Kate Skrevet 19. oktober 2010 #1 Skrevet 19. oktober 2010 Mitt lille barnebarn på 4 år blir stadig "overfalt" av et av de andre barna i barnehagen, og kommer stadig hjem med kloremerker, sår og blåmerker. Moren hans har tatt det opp med personalet, som sier at de jobber med problemet. Løsningsforslaget deres har så langt vært å snakke med den som slår og klorer, og forklare ham at dette ikke er lov, slik må du ikke gjøre osv. Vel og bra det, men det virker ikke. Problemet har pågått i 2 måneder nå, og det er ingen tegn til bedring. Har ikke barn noen rettigheter i forhold til dette? Er det virkelig slik at man bare må finne seg i at barnet blir slått, så lenge det er et annet barn som står for volden?
Gjest gjest Skrevet 19. oktober 2010 #2 Skrevet 19. oktober 2010 Mitt lille barnebarn på 4 år blir stadig "overfalt" av et av de andre barna i barnehagen, og kommer stadig hjem med kloremerker, sår og blåmerker. Moren hans har tatt det opp med personalet, som sier at de jobber med problemet. Løsningsforslaget deres har så langt vært å snakke med den som slår og klorer, og forklare ham at dette ikke er lov, slik må du ikke gjøre osv. Vel og bra det, men det virker ikke. Problemet har pågått i 2 måneder nå, og det er ingen tegn til bedring. Har ikke barn noen rettigheter i forhold til dette? Er det virkelig slik at man bare må finne seg i at barnet blir slått, så lenge det er et annet barn som står for volden? jeg har opplevde det samme. Samme barnet som bet eller klorte mitt barn. Til slutt ga jeg beskjed om at jeg ville vite rett og slett at barnets foreldre hadde fått beskjed, at det ble forlangt helt korte negler på barnet(vet de brukte være sløve med å klippe) og at jeg aldri ville finne barnet mitt slik igjen flere ganger. Bhg har hele tiden vært behjelpelig og jeg har bestandig stolt på de. Har lite negativt å si om dem. Likevel følte jeg det gikk for langt og at barnet som gjorde dette ble skjermet på en måte. I mine øyne er ikke dette akseptabelt og skjer det flere ganger her forlanger jeg at de setter tiltak på gutten og får en ekstra person på han. 1
Jesse Skrevet 19. oktober 2010 #3 Skrevet 19. oktober 2010 (endret) jeg har opplevde det samme. Samme barnet som bet eller klorte mitt barn. Til slutt ga jeg beskjed om at jeg ville vite rett og slett at barnets foreldre hadde fått beskjed, at det ble forlangt helt korte negler på barnet(vet de brukte være sløve med å klippe) og at jeg aldri ville finne barnet mitt slik igjen flere ganger. Bhg har hele tiden vært behjelpelig og jeg har bestandig stolt på de. Har lite negativt å si om dem. Likevel følte jeg det gikk for langt og at barnet som gjorde dette ble skjermet på en måte. I mine øyne er ikke dette akseptabelt og skjer det flere ganger her forlanger jeg at de setter tiltak på gutten og får en ekstra person på han. Unnskyld, men jeg måtte le litt. Det skal VELDIG mye til for å få ekstra ressurser på et barn, vi sliter til og med å få ekstra ressurser på et barn som virkelig trenger det pga diverse diagnoser. At man får en ekstra person på et barn som er litt "voldelig", tror jeg aldri kommer til å skje i noen barnehager. Slike tiltak er det ikke barnehagen som bestemmer, de avgjørelsene blir tatt i samarbeid med PPT osv.. Men det er utrolig vanskelig akkurat det der. Når de er så store som 4 år, så går de på storebarnsavdeling med flere barn, og da er det vanskelig å overvåke de konstant når det gjelder slike ting, da kloring/slåing skjer på et halvt sekund, og gjerne i en lek som ellers er fin.(og med en grunnbemanning på 3 voksne på 18 barn, så sier det seg selv at man ikke kan holde øynene på hvert barn konstant uten at det går ut over de andre) Men selvfølgelig, har det vært slike situasjoner i barnehagen hos oss, så er vi jo ekstra oppmerksomme i forhold til dette, og har mange samtaler med barna om slike ting både i samlingstund og ellers om hvordan man skal oppføre seg mot hverandre. Men det er viktig at det andre barnets foreldre får beskjed om situasjonen, slik at de kan ta det opp hjemme, og evnt. være med å komme med forslag til tiltak for å forbedre situasjonen i barnehagen. Godt du føler det ble tatt tak i til slutt Men det er viktig at begge parter blir sett i dette, og at ikke det andre barnet blir den store stygge ulven, og blir holdt utenfor av de andre barna. De er jo tross alt bare barn, og ofte skjer slike ting pga kommunikasjonsproblemer. Endret 19. oktober 2010 av Jesse 1
Leanne Skrevet 19. oktober 2010 #4 Skrevet 19. oktober 2010 jeg har opplevde det samme. Samme barnet som bet eller klorte mitt barn. Til slutt ga jeg beskjed om at jeg ville vite rett og slett at barnets foreldre hadde fått beskjed, at det ble forlangt helt korte negler på barnet(vet de brukte være sløve med å klippe) og at jeg aldri ville finne barnet mitt slik igjen flere ganger. Bhg har hele tiden vært behjelpelig og jeg har bestandig stolt på de. Har lite negativt å si om dem. Likevel følte jeg det gikk for langt og at barnet som gjorde dette ble skjermet på en måte. I mine øyne er ikke dette akseptabelt og skjer det flere ganger her forlanger jeg at de setter tiltak på gutten og får en ekstra person på han. Og hvor skal denne personen taes fra? Skal det settes inn en ekstra ressurs må dette gjennom ppt - og det skal veldig mye til at kommunen bevilger penger for å ansette en ekstra person til å være med et barn. Hvis man i en periode tar av grunnbemanningen for å følge ekstra med på et spesielt barn, vil jo dette gå ut over de andre barna - man mangler 1 voksen i mange situasjoner... Jeg vil tro at slike situasjoner oppstår rett som det er og overalt. Den er like vanskelig for alle parter.. Det blir vanskelig for barnet som blir slått/kloret, for foreldrene til det barnet, for foreldrene til barnet som slår/klorer, vanskelig for barnehagepersonalet det vil jo få konsekvenser for barnet som slår/klorer - at barnet lett kan falle utenfor gruppen, ingen som liker det barnet fordi det er utagerende.. Hva med å invitere dette barnet med hjem - prøv å få til positive opplevelser mellom disse barna. De trenger ikke å bli bestevenner, men de må lære seg å omgås i barnehagen. Barnet som blir slått/kloret må kanskje også bli tydeligere i sin kommunikasjon? Og barnet som slår/klorer må jo lære seg å slutte med det og finne andre måter å kommunisere på.. Prøv å ta det opp med foreldrene til barnet det gjelder - på en hyggelig måte. Man kommer ikke langt med anklage den andre parten, heller finne en måte å samarbeide på. 1
Gjest gjest Skrevet 19. oktober 2010 #5 Skrevet 19. oktober 2010 Unnskyld, men jeg måtte le litt. Det skal VELDIG mye til for å få ekstra ressurser på et barn, vi sliter til og med å få ekstra ressurser på et barn som virkelig trenger det pga diverse diagnoser. At man får en ekstra person på et barn som er litt "voldelig", tror jeg aldri kommer til å skje i noen barnehager. Slike tiltak er det ikke barnehagen som bestemmer, de avgjørelsene blir tatt i samarbeid med PPT osv.. Men det er utrolig vanskelig akkurat det der. Når de er så store som 4 år, så går de på storebarnsavdeling med flere barn, og da er det vanskelig å overvåke de konstant når det gjelder slike ting, da kloring/slåing skjer på et halvt sekund, og gjerne i en lek som ellers er fin.(og med en grunnbemanning på 3 voksne på 18 barn, så sier det seg selv at man ikke kan holde øynene på hvert barn konstant uten at det går ut over de andre) Men selvfølgelig, har det vært slike situasjoner i barnehagen hos oss, så er vi jo ekstra oppmerksomme i forhold til dette, og har mange samtaler med barna om slike ting både i samlingstund og ellers om hvordan man skal oppføre seg mot hverandre. Men det er viktig at det andre barnets foreldre får beskjed om situasjonen, slik at de kan ta det opp hjemme, og evnt. være med å komme med forslag til tiltak for å forbedre situasjonen i barnehagen. Godt du føler det ble tatt tak i til slutt Men det er viktig at begge parter blir sett i dette, og at ikke det andre barnet blir den store stygge ulven, og blir holdt utenfor av de andre barna. De er jo tross alt bare barn, og ofte skjer slike ting pga kommunikasjonsproblemer. Du kan godt le, helt greit det;) Nå skrev jeg ikke alt da jeg ikke vil skrive for mye, men ja, at det blir satt inn tiltak på akkurat denne gutten er nok tenkelig. Selv om jeg altså ikke har krevd det. Nå skrev jeg om den situasjonen jeg kjenner til, og ikke hovedinnlegger sin. Når et barn på 4 år klorer og biter andre barn til blods er det noe galt. Dette er ikke gjort i lek, men fordi han er sint og "hyper"(i mangel av et annet ord). Du kan godt le men jeg tolererer ikke komme gang på gang i bhg å finne mitt barn med store bitemerker på kinnet eller klor som er så dype at han allerede har fått arr! 8
Lassie Skrevet 19. oktober 2010 #6 Skrevet 19. oktober 2010 Det kan jo tenkes at barnet har spesielle behov? Bhg ha taushetsplikt, så det kan hende dette barnet følges opp ekstra uten at dere vet det. Men forstår veldig godt deres reaksjon og frustrasjon, for jeg hadde nok også blitt like fortvilet! Håper det bedres snarlig! 1
ViljaH Skrevet 19. oktober 2010 #7 Skrevet 19. oktober 2010 Vår gutt bet oss litt da han begynte i barnehagen. Vi ga beskjed om at han gjorde dette, slik at de var obs og kunne passe på så han ikke bet de andre barna + jobbe sammen med oss med å få slutt på dette. De sa de hadde hatt en biter før, og måtte fotfølge ham i barnehagen så han ikke skulle bite de andre barna, så de var kjent med problematikken. Nå viste det seg at vår gutt kun biter mamma og pappa så det var ikke noe problem likevel, han har aldri bitt noen i barnehagen. Men det er altså ikke helt på en annen planet at de fotfølger et barn for å beskytte de andre barna. 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #8 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg skjønner veldig godt at det er vondt å vite og se at barnet ditt blir bitet/klort at ett annet barn i bhg, og at man da krever tiltak. Noe som ikke er så lett. Jeg har vært på den andre siden. Da mitt barn var 3 år så slo/dyttet h*n et annet barn, konsekvens dette barnet. Når jeg fikk vite det fra bhg så hadde det gått flere uker. Jeg synes det var helt grusomt! Å vite at mitt barn hadde gjort noe sånt var bare helt forfedelig, jeg mener jeg burde fått vite det med en gang. Det var/er ikke noe galt med mitt barn, hvorfor h*n gjorde dette vet vi ikke. H*n kan ikke forklare det. Faren og jeg snakket med barnet og forklarte etter beste evne hva dette gjorde med det andre barnet. Det virket at vi visste hva h*n gjorde. Noen tilbakeslag ble det, men da tok vi en ny samtale. Vi samarbeidet også bra med barnehagen. Takk og lov at det gikk greit over, men det er fortsatt pinlig og møte dette barnets og foreldrene. Mitt råd er snakk med barnehagen og hør om foreldrene til det andre barnet er koblet inn. Sammen må dere komme til en løsning. 2
pastellfisk Skrevet 19. oktober 2010 #9 Skrevet 19. oktober 2010 Du kan godt le, helt greit det;) Nå skrev jeg ikke alt da jeg ikke vil skrive for mye, men ja, at det blir satt inn tiltak på akkurat denne gutten er nok tenkelig. Selv om jeg altså ikke har krevd det. Nå skrev jeg om den situasjonen jeg kjenner til, og ikke hovedinnlegger sin. Når et barn på 4 år klorer og biter andre barn til blods er det noe galt. Dette er ikke gjort i lek, men fordi han er sint og "hyper"(i mangel av et annet ord). Du kan godt le men jeg tolererer ikke komme gang på gang i bhg å finne mitt barn med store bitemerker på kinnet eller klor som er så dype at han allerede har fått arr! Hei! Jeg er assistent i en barnehage der vi hadde lignende problem. Barnet klorte, bet og slo de andre konstant. Foreldrene til barnet var selvfølgelig frustrerte. Og foreldrene til de barna som ble utsatt for "volden" var enda mer frustrerte. Jeg tror, og har erfart, at det er sånn i nesten hver barnehage. Det vil alltid være noen som slår. Jeg vet ikke hvor ille dette tilfellet er, men jeg tror barnet ditt tåler en støyt. Og jeg forstår ikke helt meningen med å lage denne trådet, for det er vel egentlig ikke noe å gjøre med denne saken 2
Gjest gjest Skrevet 19. oktober 2010 #10 Skrevet 19. oktober 2010 Hei! Jeg er assistent i en barnehage der vi hadde lignende problem. Barnet klorte, bet og slo de andre konstant. Foreldrene til barnet var selvfølgelig frustrerte. Og foreldrene til de barna som ble utsatt for "volden" var enda mer frustrerte. Jeg tror, og har erfart, at det er sånn i nesten hver barnehage. Det vil alltid være noen som slår. Jeg vet ikke hvor ille dette tilfellet er, men jeg tror barnet ditt tåler en støyt. Og jeg forstår ikke helt meningen med å lage denne trådet, for det er vel egentlig ikke noe å gjøre med denne saken Vi voksne tåler også en støyt men ingen skal være tvunget til å ha en hverdag hvor en blir slått, klort og bitt. Selvfølgelig kan noe gjøres med saken. Du høres virkelig ut som en ivrig assistent. Dette svaret du gir foreldre også som tar opp ting? 9
barnehagetanten Skrevet 19. oktober 2010 #11 Skrevet 19. oktober 2010 Dette er vondt for barnet som blir bitt og barnet som biter. Om mulig føles dette nok enda verre for foreldrene. Ekstra ressurser er vanskelig å få til, men ha en åpen dialog med barnehagen. Ikke vær hissig og krev "ditt eller datt". Forstå at de som jobber i barnehagen prøver å finne gode løsninger for den som blir bitt og foreldrene + biteren og foreldrene.
Jesse Skrevet 19. oktober 2010 #12 Skrevet 19. oktober 2010 Vår gutt bet oss litt da han begynte i barnehagen. Vi ga beskjed om at han gjorde dette, slik at de var obs og kunne passe på så han ikke bet de andre barna + jobbe sammen med oss med å få slutt på dette. De sa de hadde hatt en biter før, og måtte fotfølge ham i barnehagen så han ikke skulle bite de andre barna, så de var kjent med problematikken. Nå viste det seg at vår gutt kun biter mamma og pappa så det var ikke noe problem likevel, han har aldri bitt noen i barnehagen. Men det er altså ikke helt på en annen planet at de fotfølger et barn for å beskytte de andre barna. Det er ofte litt lettere å "fotfølge" barna på en småbarnsavdeling enn på storebarna, da det er like mange voksne, men halvparten så mange barn
Jesse Skrevet 19. oktober 2010 #13 Skrevet 19. oktober 2010 (endret) Du kan godt le, helt greit det;) Nå skrev jeg ikke alt da jeg ikke vil skrive for mye, men ja, at det blir satt inn tiltak på akkurat denne gutten er nok tenkelig. Selv om jeg altså ikke har krevd det. Nå skrev jeg om den situasjonen jeg kjenner til, og ikke hovedinnlegger sin. Når et barn på 4 år klorer og biter andre barn til blods er det noe galt. Dette er ikke gjort i lek, men fordi han er sint og "hyper"(i mangel av et annet ord). Du kan godt le men jeg tolererer ikke komme gang på gang i bhg å finne mitt barn med store bitemerker på kinnet eller klor som er så dype at han allerede har fått arr! Men nå skrev du det jo på den måten at det virket som om du trodde at DU skulle få igjennom tiltak på denne gutten på bakgrunn av bitingen og kloringen. Men at det blir satt inn tiltak på bakgrunn av flere ting og evnt diagnose er noe helt annet. Men det er helt og holdent opp til hans foreldre, barnehagen og ppt, og ikke noe dere andre foreldre skal vite noe om i det hele tatt, da bhg har taushetsplikt. Men det var absolutt ikke meningen å le, blir bare litt oppgitt over alle som tror ting er enkelt å få til å gå rundt i en bhg med tanke på støtteressurser, da dette er et veldig stort problem mange steder. Men det er nå en helt annen diskusjon. Jeg forstår absolutt frustrasjonen din, og det høres jo ut som at det er et stort problem ut i fra det du skrev i den siste posten. Håper både dere og den andre guttens familie finner ut av dette med bhg Endret 19. oktober 2010 av Jesse
SummerJoy Skrevet 19. oktober 2010 #14 Skrevet 19. oktober 2010 Hei! Jeg er assistent i en barnehage der vi hadde lignende problem. Barnet klorte, bet og slo de andre konstant. Foreldrene til barnet var selvfølgelig frustrerte. Og foreldrene til de barna som ble utsatt for "volden" var enda mer frustrerte. Jeg tror, og har erfart, at det er sånn i nesten hver barnehage. Det vil alltid være noen som slår. Jeg vet ikke hvor ille dette tilfellet er, men jeg tror barnet ditt tåler en støyt. Og jeg forstår ikke helt meningen med å lage denne trådet, for det er vel egentlig ikke noe å gjøre med denne saken For en holdning. Håper ikke du er assistent i "vår" barnehage... 9
Gjest Dhanu Skrevet 20. oktober 2010 #15 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg lurer på om debatten ville vært den samme om det var en voksen kvinne som skrev inn om slik vold på arbeidsplassen sin. Hvorfor er det mer akseptabelt at et barn lever med vold i hverdagen, enn at en voksen gjør det? Hvorfor er det "vel egentlig ikke noe å gjøre med denne saken"? Og hvorfor latterliggjøre ts med " Unnskyld, men jeg måtte le litt. " når alt hun ønsker er å hjelpe et barn ut av en hverdag med vold? Dette var en rar debatt :klø: 6
Gjest BabyBlue Skrevet 20. oktober 2010 #16 Skrevet 20. oktober 2010 Fy faen, jeg blir helt sjokkert her! "Det er alltid en som slår". Slikt skal IKKE bli akseptert, uansett om det er snakk om unger på skolen eller i barnehagen. Behandler dere ungene som luft/porselen eller? Neste gang snørrungen slår bør h*n tas i armen, inn på et stille rom, og bli fortalt klart og tydelig at slikt ikke skal gjøres! Og hvem vet? kanskje volden skyldes problemer i hjemmet? Pastellfisk: Du hadde ikke tatt den tonen om det var ditt barn som ble klort og slått i barnehagen hver dag. Håper virkelig at du endrer tonen din, for den likegyldige holdningen din har ikke noe i en barnehage å gjøre. Å bli klort gjør vondt. Hadde dette skjedd på barneskolen hadde dere reagert med "mobbing!", men her er det liksom helt greit? Unger er ikke noe mindre i stand til å kjenne smerte eller frykt enn det vi voksne er. Kommunikasjon mellom barnehage, foreldre og barn er det viktigste her. Og ungen som konstant driver å klorer og slår bør ta en samtale med en barnepsykolog o.l, for det er da ikke hva man kan kalle normal adferd hos et barn?
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2010 #17 Skrevet 20. oktober 2010 Du kan godt le, helt greit det;) Nå skrev jeg ikke alt da jeg ikke vil skrive for mye, men ja, at det blir satt inn tiltak på akkurat denne gutten er nok tenkelig. Selv om jeg altså ikke har krevd det. Nå skrev jeg om den situasjonen jeg kjenner til, og ikke hovedinnlegger sin. Når et barn på 4 år klorer og biter andre barn til blods er det noe galt. Dette er ikke gjort i lek, men fordi han er sint og "hyper"(i mangel av et annet ord). Du kan godt le men jeg tolererer ikke komme gang på gang i bhg å finne mitt barn med store bitemerker på kinnet eller klor som er så dype at han allerede har fått arr! Jeg er 100% enig med deg!
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2010 #18 Skrevet 20. oktober 2010 Når et barn biter, klorer, slår etc en gang innimellom pga lek som blir litt hard eller dårlig kommunikasjon her og der så er det normalt. Men når det til stadighet er det samme barnet som angriper andre, gjerne et annet barn fast så er det angriperen som har et problem. Hadde dette vært en voksen på en arbeids plass som hadde gjort sånn mot sine kolleger så hadde det vært andre boller fordi at han er voksen, mens barnet er jo "bare" et barn. Ok, den kan jeg se men, for det stakkars barnet som blir angripet på denne måten her så er det for h*n like vondt som at en annen voksen konstant skulle være voldelig mot noen av oss som også er voksne, i forhold til størrelsene til barna ol. Det finnes spesial barnehager for barn med problemer av forskjellige typer og jeg syntes sånne barn hører hjemme der. Mange ser på dem som barn som ikke kan kommunisere så lett, har det vondt hjemme bla, bla, bla... særlig pedagoger. Personlig ser jeg på dem som utspekulerte jævelunger som ikke har noe i barnehager med normale barn å gjøre. En på 4 år vet forskjellen på rett og galt og skjønner når dem er årsaken til at andre får det vondt, alikevel så gjør dem det. Drittunger.
Jesse Skrevet 20. oktober 2010 #19 Skrevet 20. oktober 2010 Unnskyld meg, men denne debatten ble bare usaklig. Jeg har da ALDRI sagt at man skal godta at barn slår/biter/klorer osv.. Slikt blir absolutt ikke tolerert i bhg jeg jobber i heller. Men det er ikke noe fasitsvar på hva som gjøres med det, det må ses an ut i fra situasjonen med hvert enkelt barn, da all "vold" i bhg utarter seg forskjellig, og det er forskjellige grunner til at det skjer. Det jeg kommenterte var det med å få satt i ekstraressurser på et barn, og at det er ikke bare bare å få til. JA, vi ønsker det mer enn gjerne i de aller fleste tilfeller, men systemet er slik at det ofte ikke lar seg gjøre. (frustrerende for både foreldre og bhg ansatte) (Og jeg har allerede beklaget for at jeg skrev at jeg måtte le litt..Jeg lo da absolutt ikke av at barnet ble slått/klort/bitt) Det handler absolutt ikke om at vi barnehageansatte ikke gjør jobben vår (eller..i noen tilfeller er vel det grunnen til at slikt skjer, men det er nå en annen diskusjon), men at det kan være så mye som ligger bak adferden til et barn, slik at det må tas opp via andre instanser enn bare oss i bhg. Og det skal ikke andre foreldre vite noenting om pga taushetsplikten. Selvfølgelig gjør de aller fleste bhgansatte alt vi kan for å få slutt på slike situasjoner. (og jeg er helt enig i at uttalen til Pastellfisk bare var utrolig uprofesjonell..)
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2010 #20 Skrevet 20. oktober 2010 Unnskyld meg, men denne debatten ble bare usaklig. Det har du da bare bidratt til selv ved å le av ts problem og bagatellisere volden barnet hennes ble utsatt for. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå