Gå til innhold

Jordens grøde og annen føde

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice
Skrevet

Hvorfor kalles det "frukt og grønt"? Det er mye som er grønt :fnise: . For ordens skyld, jeg vet det er grønnsaker, men hvorfor kan man ikke si det, da?

Tekst på plakater i butikken: "Grønne druer", "fargede druer". Da lurer jeg på, hvorfor står det på den måten? Grønt er vel også en farge.

Videoannonse
Annonse
Gjest Uglefot
Skrevet

Sånn apropos,hvorfor er f.eks rosinene svarte? Finnes det grønne rosiner?? Så mange spørsmål,så lite svar.

Skrevet

Sånn apropos,hvorfor er f.eks rosinene svarte? Finnes det grønne rosiner?? Så mange spørsmål,så lite svar.

Rosiner blir mørke når de tørker på grunn av noe som heter "enzymatic browning" (aner virkelig ikke hva det heter på norsk...) Kort fortalt er er ulike stoffer som reagerer med hverandre når de blir eksponert for oksygen - noe de blir etterhvert når væskenivået i druene blir mindre. Resultatet er oksidering (samme prosess som skaper rust), og drua blir brun. Akkurat det samme som skjer når du deler et eple og det blir brunt :)

Det finnes også lyse gule rosiner - det er rosiner som har blitt behandlet med svovel under tørkeprosessen slik at de ikke ikke blir mørke. Det er ikke så vanlig med sånne rosiner i Norge, men jeg så f.eks. mer av dem da jeg bodde i England. De tørkede aprikosene man kjøper på butikken som er orange og fine er også svovelbehandlet - ubehandlede aprikoser blir sånn guggebrune de også. Svovel høres skummelt ut, men er ikke ansett som farlig med mindre man har allergier/er sensitiv for det. I tillegg funker det som konserverinsmiddel fordi sånne små bassilusker ikke liker svovel noe særlig.

Men hvorfor det heter frukt og grønt, har jeg ikke noe svar på altså. Og fargede druer er da røde? Eller, egentlig er de mer lilla når jeg tenker meg om... Og hvorfor har de begynt å kalle det "rød appelsin" i stedet for blodappelsen? Det irriterer meg grønn. (ikke bokstavlig)

Gjest Eurodice
Skrevet

Men hvorfor det heter frukt og grønt, har jeg ikke noe svar på altså. Og fargede druer er da røde? Eller, egentlig er de mer lilla når jeg tenker meg om... Og hvorfor har de begynt å kalle det "rød appelsin" i stedet for blodappelsen? Det irriterer meg grønn. (ikke bokstavlig)

Jeg lurer på om for eksempel Jehovas vitner og adventister spiser blodappelsiner :skratte: .

Skrevet

Jeg lurer på om for eksempel Jehovas vitner og adventister spiser blodappelsiner :skratte: .

eller vegetarianere? :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...