Gå til innhold

Sterk lukt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier så har jenta mi på 10 år ekstrem sterk lukt på avføringen sin. Den er virkelig så ille at det ikke er mulig å gå innpå doen etter henne. Man må vente en stund.

Hun har tidvis magesmerter, nesten alltid mye luft i magen, men er ellers i fin form.

Da hun var yngre var hun plaget med forstoppelse. Avføring endte ofte i trusa, noe som fremdeles kan skje, men i små mengder.

Hun syns dette er veldig pinlig og vil ikke snakke om det, så jeg er litt rådvill. Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Er det noen her som har vært bort i dette tidligere og vet om det kan være et tegn på allergi, foreksempel cøliaki??

Blir svært takknemmelig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan hende hun "bare" har en intoleranse mot en eller flere matvarer. For meg høres det ut som laktoseintoleranse, som er ganske vanlig.

Men ta henne med til legen først, før du begynner å eksperimentere med hva hun tåler/ikke tåler.

Gjest Mamma til 2
Skrevet

Dette kan jo være så mangt, emn jeg ville absolutt gått til legen med det og bedt om en utredning. Vi oppdaget litt tilfeldig i fjor at den ene datteren vår hadde cøliaki, og utredningen av dette starter med en enkel blodprøve hos fastlegen. Er den positiv kommer man videre til gastroskopi.

Jeg er nå veldig glad for at vi tok mageproblemene til jenta vår på alvor, og kjempeglad for at fastlegen vår også gjorde det! Tanke på cøliaki hadde ikke engang slått oss, vi tenkte det var en allergi eller noe.

Det kan jo også være laktoseintolleranse f.eks. Dette kan dere jo teste ut selv ved å fjerne alle melkeprodukter fra kosten. Vi prøvde ut dette selv før vi dro til legen første gang for å se om det ble noen merkbar forskjell, noe det ikke gjorde.

Gluten må dere IKKE fjerne fra kosten om dere skal teste dette, da vil det ikke slå ut på blodprøvene.

Lykke til!

Skrevet

Sønnen min har noe lignende. Vi har vært til fastlegen en rekke ganger uten at det har blitt tatt så mye som en blodprøve.

Hos ham kommer det litt i trusa, nesten hver dag, og det lukter veldig sterkt.

Skrevet

TS her.

Takk for mange gode råd!

Jeg glemte å skrive at da hun var mellom 4 og 7 år var vi til lege flere ganger, og på sykehus for melkeintoleransetest, den var negativ. Hun tok blodprøve for å se etter allergier, og den viste at hun har pittelitt allergi men det var så lite at de ikke kunne fastslå hva hun ikke tåler.

HVER gang vi var til lege og sykehus fikk vi samme leksa: riktig kosthold, god dotrening osv. Jeg følte meg ganske dum for det virket som de trodde at vi ikke spiser sunt eller har kontroll på noe.

Ene gangen sa legen dette, ganske ordrett for det frøs seg fast i minnet mitt: "Jeg forstår ikke helt problemet, du skal være glad du har et friskt barn og ikke et handikappet."

:nei:

Da følte jeg meg bare dum. Etter de har jeg ikke gått til lege med henne. Sikkert fryktelig dumt av meg.

Men nå skal jeg prøve igjen. Er vel ikke vanlig at 10-åringer fremdeles "gjør i buksa"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...