Gjest Anjelika Skrevet 24. oktober 2010 #181 Del Skrevet 24. oktober 2010 Du skrev det følgende: "Jeg har ingen grunn til å mistenke utroskap og langt ifra noen grunn til å frykte å bli forlatt, så jeg er ikke det spor sjalu på de kvinnene som kaster seg over kjæresten min." Ja? Det er jo et fint eksempel på en situasjon hvor det ikke er fornuftig å bli sjalu. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krill Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter #182 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg skrev det følgende: "Syklig sjalusi er når man er mer eller mindre konstant sjalu uten noen rasjonell grunn til det. Altså når en partner oppfører seg helt normalt og ikke gjør noe galt for å gjøre partneren sjalu. Sjalusien er da et resultat av et dårlig selvbilde og en dårlig selvfølelse (eller verre personlige problemer) hos den som er syklig sjalu." Rasjonell grunn for HVEM? Skjønner du ikke at dette er forskjellig fra mann til mann og kvinne til kvinne?? "Når en partner oppfører seg normalt og ikke gjør noe galt" skriver du.. Som du jo burde ha fanget opp på disse sidene her inne, så ser du jo at oppfattelsen av å "Oppføre seg normalt, og gjøre galt" er meeeeget forskjellig. Hvis jeg hadde blitt sammen med deg, og oppført meg normalt, ikke gjort noe galt i mine øyne. - så hadde jo du synes tvert om. Hvis jeg mener at min kompis ikke er ute etter å ligge med meg og sier til deg: "Kjære, det er deg jeg elsker - det er deg jeg vil ha. Hadde jeg ville ligget med kompisen min, så hadde jeg gjort det for lengst, vi har kjent hverandre i 10 år - slapp av. " så hadde altså du like mye synes at hadde oppført meg galt. Etter DINE normer. Skjønner du ikke da at sjalusien ligger hos deg og din usikkerhet og ikke hos meg og hva jeg gjør mot deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernina Skrevet 24. oktober 2010 #183 Del Skrevet 24. oktober 2010 Rasjonell grunn for HVEM? Skjønner du ikke at dette er forskjellig fra mann til mann og kvinne til kvinne?? "Når en partner oppfører seg normalt og ikke gjør noe galt" skriver du.. Som du jo burde ha fanget opp på disse sidene her inne, så ser du jo at oppfattelsen av å "Oppføre seg normalt, og gjøre galt" er meeeeget forskjellig. Hvis jeg hadde blitt sammen med deg, og oppført meg normalt, ikke gjort noe galt i mine øyne. - så hadde jo du synes tvert om. Hvis jeg mener at min kompis ikke er ute etter å ligge med meg og sier til deg: "Kjære, det er deg jeg elsker - det er deg jeg vil ha. Hadde jeg ville ligget med kompisen min, så hadde jeg gjort det for lengst, vi har kjent hverandre i 10 år - slapp av. " så hadde altså du like mye synes at hadde oppført meg galt. Etter DINE normer. Skjønner du ikke da at sjalusien ligger hos deg og din usikkerhet og ikke hos meg og hva jeg gjør mot deg? Enig med deg Krill. Og man kan ikke slutte å være venn med kompisen sin. For da syr man jo bare puter under usikkerheten og sjalusien til kjæresten. Og kjæresten vil fortsatt være sjalu og faktisk kunne bruke det at man kuttet ut kompisen som et argument for at det nok var noe i det der med at man kunne ha tenkt seg å ligge med.... hmmmm.... "hvorfor kuttet du ham ut hvis det ikke var noe?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #184 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg har aldri i mitt liv vært utro og er heller ikke av den flørtete typen. Jeg hadde en gang en kjæreste som var sykelig sjalu og hele tiden gnålte om at jeg sikkert var tiltrukket av den og den, at han ikke likte at jeg snakket med menn (på jobben!) og jeg ble hele tiden overvåket og fikk 1000 spørsmål. For det første så er det vanskelig å forsvare seg mot noe man ikke har gjort. For det andre så blir man til slutt så lei av sjalusignålet at man nesten blir fristet til å gjøre noe som gir den sjalu grunn til å være sjalu. Jeg valgte å avslutte forholdet jeg!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #185 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg har aldri i mitt liv vært utro og er heller ikke av den flørtete typen. Jeg hadde en gang en kjæreste som var sykelig sjalu og hele tiden gnålte om at jeg sikkert var tiltrukket av den og den, at han ikke likte at jeg snakket med menn (på jobben!) og jeg ble hele tiden overvåket og fikk 1000 spørsmål. For det første så er det vanskelig å forsvare seg mot noe man ikke har gjort. For det andre så blir man til slutt så lei av sjalusignålet at man nesten blir fristet til å gjøre noe som gir den sjalu grunn til å være sjalu. Jeg valgte å avslutte forholdet jeg!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krill Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter #186 Del Skrevet 24. oktober 2010 Enig med deg Krill. Og man kan ikke slutte å være venn med kompisen sin. For da syr man jo bare puter under usikkerheten og sjalusien til kjæresten. Og kjæresten vil fortsatt være sjalu og faktisk kunne bruke det at man kuttet ut kompisen som et argument for at det nok var noe i det der med at man kunne ha tenkt seg å ligge med.... hmmmm.... "hvorfor kuttet du ham ut hvis det ikke var noe?" Ja ikke sant!?!? Håpløst!! Vi kan rydde unna trusler der ute, men er det usikkehet der inne ( i hodet altså) så vil det alltid dukke opp grunner til å bli sjalu. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 24. oktober 2010 #187 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hvorfor skal man være sjalu på de andre kvinnene, Steinar? Kan du forklare det? Det kommer altså helt an på om din partner gir deg grunn til å være sjalu med sin oppførsel. De andre kvinnene kan nemlig ikke flørte med din partner hvis han avviser dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 24. oktober 2010 #188 Del Skrevet 24. oktober 2010 Du skrev det følgende: "Jeg har ingen grunn til å mistenke utroskap og langt ifra noen grunn til å frykte å bli forlatt, så jeg er ikke det spor sjalu på de kvinnene som kaster seg over kjæresten min." Ja? Det er jo et fint eksempel på en situasjon hvor det ikke er fornuftig å bli sjalu. Feil. Det fornuftige her hadde vært at din kjæreste avviser alle disse kvinnene som kaster seg over ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 24. oktober 2010 #189 Del Skrevet 24. oktober 2010 Rasjonell grunn for HVEM? Skjønner du ikke at dette er forskjellig fra mann til mann og kvinne til kvinne?? "Når en partner oppfører seg normalt og ikke gjør noe galt" skriver du.. Som du jo burde ha fanget opp på disse sidene her inne, så ser du jo at oppfattelsen av å "Oppføre seg normalt, og gjøre galt" er meeeeget forskjellig. Hvis jeg hadde blitt sammen med deg, og oppført meg normalt, ikke gjort noe galt i mine øyne. - så hadde jo du synes tvert om. Hvis jeg mener at min kompis ikke er ute etter å ligge med meg og sier til deg: "Kjære, det er deg jeg elsker - det er deg jeg vil ha. Hadde jeg ville ligget med kompisen min, så hadde jeg gjort det for lengst, vi har kjent hverandre i 10 år - slapp av. " så hadde altså du like mye synes at hadde oppført meg galt. Etter DINE normer. Skjønner du ikke da at sjalusien ligger hos deg og din usikkerhet og ikke hos meg og hva jeg gjør mot deg? Det er her kommunikasjon kommer inn i bildet. At man prater i sammen og blir enige om hva som er akseptabelt for begge. Og det kan da altså bety at du må justere/tilpasse din omgang med dine venner, sammenliknet med hva du kan gjøre når du er singel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krill Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter #190 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Det er her kommunikasjon kommer inn i bildet. At man prater i sammen og blir enige om hva som er akseptabelt for begge. Og det kan da altså bety at du må justere/tilpasse din omgang med dine venner, sammenliknet med hva du kan gjøre når du er singel. Bli enige betyr for deg betyr at jeg kutter venner og du får vilja di? Ble enige for meg er at du velger å stole på kjæresten meg og ha trygghet i deg selv. Det er DER kommunikasjon kommer inn i bildet. Ikke at jeg skal kutte fordi du er usikker. Jeg lurer på hva slags mennesker du egentlig har møtt på din vei!?! Jeg oppfører meg ikke annerledes mot kompisene mine når jeg er singel enn når jeg er i forhold. Jeg oppfører meg som om de er gode venner som jeg ikke hverken kliner med, ligger med eller flirter med. Endret 24. oktober 2010 av Krill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 24. oktober 2010 #191 Del Skrevet 24. oktober 2010 Bli enige betyr for deg betyr at jeg kutter venner og du får vilja di? Ble enige for meg er at du velger å stole på kjæresten meg og ha trygghet i deg selv. Det er DER kommunikasjon kommer inn i bildet. Ikke at jeg skal kutte fordi du er usikker. Jeg lurer på hva slags mennesker du egentlig har møtt på din vei!?! Jeg oppfører meg ikke annerledes mot kompisene mine når jeg er singel enn når jeg er i forhold. Jeg oppfører meg som om de er gode venner som jeg ikke hverken kliner med, ligger med eller flirter med. Bli enige betyr at man prater i sammen til man blir enige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anjelika Skrevet 24. oktober 2010 #192 Del Skrevet 24. oktober 2010 Feil. Det fornuftige her hadde vært at din kjæreste avviser alle disse kvinnene som kaster seg over ham. Ja, det gjør han jo. Hva trodde du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 24. oktober 2010 #193 Del Skrevet 24. oktober 2010 Ja, det gjør han jo. Hva trodde du? Kan jeg vite det? Men utifra det du skrev så ga du meg inntrykket at han ikke avviste dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernina Skrevet 24. oktober 2010 #194 Del Skrevet 24. oktober 2010 Ja, det gjør han jo. Hva trodde du? Syns det var veldig innlysende jeg! Kan jeg vite det? Men utifra det du skrev så ga du meg inntrykket at han ikke avviste dem. Det er jo nettopp det som gjør at man ikke har grunn til å være sjalu. Disse damene kan gjøre hva de vil de - har man en mann man stoler på så har man ingen grunn til å være sjalu. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 24. oktober 2010 #195 Del Skrevet 24. oktober 2010 Det er jo nettopp det som gjør at man ikke har grunn til å være sjalu. Disse damene kan gjøre hva de vil de - har man en mann man stoler på så har man ingen grunn til å være sjalu. Ja, det er sant. Og det har altså hovedsaklig med mannens oppførsel å gjøre. Som du ser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anjelika Skrevet 24. oktober 2010 #196 Del Skrevet 24. oktober 2010 Kan jeg vite det? Men utifra det du skrev så ga du meg inntrykket at han ikke avviste dem. Det burde da være rimelig innlysende at han ikke ligger med alle damene som kaster seg over han. Isåfall så hadde jeg hatt en relativt god grunn til å mistenke han for utroskap. Poenget er at det at kvinner kaster seg over han ikke er noen grunn for meg å bli sjalu. Jeg har vel egentlig sagt det nok ganger nå og klarer ikke helt å se hvilke deler av den setningen du klarer å misforstå. Har man tillit til kjæresten så er det ikke noe å frykte og dermed ikke noe poeng i å være sjalu på diverse fremmede mennesker, sånn som du åpenbart er og mener skal være normalen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 24. oktober 2010 #197 Del Skrevet 24. oktober 2010 Har man tillit til kjæresten så er det ikke noe å frykte og dermed ikke noe poeng i å være sjalu på diverse fremmede mennesker, sånn som du åpenbart er og mener skal være normalen. Som sagt, tillit er en bra ting bare den ikke er blind! Og en partner som flørter selv, og som er mottagelig for andres interesse, har ikke en sunn innstilling og oppførsel i et parforhold, vil jeg påstå. Dette er et dårlig tegn som man da ikke skal være blind overfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #198 Del Skrevet 24. oktober 2010 Som sagt, tillit er en bra ting bare den ikke er blind! Og en partner som flørter selv, og som er mottagelig for andres interesse, har ikke en sunn innstilling og oppførsel i et parforhold, vil jeg påstå. Dette er et dårlig tegn som man da ikke skal være blind overfor. Han kan godt flørte litt (det er grader av flørting også) så lenge han blir med meg hjem....!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 24. oktober 2010 #199 Del Skrevet 24. oktober 2010 Det kommer altså helt an på om din partner gir deg grunn til å være sjalu med sin oppførsel. De andre kvinnene kan nemlig ikke flørte med din partner hvis han avviser dem. Selvfølgelig kan de det! Vet du hva flørting ER, Steinar? Noen prater til, og gir oppmerksomhet til et annet menneske. Jeg flørter med begge kjønn, uansett alder, og det er absolutt ikke noe seksuelt i det! Dersom noen flørter med meg i en seksuell tone, derimot, og jeg ikke er interessert, så avviser jeg dem høflig, men bestemt. Men jeg kan ikke avvise dem FØR de flørter med meg. På samme måte som Angelija, skal kjæresten hennes avvise damene MENS de er i lufta på vei til overkast? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernina Skrevet 24. oktober 2010 #200 Del Skrevet 24. oktober 2010 Selvfølgelig kan de det! Vet du hva flørting ER, Steinar? Noen prater til, og gir oppmerksomhet til et annet menneske. Jeg flørter med begge kjønn, uansett alder, og det er absolutt ikke noe seksuelt i det! Dersom noen flørter med meg i en seksuell tone, derimot, og jeg ikke er interessert, så avviser jeg dem høflig, men bestemt. Men jeg kan ikke avvise dem FØR de flørter med meg. På samme måte som Angelija, skal kjæresten hennes avvise damene MENS de er i lufta på vei til overkast? Helt riktig. Det finnes et hav av typer flørting som ikke har noe med sex å gjøre, eller at man skal sjekke opp noen av det motsatte kjønn. Se på små barn f.eks. Det handler kort og godt om kommunikasjon og å gi/få oppmerksomhet. Og oppmerksomhet kan være så mangt!! Ikke nødvendigvis noe man trenger bli sjalu på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå