Gå til innhold

Bruk av anabole steroider og trening

Fremhevede innlegg

Gjest Smørbukk
Skrevet

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7336015

Linken over fører deg videre til en artikkel om bruk av anabole steroider. Artikkelen handler om en gutt som tok sitt eget liv etter å ha brukt anabole steroider.

I artikkelen ligger det et videoklipp (44 min langt) som handler om artikkelen, om den aktuelle familien, og om dopingbruken utenfor det profjesjonelle treningsmiljøet.

Jeg kjenner at jeg sitter igjen og er frustrert. Det later til at vi ikke kan nok om bivirkningene av anabole steroider, og at det ikke blir gjort nok fra sentralt hold.

Hvordan kan man opplyse unge mennesker hva bruken av anabole steroider gjør med kroppen din? Og hvordan skal vi kunne tilegne oss mer kunnskap om emnet? Hva skal til for at politikerne satser mer på forebygging av bruk og tilgjengelig informasjon? Det finnes en dopingtelefon, men det hjelper lite når det er 1 stilling for hele landet, og når selskapet har så lite penger at de ikke får opplyst noen om at de i det hele tatt finnes.

Doping og bruken av anabole steroider er et viktig tema som jeg mener det er viktig at vi snakker om, og et problem det er vitkgi at vi ikke tier ihjel fordi det er tabubelagt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner at jeg sitter igjen og er frustrert. Det later til at vi ikke kan nok om bivirkningene av anabole steroider, og at det ikke blir gjort nok fra sentralt hold.

Bare lurer på hva du selv kan om bivirkninger av AAS, jeg?

Skrevet

Bruken av AAS vil for alltid være et stille akseptert problem så lenge vi har "idealer" som fremmer unormal og usunn muskelvekst. Det er en grunn til at bigoreksi eller kroppsdysmorfi, kalles revers anoreksi. Der jenter (og et økende antall gutter), sulter seg ved hejlep av laksativer, så bruker tenåringsgutter med et like sykt kroppsbilde, steroider for å maksimere treningsutbytte. Gjøres det ikke noe med årsakenen til hvorfor unge menensker velger slike hodeløse og kunnskapsløse valg. så vil heller ikke misbruken stoppe. Det hjelper heller ikke at treningssentre har lite effektiv makt overfor potensielle misbrukere, annet enn å utestenge medlemmer de får kan vise at forhandler forbudte stoffer. Hadde medlemmene risikert strenge straffer, bøter og rulleblad så hadde kanskje terskelen for sunket, men det løser bare en del av problematikken.

Det er ingen tvil om at mer informasjon om hvor farlig AAS er vil hjelpe, men jeg tror ikke det vil ha særlig innvirkning på de som mest sannsynlig vil begynne/har begynt misbruket. Doping er for tapere, men for de som slier med misbruk så må tankeprosessen og prioritering endres. Selve idealet av hva den vestlieg verden står for må forandres før vi får ungdom som faktsik klarer å tenke på noe annet enn hvor flat magen er og hvor mye han fyren kan curle. Det er en grunn til at spiseforstyrrelser og kroppsdysmorfi knapt eksisterer i utviklingsland. Vi har det for bra.

Skrevet

Informasjon er en begynnelse. Men som alle veit, ungdom er ofte ikke så veldig mottakelige for fornuft. Det er derfor magne av dem drikker seg totalt dritings hver helg, eksperimenterer med droger, har ubeskyttet sex, kjører for fort, begynner å røyke, og tar tatoveringer med små stjerner og kinesiske skrifttegn på rumpeballene. "Ung og dum" er et uatskillelig begrepspar, og sånn kommer det alltid til å være.

Det betyr selvsagt ikke at man ikke skal forsøke å informere dem. Og et lovforbud kunne kanskje også være på sin plass. Jeg tror at det er interessant å se på HVOR disse kanaljene får stoffet sitt fra. De fleste treningsstudioer har en "doc", eller flere, "erfarne" byggere som legemliggjør 17-årige pinglers drøm om å bli skikkelig svære. De "vet hva som virker", hvor man kan få tak ik det, og vil sågar være behjelpelig med å skaffe godsakene. De er dealeren på hjørnet. Jeg vil tro at dersom man kunne lokalisere disse "ekspertene" og rævkjøre dem til helvete ut av studioet, så ville man være langt på vei til å redusere rekrutteringa til doping.

Gjest Smørbukk
Skrevet

Det er nok ingen tvil om at forbildene man ser i dag er en av grunnene til at enkelte begynner med anabole steroider, eller at mange sulter seg. Så jeg er enig i at det må gjøres noe med dette. På dokumentaren fra Brennpunkt så man hvordan for eksempel Star Wars-dukker hadde fått magemuskler, stramme sener i armene osv - slik var det ikke før, hvorfor er det sånn nå?

På spørsmålet om hva jeg selv kan om bivirkninger av anabole steroider, kan jeg ikke stort. Jeg kan stort sett bare det jeg fikk vite gjennom å se på dokumentaren. Men det er ikke bare jeg som kan lite, de som jobber med problematikken kan heller ikke nok om dette enda, og jeg mener det ligger mange utfordringer her.

Og jeg er helt enig med deg Mann 42 - et lovforbud kunne nok vært på sin plass. Ta kontroller på ulike treningsstudioer med ulike mellomrom, og få vekk "the underdogs". For jeg tror det er de som selger steroidene som er problemet, de som får ungdommene til å begynne i utgangspunktet. Hadde man ikke fått det tilbydt av noen, hadde man nok heller ikke begynt.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Men kan ungdommer virkelig så lite om anabole stereoider og hva de gjør med kroppen :klø: eller er det heller at enkelte i stor grad velger å drite i advarslene, på samme måte som noen velger å drite i advarslene rundt ubeskyttet sex og kjøring i fylla. Nå begynner det å bli en stund siden jeg var i aldersgruppen 16-20, og det var vel før anabole stereoider var spesielt utbredt der jeg bodde, men vi hadde da blant annet spøker om hvor små baller man fikk av stereoider, og vi var klar over at man kunne bli veldig aggresiv. Og jeg tror ikke vi i min klasse idrettselever var spesielt informerte.

Så jeg tror nok det i større grad trengs en holdningskampanje, og en pisk bak speilet. Blant annet synes jeg treningssenterene burde ha tilgang til å teste for blant annet anabole stereoider på eget iniativ, og utestenge de som bruker.

Skrevet

Jeg så dokumentaren. Jeg kjenner til typen, og det er helt klart idealer, tv, populæritet og godkjennelse som er problemet. Den ferskeste synderen vi har er Paradise Hotel. Dette er ren oppfordring til tenåringer.

Det er ikke "på treningsstudio" disse guttene blir frelst, og det er heller ikke der de skaffer seg varene. Alt skjer utenfor treningsstudioet og har ingen ting med treningsmiljøet å gjøre.

Ett tastetrykk på internett og man får varene tilsendt i posten mot avtalt betalingsmåte.

Ungdom er jo verdens beste på internettbruk, og dette klarer de helt selv.

Skrevet

Men kan ungdommer virkelig så lite om anabole stereoider og hva de gjør med kroppen :klø: eller er det heller at enkelte i stor grad velger å drite i advarslene, på samme måte som noen velger å drite i advarslene rundt ubeskyttet sex og kjøring i fylla. Nå begynner det å bli en stund siden jeg var i aldersgruppen 16-20, og det var vel før anabole stereoider var spesielt utbredt der jeg bodde, men vi hadde da blant annet spøker om hvor små baller man fikk av stereoider, og vi var klar over at man kunne bli veldig aggresiv. Og jeg tror ikke vi i min klasse idrettselever var spesielt informerte.

Så jeg tror nok det i større grad trengs en holdningskampanje, og en pisk bak speilet. Blant annet synes jeg treningssenterene burde ha tilgang til å teste for blant annet anabole stereoider på eget iniativ, og utestenge de som bruker.

Ja, mitt inntrykk er at de kan skremmende lite. Noe som er et paradoks med tanke på at informasjon om absolutt alt aldri har vært mer tilgjengelig enn nå. De fleste har liten peil på hva kostfiber gjør, eller hvordan proteiner blir fordøyd og brukt i kroppen, men alle tror proteiner er magisk stoff som gir muskler på HeMan-tid bare man inntar nok shakes i løpet av en dag. Det samme gjelder AAS; den ønskede virkningen kjenner alle til, men bivirkningene og langtidseffektene må stå i usynlig blekk for den gjengse Arne-skal-bli-Arnold.

Har selv sett en meget dyktig og ntelligent fyr blir totalt ødelagt av AAS. Han ble ført bort av spesialstyrker i det psyken hans kokte over, og et klassisk "roid rage", med påfølgende tap av arbeid og psykiatrisk avd som resultat. Det har vært diskutert sånn smått her inne før og det er skremmende å se at bruk av AAS, i såklate lavdoser, har aksept blant mannlige medlemmer her også. Problemet er at alle har forskjellige toleransenivå, og ingen reagerer helt likt på dosene. Det blir også svært skummelt når det kjøpes illegalt over nett/av forhandlere, fordi man har ingen kontroll på hvor sterkt produktet er, hygienestandard eler hav som faktisk er i pillen/injeksjonsvæsken. Til sammenligning så finnes det i illegalt importert røyk (fra f.eks Kina og Russland) alt fra sagstøv til tørka kumøkk til rottegift. Illegal produksjon som dette sponser i tillegg mafia, barnearbeid og terrorvirksomhet. Likevel så velger folk å kjøpe dette ut av pur egoisme og har lite forståelse for hva en addiksjon gjør med hjernen.

Røyk skiller seg fra bruk av AAS ved at AAS brukes like gjerne av ungdommer fra velstående bakgrunner med god skolegang, som det brukes av individer tilhørende lavere sosiale klasser hvor lite skolegang og dårlig livsstil er prevalent. Fellesnevnerne blant brukere av AAS er psykologiske profiler som vitner om lav selvtillit, dårlig selvbilde, agressiv atferd, tilbøyelighet til addiksjon og risikotakere. Der sier seg selv at AAS blir et middel for å kontrollere symptomer, men de bakenforliggende personkarakteristika blir ikke løst eller endret på noe vis. Bruk av AAS vil mest sannsynlig forverre negative trekk over tid, og det er mer sannsynlig at vedkommende snuser på kriminelle handlinger. Er forøvrig enig i at svært strenge straffer for alt som har med handel og kjøp av ulovlige stoffer vil avskrekke noe, men holdningsarbeid er nok der nøkkelen ligger. Og det er også den vanskeligste nøkkelen å få til å virke.

Det som sårt trengs er forbilder som promoterer noe annet enn det Arnold og Ferrigno startet. Stygge er de også, og ingen hunkjønn jeg kjenner (inkludert meg selv) synes det er attraktivt, selv ikke hvis vi tar på oss solbriller, sterke kontaktlinser og briller. At gutta er i form er knall, ønskelig og sunt, men da mer i Lars Monsen-stil (namnamnam!), alpingutta, Daniel Frank, Hjelmeset og speiderlederånd. Hvordan er det for gutta; foretrekkes dama på motemoloen med KMI på 16 over Beyonce?

Skrevet

Anbefaler mange her til å se "Bigger Faster Stronger". En informativ dokumentar som tar for seg begge sider av denne saken.

Forøvrig mener jeg selv at AAS burde forbli lovlig, men at en form for aldersgrense burde innføres. Ungdommer i aldersgruppene 14-20+ trenger strengt tatt ikke steroider for å bli "store og sterke" da man i denne alderen har en naturlig høy testosteronproduksjon i kroppen. Dessuten burde det være en slags "førerprøve" på hvor mye man kan om steroider for å se om det er forsvarlig av personene å begynne. Samtidig sier det seg selv at man må forberede seg lenge før man "hopper" på en kur, både fysisk, men aller mest psykisk. Kuren varer ikke evig og nedturen kommer.

Brennpunkt tok for seg et svært lite spekter av problematikken rundt AAS, syntes jeg.

Forøvrig hater jeg det faktum at Ståle Wadsworth blir brukt som en slags representant for steroidebrukere, da han har svært lite respekt for AAS selv. Han forteller aldri på tv at han på sine kurer brukte Ecstasy og Amfetamin i tillegg til steroidene. Rart det gikk til helvette...

Gjest Smørbukk
Skrevet

Brennpunkt tok for seg et svært lite spekter av problematikken rundt AAS, syntes jeg.

Forøvrig hater jeg det faktum at Ståle Wadsworth blir brukt som en slags representant for steroidebrukere, da han har svært lite respekt for AAS selv. Han forteller aldri på tv at han på sine kurer brukte Ecstasy og Amfetamin i tillegg til steroidene. Rart det gikk til helvette...

Appropos dette er jeg veldig enig i det du sier. Jeg syntes det var noe spesielt med ham, og da han pratet hørtes det ut som om han hadde brukt noe mer. Men jeg tenkte samtidig at jeg syntes det var bra at det var en som har kjent bivirkningene på kroppen som fikk uttalt seg, selv om de sikkert kunne funnet andre til dette.

Wolfmoon sa noe om en holdningskampanje, og dette tror jeg er viktig! På denne måten får man gitt mye informasjon til mange - både potensielle brukere og deres foreldre, og det kan kanskje være en mulighet å forebygge bruken på?

Skrevet (endret)

Røyk skiller seg fra bruk av AAS ved at AAS brukes like gjerne av ungdommer fra velstående bakgrunner med god skolegang, som det brukes av individer tilhørende lavere sosiale klasser hvor lite skolegang og dårlig livsstil er prevalent. Fellesnevnerne blant brukere av AAS er psykologiske profiler som vitner om lav selvtillit, dårlig selvbilde, agressiv atferd, tilbøyelighet til addiksjon og risikotakere. Der sier seg selv at AAS blir et middel for å kontrollere symptomer, men de bakenforliggende personkarakteristika blir ikke løst eller endret på noe vis. Bruk av AAS vil mest sannsynlig forverre negative trekk over tid, og det er mer sannsynlig at vedkommende snuser på kriminelle handlinger. Er forøvrig enig i at svært strenge straffer for alt som har med handel og kjøp av ulovlige stoffer vil avskrekke noe, men holdningsarbeid er nok der nøkkelen ligger. Og det er også den vanskeligste nøkkelen å få til å virke.

Det som sårt trengs er forbilder som promoterer noe annet enn det Arnold og Ferrigno startet. Stygge er de også, og ingen hunkjønn jeg kjenner (inkludert meg selv) synes det er attraktivt, selv ikke hvis vi tar på oss solbriller, sterke kontaktlinser og briller. At gutta er i form er knall, ønskelig og sunt, men da mer i Lars Monsen-stil (namnamnam!), alpingutta, Daniel Frank, Hjelmeset og speiderlederånd. Hvordan er det for gutta; foretrekkes dama på motemoloen med KMI på 16 over Beyonce?

Er enig i mye av det du skriver her. Ingen tvil om at steroider er farlige, spesielt når man injiserer seg med stoffer av ukjent kvalitet, uten tilgang til medisinsk oppfølging og råd fra kvalifiserte fagpersoner osv. Ingen i sin rette sinnstilstand ville funnet på noe slikt, og derfor klarer jeg ikke å pålegge steroidene hele skylda for dette 'samfunnsproblemet' som det blir kalt. Årsaken ligger nok i de fleste tilfellene på et dårlig kroppsbilde i utgangspunktet, dette gjelder forsåvidt begge kjønn jfr implantater, fettsuging, botox, etc. Nå kjenner jeg ikke til at noen har selvoperert seg med silikonimplantater, men melanotan ('barbiedopet'), fettforbrennende dopingmidler, restylane osv finnes det mange tilfeller på at blir benyttet. Enkelte profilerte kjendiser har også stått frem med dette, noe som bidrar til å heve aksepten blant ungdom.

Å forby stoffet tror jeg ikke er veien å gå, da vil jeg heller at det skal satses mer på støtteapparet for pårørende/brukere som er besatt av kvalifisert personell med kompetanse til å foreta medisinske vurderinger. Alternativet er at ungdom lærer seg å bli mer ansvarsbevisste og setter den kritiske sansen foran målet om å se ut som deltagere på Paradise Hotel (som forsåvidt er et lavt og absolutt oppnåelig mål å sette seg dersom kropp og ikke drikking er i fokus) eller glamourjentene. Trenden er klar hos begge kjønn, men steroider er liksom guttenes 'greie', mens jentene holder seg til falskt hår, negler, pupper, lepper, hudfarge og håpløse dietter for å holde kroppen i god form (les: tynn).

EDIT: Det kan jo også understrekes at personen i denne saken ifølge dokumentaren også slet med et rusproblem, uten at jeg fikk med meg hva dette innebar eller om det var relatert til dødsfallet.

Endret av Larsern
Skrevet

En viktig grunn til hvorfor man "blir for sen" til å hjelpe slike personer, er nettopp fordi 99% av befolkningen mangler kunnskap om dette. Hvis vi tar utgangspunkt i utseende - hvem skulle vel tro en normalt tynn og bra trent gutt bruke tunge anabole medikamenter?

Det er jo ikke akkurat det folk ser for seg når tema dreier seg om steroider, men det må det bli slutt på nå. Vi har alle fakta om hva steroider gjør med kroppen og hvilke tegn vi skal se etter, men alikevel så er det de store, tunge personene som "stjeler" mistankene. Befolkningen må bli underrettet om hvem, hva og hvorfor, når det gjelder AAS.

Svarene vil sjokkere de fleste!

Skrevet

En viktig grunn til hvorfor man "blir for sen" til å hjelpe slike personer, er nettopp fordi 99% av befolkningen mangler kunnskap om dette. Hvis vi tar utgangspunkt i utseende - hvem skulle vel tro en normalt tynn og bra trent gutt bruke tunge anabole medikamenter?

Det er jo ikke akkurat det folk ser for seg når tema dreier seg om steroider, men det må det bli slutt på nå. Vi har alle fakta om hva steroider gjør med kroppen og hvilke tegn vi skal se etter, men alikevel så er det de store, tunge personene som "stjeler" mistankene. Befolkningen må bli underrettet om hvem, hva og hvorfor, når det gjelder AAS.

Svarene vil sjokkere de fleste!

Sjokkere, hvordan da? At et mindretall av steroidebrukere får permanente bivirkninger, og at disse gjerne kan tilskrives feilaktig bruk eller kvalitet og manglende oppfølgning, og at underforliggende årsaker kan forklare både steroid(mis)bruket og handlingsmønster?

Jeg skal ikke direkte forsvare steroidebruk, men det bildet som tegnes av steroidebrukere i media klarer jeg bare ikke å akseptere. For ordens skyld må jeg understreke at jeg selv aldri har hatt befatning med steroider.

Skrevet

Feilaktig bruk?? Vet du hva du selv skriver? Tror du et kunstig livsfarlig medikament som tilføres kroppen kan doseres uten å kalle det feilaktig bruk?

Det er ingen ting som heter feilaktig bruk, manglende oppfølging og kvalitet hjelper ikke.

Har man alt fått steroidene i kroppen, da har kroppen allerede reagert på det og ting er blitt påvirket og forandret innvendig. Det kan virke harmløst og ufarlig og man har ingen bivirkninger, men så skjer det plutselig noe når du er 50!! Noe som har tilknytning til det du gjorde som 18 åring! Slike tall har vi ikke i dag, siden 18-åringene ikke ble registrert og forsket på den gang frem til nå!

Kroppen er komplisert og man forstår ikke alt, legene er inne på at steroider ligger i kroppen, ligger i systemet skjult, og kan ligge der i 10-20-30 år før de blusser opp!

Mye og alt spiller inn, foreliggende sykdommer i tidligere generasjoner, arv og miljø, flaks/uflaks, levestandard osv.

Skrevet

Sjokkere, hvordan da? At et mindretall av steroidebrukere får permanente bivirkninger, og at disse gjerne kan tilskrives feilaktig bruk eller kvalitet og manglende oppfølgning, og at underforliggende årsaker kan forklare både steroid(mis)bruket og handlingsmønster?

Jeg skal ikke direkte forsvare steroidebruk, men det bildet som tegnes av steroidebrukere i media klarer jeg bare ikke å akseptere. For ordens skyld må jeg understreke at jeg selv aldri har hatt befatning med steroider.

Men steroider er risky uansett, ettersom det dreier seg om hormoner som har ganske omfattende virkning i kroppen. Og ettersom kroppsbyggerne stort sett kjøper illegale stoffer, mikset på kjøkkenbenken i undergrunnslaboratorier og basert på virkestoffer laget av glade amatører i Kina, så kan man igrunnen bare vinke farvel til den "riktige" bruken av dem: Det er umulig å si hva preparatene inneholder, og om det er trygt å bruke dem.

Gjest Smørbukk
Skrevet

Det er umulig å si hva preparatene inneholder, og om det er trygt å bruke dem.

I dokumentaren fikk de tilsendt noen preparater som de testa, og i et av glassene var det maling i glasset - jeg vil påstå at dette ikke er helt sunt å få i seg.

I tillegg testa de preparatene de fikk tilsendt, og sånn jeg skjønte det var det ingen av preparatene som inneholdt akkurat den mengden anabole steroider det sto det skulle inneholde. De aller fleste inneholdt mindre enn det sto, mens det ene preparatet inneholdt mer enn det sto det skulle inneholde. Så som du sier, Mann 42, man vet ikke hva man har i seg, og heller ikke mengden. Skummelt!

Skrevet

Det er viktig å huske at det finnes mengder av ytelsesfremmende preparater som er lovlige.

Det er ikke greit at ungdom under 25 bruker noen som helst form for doping, spesielt aas. Problemet er som oftest ikke at det brukes i det hele tatt, men måten det brukes på og hvor det kommer fra.

På samme måte som med alkohol så er den lovlige alkoholen, solgt av en statsgodkjent forhandler, helt allment akseptert som en kilde til rus. Forutsatt at man er over den satte aldersgrensen.

Kjøper man halvshabby vodkaflasker av fra en polsk stasjonsvogn risikerer man å få feks metanol. Slik er det med all medisin og. Kjøper du fra et sted som ikke har kontroll (eller tukler) med innholder, så risikerer man grusomme bivirkninger.

Jeg mener ikke at ytelsesfremmende preparater bør totalforbys, men fortsette med regulert salg. I dag kan jo leger skrive dem ut til dem som evt har et medisinsk behov.

Skrevet

Feilaktig bruk?? Vet du hva du selv skriver? Tror du et kunstig livsfarlig medikament som tilføres kroppen kan doseres uten å kalle det feilaktig bruk?

Det er ingen ting som heter feilaktig bruk, manglende oppfølging og kvalitet hjelper ikke.

Har man alt fått steroidene i kroppen, da har kroppen allerede reagert på det og ting er blitt påvirket og forandret innvendig. Det kan virke harmløst og ufarlig og man har ingen bivirkninger, men så skjer det plutselig noe når du er 50!! Noe som har tilknytning til det du gjorde som 18 åring! Slike tall har vi ikke i dag, siden 18-åringene ikke ble registrert og forsket på den gang frem til nå!

Kroppen er komplisert og man forstår ikke alt, legene er inne på at steroider ligger i kroppen, ligger i systemet skjult, og kan ligge der i 10-20-30 år før de blusser opp!

Mye og alt spiller inn, foreliggende sykdommer i tidligere generasjoner, arv og miljø, flaks/uflaks, levestandard osv.

Selvfølgelig er det noe som heter feilaktig bruk, dette gjelder omtrent alt man kan utsette kroppen for. Forskning, oppfølgning og kvalitetssikring er det eneste som hjelper, for du kan være ganske sikker på at formaninger ikke hjelper mot dem som har lyst til å dope seg og som samtidig har erfaringer som ikke nødvendigvis samsvarer med det media presenterer. Forbyr man stoffene så hentes de over grensa eller produseres i kjellere samtidig med at utvikling stagnerer fordi forskningen anses som uetisk, og helsepersonell mangler nødvendig kompetanse til oppfølgning og behandling. Hvorfor denne stigmatiseringen av kroppsbyggere og 'behandlinger' de benytter, når de behandlinger som f.eks kvinner utsetter seg på for å oppnå sitt ideal høster møter større aksept i samfunnet? Omtrent ukentlig møter man forsider med overskriften "Nye pupper! NN har lagt inn 350g i hvert bryst - se så fin hun ble!1", eller endeløse bildeserier av kvinner med plastiske operasjoner og innsprøytninger (og som ikke rent sjeldent har benyttes seg av preparater fra dopinglista for å bli slank/trent/brun etc).

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår hva du mener når du sier feilaktig bruk, du tenker på at for mye vann kan skade deg, for mye appelsin er farlig, for mye salt er farlig osv. Men jeg mener da at når det er snakk om et kunstig middel som ikke er ment å injisere i kroppen i det hele tatt, og takket være vår kunnskap så er det mulig å plassere dette på innsiden av huden - DA er det ikke noe rett bruk og feilaktig bruk. (unntak av pasienter da selvfølgelig)

Men for all del, man risikerer egentlig mest når man velger salgskilder. Har jo hørt om de som har puttet olivenolje i glassene og solgt til fjortisser også. Nå vet ikke jeg hva olivenolje gjør med vev og muskler, men det verste er jo når man treffer blodårer der man står på badet og skyter i blinde.

Skrevet

Bare sånn til informasjon, så bruker de fleste kroppsbyggere kun steroider fra kjente leverandører som har flere tiårs erfaring med å fremstille stoffene. Markedet er ENORMT mye større enn dere tror.

Hvor man får tak i AAS som inneholder maling osv begriper ikke jeg. Aldri hverken sett eller hørt om...

Mr Wadsworth snakket om en kjempebølge av mislykkede bolere som snart vil komme "ut i lyset", jeg tror heller vi vil få en epidemi av radmagre jenter (og gutter) med høyt blodtrykk, hjerteinfarkt etc som følge av effedrin, clenbuterol osv, da markedet på slike "slankemidler" ser ut som å være minst like stort som AAS på "børsen".

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...