Gå til innhold

Tjener minst av alle på jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

For vel to år siden gikk jeg over fra en stilling i offentlig bedrift til privat. Jeg hadde en helt kurrant lønn i det statlige, vel vitende om at lønnsnivået er en del lavere enn i det private. Så fikk jeg da jobbtilbud i et privat firma og gikk noe opp i lønn, samt med muntlig utsagn om lønnshopp etter vel 6 mnd. Så kom finanskrisen i firmaet og det ble fullstendig lokk på alle lønnsøkninger, bonuser osv, men ingen ble oppsagt. I år fikk alle ansatte et lønnshopp på vel 5 prosent.

Til saken: Jeg mistenker at jeg har langt lavere lønn enn de andre ansatte her etter å ha søkt litt i skattelistene. Jeg tok med meg et lav lønnsnivå fra det statlige og føler jeg er litt stuck på dette nivået. Jeg har vel 100 mindre i lønn enn en kollega av meg som begynte 8 mnd før meg, og vi er på samme nivå i jobben vi gjør, det er ikke noe som skulle tilsi at jeg skal lønnes lavere enn ham. Jeg er typisk” jente” i lønnsforhandliger, har ikke spisse albuer i det hele tatt. Hva kan jeg gjøre for å bedre lønnen min? Jeg har tilbud fra gamle arbeidsgiver om å komme tilbake når det skulle være, kan jeg bruke det på noe måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vil fraråde deg å ta utgangspunkt i skattelister og "trussel" om bytte av jobb.

skattelister er ikke er relevant argument(og sier noe om at du "snoker" - listene kan være misvisende etc) - og å nevne at man kan bytte jobb kan ikke bare sees som en trussel, men kan også bli brukt mot deg.

arbeidsgiver kan da si at det har du full mulighet til.

i det private er man i langt større grad bundet til hva man har gått med på i utgangspunktet, og det er derfor man må tenke seg godt om i individuelle forhandlinger.

når du skal inn i en ny forhandling må du begrunne med din kompetanse, og hva du tilfører bedriften - i så kvantitative mål som mulig.

sannsynligvis har jo denne vedkommende vært tøffere i forhandlingene ved ansettelse enn du var, og du har derfor fått litt uflaks nå som finanskrisen faltisk er et høyst relevant argument.

men: dersom du er villig til å bytte jobb, så ville jeg trukket dette frem på en veldig ryddig måte.

si at du har inntrykk av at du ligger under gjennomsnittet(og du bør ha god hold for å si dette....skattelistene er liksom ikke nok...), legg hovedvekt på dine kvalifikasjoner og hvordan dette relaterer seg til en lønnsforhøyelse tross finanskrise - og trekk frem at du har andre helt reelle tilbud som du vurderer på grunnlag av lønn.

det var vel en grunn til at du byttet jobb også? er du sikker på at du vil tilbake?

og er du sikker på at en offentlig arbeidsgiver kan ta deg tilbake "når det måtte være"?

Skrevet

Jeg har også opplevd å ligge 50-100 000 under kollegaers lønn for samme type jobb. Dette pga dårlig startlønn samt fusjon. Jeg endte med å godta det pga at jeg så det som umulig å forhandle lønn med avdelingsleder. (Han hadde psykopatiske tendenser og trakkaserte oss som kom fra det ene firmaet i fusjonen). Jeg trivdes så godt at jeg faktisk godtok det. Økt lønn fikk jeg ikke før jeg skiftet jobb. Da visste jeg jo hva som jeg egentlig var verdt.

Du kan gjøre gode forberedelser til lønnsforhandlingene. Står masse om det på nett. Du må argumentere på ansvar og hva du tilfører bedriften samt hva som er gjengs lønn for den type arbeid. Fokuset er altså på deg og ikke kollegaer.

Skrevet

Nå har jeg ikke tenkt å bruke skattelistene som noe som helst argument, jeg har bare snokt der av egeninteresse for å bekrefte min egen mistanke om hvor jeg ligger lønnsmessig i forhold til andre. Det å velge bort min forrige abeidsgiver var et valg som overhodet ikke var lett, det var ingen gode grunner for å slutte der. Hovedgrunnen til at jeg valge å bytte jobb, var at firmaet jeg nå er ansatt i, regnes som et Norges mest attraktive firma i sin bransje for tiden - det gir "status" på CV'en og er rett og slett et karriereboost. Jeg har tett kontakt med min forrige sjef så jeg er trygg på at jeg kan komme tilbake "når det måtte være" ;)

Skrevet

Nå har jeg ikke tenkt å bruke skattelistene som noe som helst argument, jeg har bare snokt der av egeninteresse for å bekrefte min egen mistanke om hvor jeg ligger lønnsmessig i forhold til andre. Det å velge bort min forrige abeidsgiver var et valg som overhodet ikke var lett, det var ingen gode grunner for å slutte der. Hovedgrunnen til at jeg valge å bytte jobb, var at firmaet jeg nå er ansatt i, regnes som et Norges mest attraktive firma i sin bransje for tiden - det gir "status" på CV'en og er rett og slett et karriereboost. Jeg har tett kontakt med min forrige sjef så jeg er trygg på at jeg kan komme tilbake "når det måtte være" ;)

Dette var altså TS....

Skrevet

Hvordan vet du at de du snoker på i skattelistene ikke har annen skattbar inntekt enn fra samme sted som du jobber? Bi-jobb, utleieinntekter, renteinntekter, osv.

Skrevet

Jeg tjener minst på jobben, og jeg vet det fordi jeg har ansvar for oppfølging av lønn. Jeg ligger 30 000 under andre som har mindre relevant erfaring og lavere utdanning. Det er en medvirkende faktor til at jeg snart slutter. Hvis jeg ikke hadde visst, hadde det vært noe annet.

Skrevet

Lønn er jo individuelt da, med mindre dere er bundet av tariffavtaler som regulerer lønnen. Det er bare å stå på i forhandlingene - lettere sagt enn gjort, jeg vet. Du bør legge hovedvekten på dine egne prestasjoner og ansvar/arbeidsoppgaver. Du kan gjerne også dra inn om du ligger bransje-/utdanningssnittet ditt om du har slike statistikker. Skal du dra inn andres lønn i samme firma, bør du i alle fall være helt sikker på at det stemmer - skattelistene er ikke nok. Du må gjerne bruke et tilbud fra din gamle arbeidsgiver i forhandlingene - men det bør være siste utvei og uansett ikke brukes med mindre du faktisk kommer til å bytte jobb om du ikke får lønnskravet oppfylt.

Skrevet

Jeg tjener minst på jobben, og jeg vet det fordi jeg har ansvar for oppfølging av lønn. Jeg ligger 30 000 under andre som har mindre relevant erfaring og lavere utdanning. Det er en medvirkende faktor til at jeg snart slutter. Hvis jeg ikke hadde visst, hadde det vært noe annet.

Du må huske på å sammenligne deg med noen som har tilsvarende antall år erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...