Gjest Poirot Skrevet 10. oktober 2003 #21 Del Skrevet 10. oktober 2003 Når ble det feil å skrive Du, Deg, Dere, De og Dem med store bokstaver? Det er en gammeldags måte å formulere seg på, en mere stiv og høffelig/formell, men ikke feil. De, Deres og Dem skrives med stor bokstav, da det er høflighetsformer. Jeg snakker da ikke om ordene i betydningen "de folka der borte/ta med tingene deres alle sammen/han kjente dem." Når man bytter ut du med De skrives det med stor bokstav. Du og deg skrives med små bokstaver-nettopp fordi de ikke er høflighetsformer. Som jeg har nevnt i en annen sak står det i dagens etikette mht oppførsel mot kongelige at de fint kan tiltales med "du". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 10. oktober 2003 #22 Del Skrevet 10. oktober 2003 Mamma mia. Jeg syns det er pussig at man gidder å bruke så mye tid på dette compagniet... Har ennå tilgode å høre fra en registrert og særdeles aktiv bruker her inne at de har kjøpt fra, bestilt fra og vært fornøyd med BC i tillegg til at de kan oppgi konkret informasjon om kundebehandling, varelevering og ikke minst priser. Og jeg mistenker flere her inne for å ha et nærere forhold til BC enn de er villige til å innrømme. But that`s me...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 10. oktober 2003 #23 Del Skrevet 10. oktober 2003 Fra nOrsk Språkråd sine sider: HØFLIGHETSFORM (BOKMÅL) På bokmål er høflighetsformene: De – Dem – Deres (genitiv) Vi vil spørre om De ikke også kan levere brysselkniplinger. Vi ber Dem komme på vårt kontor snarest. Vi viser til Deres brev av 12. februar. Høflighetsformene er aldri obligatoriske, og det er et spørsmål om skjønn eller smak og behag når vi vil bruke dem. De gir en høfligere eller mer avmålt og formell tone. Det gjelder å tenke over hvem mottakeren er, og hva vi ønsker å oppnå med henvendelsen. Og har vi først valgt høflighetsformene i for eksempel et brev, bør vi holde fast ved dem gjennom hele brevet og ikke veksle mellom du og De eller mellom dere og De. Stor forbokstav er særegent for høflighetsformene. De vanlige pronomenformene (du – deg – din i entall og dere – dere – deres i flertall) skal derimot alltid ha liten forbokstav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 10. oktober 2003 #24 Del Skrevet 10. oktober 2003 Fra nOrsk Språkråd sine sider: Du er jo morsom da, Donpedro..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 10. oktober 2003 #25 Del Skrevet 10. oktober 2003 Du er jo morsom da, Donpedro..... :blunke: Jeg skriver som en gris her inne. Men jeg representerer kun meg selv her, ikke noe firma. Du skal se de brevene jeg skiver på jobb!! Retteprogram og greier... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimmi Skrevet 10. oktober 2003 #26 Del Skrevet 10. oktober 2003 Mamma mia. Har ennå tilgode å høre fra en registrert og særdeles aktiv bruker her inne at de har kjøpt fra, bestilt fra og vært fornøyd med BC i tillegg til at de kan oppgi konkret informasjon om kundebehandling, varelevering og ikke minst priser. Og jeg mistenker flere her inne for å ha et nærere forhold til BC enn de er villige til å innrømme. quote] men tex da, det er jo feil. du har jo meg! og vet du, jeg kan ikke komme med priseksempler for det er ikke slik arrangør/event firmaer oppererer (og dette er tilfelle for alle, ikke bare bc). de koster i utgangspunktet ikke noe å bruke, for de arbeider utfra ditt budsjett. derfra forhandler de om tilbud som kan treffe dine behov/ønsker - oppnår bedre tilbud enn vi som privat personer (pga at de kommer igjen og igjen), og derfra tar de sitt honorar. de koster altså ikke noe ekstra, ikke mer enn det du alikevel må ut fra. også får de bedre tilbud og kvalitet enn oss som bare kommer en gang...... og dette gjelder altså de fleste (om ikke alle) eventfirmaer. ok tex? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 10. oktober 2003 #27 Del Skrevet 10. oktober 2003 Alle er så mystiske, ingen pris nevnes noen gang. Underskriver man noen slags kontrakt eller noe sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimmi Skrevet 10. oktober 2003 #28 Del Skrevet 10. oktober 2003 ja selvsagt gjør man det don pedro. kontrakt på hva og hvor mye bc skal gjøre i bryllupet, også blir honoraret deretter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 10. oktober 2003 #29 Del Skrevet 10. oktober 2003 ja selvsagt gjør man det don pedro. kontrakt på hva og hvor mye bc skal gjøre i bryllupet' date=' også blir honoraret deretter.[/quote'] Jeg tenkte mer på om den inkluderte en taushetserklæring fra kunden sin side. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimmi Skrevet 10. oktober 2003 #30 Del Skrevet 10. oktober 2003 fordi du syntes ingen svarer skikkelig??? neida det er nok ikke slik. kanskje mer at ingen vet men mange tror? tør ikke nevne den berømmelige jantefante engang til.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 10. oktober 2003 #31 Del Skrevet 10. oktober 2003 fordi du syntes ingen svarer skikkelig??? neida det er nok ikke slik. kanskje mer at ingen vet men mange tror? tør ikke nevne den berømmelige jantefante engang til.... Ja, er det så rart? Firmaet har vært oppe til debatt tidligere, og mange svart at de hadde brukt det. Mne INGEN sa hva de hadde spart eller hvor mye budsjettet var på selv om mange spurte gang på gang. Tenkte kanskej derfro det var en taushetsklausul. Og dette har ingenting med janteloven å gjøre. Det må være lov å lure på ting uten å få slengt den i fjeset gang på gang. Skjønner ikke hva du mener med neida det er nok ikke slik. kanskje mer at ingen vet men mange tror? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 10. oktober 2003 #32 Del Skrevet 10. oktober 2003 kimmi, jeg lovet deg taushet så jeg skal ikke si noe her, bare påpeke at visse pm du sendte meg fikk meg til å lure innimellom..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimmi Skrevet 10. oktober 2003 #33 Del Skrevet 10. oktober 2003 unnskyld da hvis jeg fornærmet deg. det var absolutt ikke meningen. bc har vært så mye oppe til diskusjon her inne, at jeg tror jeg snart lukker øynene for slike linker. det er bare det at jeg har vært fornøyd skjønner du, og da er det så vondt å se at "dere andre" her inne ikke har et godt ord å si om dem. beklager så mye...... :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 10. oktober 2003 #34 Del Skrevet 10. oktober 2003 Jeg har aldri hatt noe med dem å gjøre, kan ikke klage på noe annet enn rettskrivning. Men det må være lov å stille spørsmål ved oppførsel man synes er rar. Spør man om pris på joggesko strømmer det til av folk som nevner priser i fleng. Spør man om pris på BC kommer det ikke et pip, kun masse mystiske uttalelser. Ikke noe å bli sur for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimmi Skrevet 10. oktober 2003 #35 Del Skrevet 10. oktober 2003 Jeg har aldri hatt noe med dem å gjøre, kan ikke klage på noe annet enn rettskrivning. Men det må være lov å stille spørsmål ved oppførsel man synes er rar. Spør man om pris på joggesko strømmer det til av folk som nevner priser i fleng. Spør man om pris på BC kommer det ikke et pip, kun masse mystiske uttalelser. Ikke noe å bli sur for. sur?, neida jeg ble ikke sur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimmi Skrevet 10. oktober 2003 #36 Del Skrevet 10. oktober 2003 kimmi, jeg lovet deg taushet så jeg skal ikke si noe her, bare påpeke at visse pm du sendte meg fikk meg til å lure innimellom..... joda, det var skjær i sjøen. men som du vet ...blablabla. er bare så lei at det ikke kommer noe positivt ut av noen når det gjelder bc. egentlig blåser jeg i hele diskusjonen vi snakkes tex. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestidag Skrevet 11. oktober 2003 #37 Del Skrevet 11. oktober 2003 Kimmi: Eg er ingen aktiv bruker her inne, men enveldig aktiv leser. Inntrykket mitt er at det er utrolig mange oppegående mennesker her inne, men også et par stykker som tydelig må ha PMS-symptomer!!! Når det gjelder BC, kan eg fortelle at vi er kunder hos dem. Vi ble klar over de ved en tilfeldighet og er veldig glade for det for vi er begge opptatt i travle jobber og har ikke tid til å holde på med alle disse duppedingsene som bryllup ofte er preget av ( mitt inntrykk! ). De har vært alldeles fantastiske, utrolig serviceinnstillte og absolutt noe vi er glad for at vi har fått tak i. Eg har inntrykk av at eg ved å si dette " banner i kirken", men det driter eg egentlig i. Det er så mange spekulasjoner her inne på priser og dill-dall, at eg bare har et råd å komme med: istedenfor å lure på priser og om de har " taushetsklausuler i kontraken sin" ( de har ikke det), hvorfor ikke spørre de selv? - det må vel være det enkleste???????? Kimmi, eg er helt enig med deg, janteloven er noe drit! - Kult når noen trosser den! DonPedro: Du er nesten patetisk i denne " rettskrivingsmisjonen " din - forstår hva du mener med at god rettskriving er viktig enten det gjelder deg, meg, BC, Hydro eller hvem det måtte være. Men du har drøyd det så langt nå, at det i mine øyne nå bare blir seendes dumt ut - for deg. Det ble spurt om det ikke var noen her inne som er fornøyd: VI er kjempefornøyd!!! Det ble spurt om noen hadde bestilt noe på BC Boutique (kult navn! ) EG har bestilt 3 ting; undertøy,smykker og ringpute. Bare noen tanker fra aktiv leser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2003 #38 Del Skrevet 11. oktober 2003 Hvis de ler av det har de et alvorlig problem. Som seriøs bedrift burde de bekymre seg over at så mange stiller spørsmål ved deres virksomhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. oktober 2003 #39 Del Skrevet 11. oktober 2003 DonPedro: Du er nesten patetisk i denne " rettskrivingsmisjonen " din - forstår hva du mener med at god rettskriving er viktig enten det gjelder deg, meg, BC, Hydro eller hvem det måtte være. Men du har drøyd det så langt nå, at det i mine øyne nå bare blir seendes dumt ut - for deg. Hm, hvis du synes jeg fremstiller meg dumt, må vel jeg kunne mene at BC fremstiller seg dumt...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 12. oktober 2003 #40 Del Skrevet 12. oktober 2003 Når det er snakk om prisar: Trur ALLE har forstått at det ikkje finst faste prisar, berre avtalar i høve til eit budsjett etc. Det som er så rart er at INGEN vil seie kva dei har betalt, og kva dei har fått att! Altså, i trådar som 'Kor mykje kosta bryllaupet ditt?' kjem det gjerne 30-40 svar, med utførlege forklaringar på kva som kosta kor mykje etc. Men viss me spør kva dei som har brukt BC har betalt (og kor mykje dei har fått for pengane) får me til svar at 'Det går ikkje an å snakke om pris, for det er ikkje slik BC opererer...' Då må det vel vere lov til å lure litt?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå