviter eller ønsker å hevde seg. Det handler like mye om at man ønsker å kommunisere med noen som er sånn ca. på likt plan med seg selv. Hvis jeg stadig måtte ha "forenklet" språket mitt når jeg snakket med sambo, ville jeg ikke orket. Det ville antageligvis også tydet på at det var forskjeller i kunnskap og refleksjonsnivå mellom oss - og for meg funker ikke det helt i et forhold (andre igjen synes sikkert det kan være både givende og interessant). På samme måten ville det ikke vært komfortabelt å være sammen med en som brukte så mye fremmedord eller jevnt over tenker på et mye mer avansert plan enn meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå