Gjest Meg Skrevet 9. oktober 2003 #1 Del Skrevet 9. oktober 2003 Et spørsmål til: Jeg har tenkt på skaffe meg hund... ...men familien er ikke hjemme på dagtid! Er det riktig å ha en hund som er alene hjemme hele dagen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest La Lune Skrevet 9. oktober 2003 #2 Del Skrevet 9. oktober 2003 En hund kan fint klare seg hjemme på dagtid men da må den vennes til det allerede fra valpestadiet. Den må også få en god luftetur om morgenen og en tur når du kommer hjem fra jobb. Dette er en tilværelse som mange mange hunder lever godt med men som sagt, nøkkelordet her er tilvenning fra ett meget tidlig stadium. Med dette mener jeg ikke at man skal gå i fra en liten valp men venn den til å være alene små stunder av gangen og øk tiden etterhvert. Ikke venn den til å bli underholdt hele tiden. Etterhvert vil en normalt utviklet hund fint klare seg selv på dagtid. Og du må tilpasse foringen selvsagt slik at ikke hunden blir tvunget til å gjøre fra seg inne selv om den i utgangspunktet er husren. La Lune Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 9. oktober 2003 #3 Del Skrevet 9. oktober 2003 Kommer litt an på det? - Kommer den til å få en LANG tur om morgenen, eller bare ut i hagen for å tisse? -Hvor mange timer? Går alle likt/kommer likt? Skolebarn som kommer tidligere hjem? -Har noen tid til hunden når dere kommer hjem? Da er ikke middagen viktigst men hunden som må ut på tur? Noen viktige spørsmål du må spørre deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 9. oktober 2003 #4 Del Skrevet 9. oktober 2003 Hvis ikke hunder kan være hjemme på dagtid, er det mange som ikke kan ha hund. En valp kan ikke være hele dagen alene hjemme fra dag 1. Det er viktig å sette av god tid, på å gradvis tilvenne den å være alene. Hvor lang tid du må bruke, tror jeg er ganske individuelt. Du må også være villig til å bruke en del tid når du kommer hjem på ettermiddagen. Gi hunden en god tur etc. Og være sammen med hunden. En ting til, jeg synes kan være litt vanskelig av og til, er du binder deg veldig på ettermiddagen. Altså; det kan være vanskelig å være borte både morgen og kveld. Så hvis du skal noe på kvelden er du avhengig av hundepass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 9. oktober 2003 #5 Del Skrevet 9. oktober 2003 En annen mulighet er en skikkelig hundegård, hvis du har mulighet til det. Med et isolert hundehus. Gjerne med innlagt varme hvis det er kalde vintre der du bor. Mine foreldre hadde det til sine hunder. viktig å ha skikkelig lås på døren så ikke uvedkommede kommer seg inn til hunden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 9. oktober 2003 #6 Del Skrevet 9. oktober 2003 Joda, det går. Har hatt hunden min alene i rundt 7-8 timer, jeg, men da har han fått en SKIKKELIG tur om morgenen. Du må lære hunden til å være alene ... ta det gradvis. Stå f. eks utenfor inngangsdøra di i rundt 5 minutter, gå inn, så roser du hunden. Sånn kan du holde på en liten stund, kan ta deg en tur i butikken, og rose da du kommer hjem igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 9. oktober 2003 #7 Del Skrevet 9. oktober 2003 Hunden vår er alene mellom 6-8 timer hver dag (utenom i helgene). Frem til nå har vi hatt henne i bur fordi hun gikk amokk når hun fikk for mye å passe på. Men nå går hun løs uten å gjøre noe ugang. Og tilvenning er viktig. Det kan ta laaang tid før hunden bestemmer seg for at det er greit å være alene, men i de fleste tilfeller går det helt fint. Som Kira sier; Begynn forsiktig med noen få minutter. Hunder har ikke noe tidsbegrep (tror de som har greie på sånt) og det spiller til slutt ingen rolle om du er borte i 5 minutter eller 7 timer. Hovedsaken er at hunden VET at du kommer hjem. Luft hunden før du går og når du kommer hjem. En valp må luftes oftere enn en voksen hund. Ha alltid vann tilgjengelig. Det beste er å skaffe hunden i en ferie e.l. og å få til korte dager den første tiden. Hos oss kuttet vi ned med 1-3 timer på arbeidstiden den første måneden. Den ene begynte sent og den andre sluttet tidlig. Da ble det bare 2-3 timer alene i begynnelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meg Skrevet 9. oktober 2003 #8 Del Skrevet 9. oktober 2003 Så for meg som tenker på å skaffe meg hund gjennom omplassering, er det vel viktig at hunden er vant med å være alene hjemme fra det forrige hjemmet da... Men den har jo da i tilfelle blitt vant med selskap hele dagen så lenge den har vært på stedet for omplassering? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 9. oktober 2003 #9 Del Skrevet 9. oktober 2003 Så for meg som tenker på å skaffe meg hund gjennom omplassering, er det vel viktig at hunden er vant med å være alene hjemme fra det forrige hjemmet da... Men den har jo da i tilfelle blitt vant med selskap hele dagen så lenge den har vært på stedet for omplassering? selv om hunden er vant til å være alene hjemme hos de gamle eierene så trenger den en tilvenning når den kommer i nytt hus. For der er den fremmed og alt er utrygt og nytt. Og det er slett ikke uvanlig at den blir klengete og ikke vil være alene. TID er et viktig ord også her.. men forhåpentligvis slipper man å gjøre den stueren iallefall - MEN tenk også på at den kan ha uvaner som å ramponere hjemmet og at det kanskje er derfor de vil bli kvitt den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 13. oktober 2003 #10 Del Skrevet 13. oktober 2003 Det kan være veldig greit å ha 1 ukes ferie for å være hjemme med hunden når den kommer til nytt hjem. Den trenger tid til å bli kjent med både nye eiere og nytt "revir". En hund kan sove i 20 timer i døgnet, så lenge den blir aktivisert de siste 4. Så den kan fint være alene på dagtid, så lenge den står øverst på prioriteringslista når du kommer hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amica Skrevet 14. oktober 2003 #11 Del Skrevet 14. oktober 2003 Vår omplasseringshund fikk lov til å komme til oss fordi vi kunne være mest med henne i begynnelsen. En annen familie ønsket henne også, men det at hun kunne være med på jobben til faren min, ble utslagsgivende for at vi ble valgt. I begynnelsen var hun ekstremt svimete og veldig klengete. Hun skulle være med på do, hun fulgte etter oss hvis vi reiste oss for å skru på tv o.s.v. Etter at hun ble trygg, så var hun ikke med på jobb lenger, og hun sluttet med å trakke etter oss hele tiden. Da fant hun seg heller en strategisk plass midt i huset hvor hun kunne passe på oss alle... Eneste tegnet på at hun hadde "en fortid", var at hun var redd for hageslanger, ekstremt skuddredd og at hun ble helt vill hver gang en pick-up kjørte forbi. Lykke til, det er en god gjerning å gi en hund et godt hjem! Skulle ønske at flere gjorde som deg framfor å bestille valp... Det er jo ikke alle som trenger å ha en bestemt rase, og siden hunden er voksen, så er det jo lett å sjekke gemyttet og størrelse (siden dette ofte er argumenter for å ikke få seg en blandingsvalp). Mye bedre med "gjenbruk" enn å produsere flere hunder som havner hos mennesker som ikke burde hatt dem, og som siden kvitter seg med dem... Ohoi, ble nok litt pessimistisk her på morrrakvisten Ønsket bare å gi honnør til de som skaffer seg en omplassert hund! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest salta Skrevet 14. oktober 2003 #12 Del Skrevet 14. oktober 2003 jeg har en schafer som er alene om dagene når vi er på jobb, ca 8 1/2 time, men han er ute i en hundegale med isolert hundehus. Hunden har best av å være ute, men når vi da er borte på dagtid, så må en av oss være hjemme på etterm./kveldstid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå