Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2010 #1 Skrevet 19. oktober 2010 Hei alle sammen. Min datter fyller 5 år om et par mnd og i den anledning har jeg lovet at hun skal få feire bursdagen på lekeland. Det koster 200 kr per barn, i tilegg kommer kaker og sånne poser barna skal få med hjem. Vi har satt grensen på at hun kan be 11 barn, 12 med henne selv. Jeg tenkte da at hun skulle be skolestarterne på avdelingen sin som er 6 stk med henne selv, 3, kusiner, 2 fettere og en gutt i borettslaget som hun leker med. Dette vil hun altså ikke. Hun er fast bestemt på å be 11 barn fra barnehagen, noe jeg er veldig i mot pga at det da kun blir 6 som står utenfor og det syntes jeg er dårlig gjort. Samtidig så har vi ikke penger til å koste på ennå en 1000 lapp++ for å ta de med heller. Hun sier at hun vil ha med alle disse 11 fordi at det er dem hun leker med i barnehagen, de andre sier hun at hun er venn med men, aldri er sammen med og at hun selv ikke blir lei seg om hun ikke får komme i bursdagen deres. Hun har jo et poeng egentlig for hun burde jo få ha de hu vil i sin egen bursdag men, jeg føler at det bare ikke er riktig likevel. Hva syntes dere andre, hva hadde dere gjort??? takk for svar.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #2 Skrevet 19. oktober 2010 Din datter virker veldig reflektert til å være en 6 åring, det må jeg først si. Forklar henne nøye dine synspunkter og hvorfor du mener det er riktig, hennes argumenter er også gode så gå gjennom dem også og forklare hvorfor det er gode argumenter. Så forklarer du hvorfor det magiske tallet er 11 venner og at det koster masse penger å feire bursdagen sin der. Kanskje er hun villig til å ha et rimeligere selskap mot flere gjester, et annet sted - i bytte for et tur til lekeland sammen med et par veldig gode venner en annen gang. Men jeg synes det er et riktig fokus at ingen skal bli stående utenfor og at hennes bursdag ikke er en anledning for å såre andre, selv om det er hennes bursdag. Samtidig er det de begrensningen du har satt som lager denne situasjonen og gjør at hun må velge blandt venner, noe som gir hennes argumenter en bedre grobunn. Kanskje hun da er villig til å ha bursdagen et annet sted hvor ingen blir eskludert, hvis lekeland er premien for det. Men her må du komme opp med et rimligere alternativ som ikke ekskluderer noen. Kankje de har en regel i foreldreutvalget i barnehagen- gutter inviterer gutter , jenter inviterer jenter. samme alderstrinn, mange har slike regler nettopp for at foreldre og barn skal slippe å ta like valg og at noen barn skal sitte såret tilbake. barn skjønner det meste hvis man forklarer det godt og det er utrolig hvilke kompromis de vil inngå hvis de skjønner at det er viktig. Men de må også belønnes for å gjøre dette, mener jeg. Slik jeg ser det, kan du kjøpe deg fri fra denne problemstillingen og invitere alle eller du kan hjelpe henne i å ta riktige valg, mot: trumfe gjennom din vilje eller ta sjansen på at ingen blir såret for å være ekskludert. Lykke til, det er ikke lett!
Gjest hermine Skrevet 19. oktober 2010 #3 Skrevet 19. oktober 2010 Hei alle sammen. Min datter fyller 5 år om et par mnd og i den anledning har jeg lovet at hun skal få feire bursdagen på lekeland. Det koster 200 kr per barn, i tilegg kommer kaker og sånne poser barna skal få med hjem. Vi har satt grensen på at hun kan be 11 barn, 12 med henne selv. Jeg tenkte da at hun skulle be skolestarterne på avdelingen sin som er 6 stk med henne selv, 3, kusiner, 2 fettere og en gutt i borettslaget som hun leker med. Dette vil hun altså ikke. Hun er fast bestemt på å be 11 barn fra barnehagen, noe jeg er veldig i mot pga at det da kun blir 6 som står utenfor og det syntes jeg er dårlig gjort. Samtidig så har vi ikke penger til å koste på ennå en 1000 lapp++ for å ta de med heller. Hun sier at hun vil ha med alle disse 11 fordi at det er dem hun leker med i barnehagen, de andre sier hun at hun er venn med men, aldri er sammen med og at hun selv ikke blir lei seg om hun ikke får komme i bursdagen deres. Hun har jo et poeng egentlig for hun burde jo få ha de hu vil i sin egen bursdag men, jeg føler at det bare ikke er riktig likevel. Hva syntes dere andre, hva hadde dere gjort??? takk for svar. Jeg ser ikke problemet her. La henne be de 11 hun vil. At 6 stk ikke blir bedt er ikke noe problem i mine øyne. Hadde vært verre om 1 sto utenfor. Har hun vært i bursdag til alle disse?
fruBeist Skrevet 19. oktober 2010 #4 Skrevet 19. oktober 2010 Bare et lite tips, om det blir de 11 fra barnehagen, så IKKE gi ut invitasjonene i barnehagen, men send i posten, lever på døra eller lignende. Og så lurer jeg på en ting, hvorfor skulle foreldreutvalget ha noe med hvem som ber hvem i bursdager? Joda, jeg ser den med at barn ikke skal bli holdt utenfor. Folk må da få styre slikt privatliv selv. Ble selv holdt utafor på barneskolen noen ganger, og husker hvor vondt et var, men det var kanskje ikke så mye at jeg ikke ble bedt, men jeg ble ikke bedt foran alle de andre: -Kommende bursdagsbarn skal dele ut invitasjoner -Roper opp navn -Jeg oppfatta mitt navn og gikk for å hente invitasjon -Kommer surt fra kommende bursdagsbarn "Du er i alle fall ikke bedt, jeg sa *nesten likt navn som mitt*" (ei i trinnet over) Når dette er sagt, så tror jeg kanskje jeg ville latt min 6-åring (når jeg får en) bestemme hvem hun vil ha med på feiring, og holdt invitering og styr utafor barnehage/skole. Spesielt så lenge det er såpass mange som 6 stk fra barnehagen som ikke blir bedt. Ser du nevner søskenbarn. Disse kan man vel be til et familieselskap med kaker og brus helga før eller etter?
Gjest Bianca28 Skrevet 19. oktober 2010 #5 Skrevet 19. oktober 2010 Hei alle sammen. Min datter fyller 5 år om et par mnd og i den anledning har jeg lovet at hun skal få feire bursdagen på lekeland. Det koster 200 kr per barn, i tilegg kommer kaker og sånne poser barna skal få med hjem. Vi har satt grensen på at hun kan be 11 barn, 12 med henne selv. Jeg tenkte da at hun skulle be skolestarterne på avdelingen sin som er 6 stk med henne selv, 3, kusiner, 2 fettere og en gutt i borettslaget som hun leker med. Dette vil hun altså ikke. Hun er fast bestemt på å be 11 barn fra barnehagen, noe jeg er veldig i mot pga at det da kun blir 6 som står utenfor og det syntes jeg er dårlig gjort. Samtidig så har vi ikke penger til å koste på ennå en 1000 lapp++ for å ta de med heller. Hun sier at hun vil ha med alle disse 11 fordi at det er dem hun leker med i barnehagen, de andre sier hun at hun er venn med men, aldri er sammen med og at hun selv ikke blir lei seg om hun ikke får komme i bursdagen deres. Hun har jo et poeng egentlig for hun burde jo få ha de hu vil i sin egen bursdag men, jeg føler at det bare ikke er riktig likevel. Hva syntes dere andre, hva hadde dere gjort??? takk for svar. Ehh nå er det jo hennes bursdag da, så hun må da få lov å be dem hun vil? Og hvorfor skal hun be unger hun ikke har noe med å gjøre til vanlig? F eks barn hun ikke leker med?
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2010 #6 Skrevet 20. oktober 2010 Vi inviterer hele avdelingen pluss venner av 5-åringen utenom bhg. Vi har ikke noe stort hus, men på den måten får bursdagsbarnet har de gjestene h*n vil og ingne blir eksludert - som btw er en forbannet uskikk foreldrene dyrker opp om ser jeg rundt omkring. Blant annet ved å be barnet som er FEM år velge. Jeg synes det er feil. Vi har det trangt og kaotisk i selskapene våre, men vi finner på morsomme ting og det lar seg fint gjøre både å systematisere leken og ha det gøy om man gidder. Sånn gjør vi det. Og kjemper mot Lekelandbursdager og denslags så lenge vi kan! Dyrt og upersonlig. min femåring har vært i flere slike og bursdagsbarnet rekker ikke å pakke opp og se på gaver (nedtur å gi for den ungen som har brukt laaang tid i lekebutikken for å finne noe h*n vil gi bort og det ikke er tid til å se på det engang) og hasteselskap og bare to og tre leker sammen og hele det styret der. Og til bianca28 - en femåring bør ikke få lov å gjøre som den vil.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2010 #7 Skrevet 20. oktober 2010 Vi inviterer hele avdelingen pluss venner av 5-åringen utenom bhg. Vi har ikke noe stort hus, men på den måten får bursdagsbarnet har de gjestene h*n vil og ingne blir eksludert - som btw er en forbannet uskikk foreldrene dyrker opp om ser jeg rundt omkring. Blant annet ved å be barnet som er FEM år velge. Jeg synes det er feil. Vi har det trangt og kaotisk i selskapene våre, men vi finner på morsomme ting og det lar seg fint gjøre både å systematisere leken og ha det gøy om man gidder. Sånn gjør vi det. Og kjemper mot Lekelandbursdager og denslags så lenge vi kan! Dyrt og upersonlig. min femåring har vært i flere slike og bursdagsbarnet rekker ikke å pakke opp og se på gaver (nedtur å gi for den ungen som har brukt laaang tid i lekebutikken for å finne noe h*n vil gi bort og det ikke er tid til å se på det engang) og hasteselskap og bare to og tre leker sammen og hele det styret der. Og til bianca28 - en femåring bør ikke få lov å gjøre som den vil. Og jeg syns det er en forb... uskikk at alle på avdelingen/alle i klassen skal inviteres i bursdagen. Er det en klasse på 20 blir en del bursdager i løpet av året ( og i sær dersom man har flere unger på ulike trinn / avdelinger). Som svar til ts: Forklar ungen at dere ikke har penger eller plass til å invitere alle dere har lyst til. Sånn er det bare.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2010 #8 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg snakker om barnehagebarn og at femåringer skal velhe sin innersirkel allerede da. Det går som kjent i bølger og bare i høst har min på snart fem kommet hjem flere ganger og sagt ting som "den og den kastet sand og får ikke komme i bursdagen min". At foreldre lar ungen styre showet på den type dagsform, som jeg ser noen gjør lærer barnet å bli eksluderende og ikke tenke på hvem er mine egentlige venner - som jeg mener kommer senere. I fjor ba vi ikke hele avdelingen - men de som barnet lekte med og hadde en relasjon til over tid iflg barnehagepersonalet. Nå er det siste året i barnehage og derfor inviterer vi alle. Det har vært tre andre bursdager i høst på avdelingen (18 barn) og alle har gjort det samme. En var i sånn lekeland og to har vært hjemme. Men det er forskjell på folk og familier - vi elsker å ha gjester og synes masse glade barn er herlig selv omd et er trangt - andre hiver en grandis i ovnen og slipper inn de "tre nærmeste". Men TS spurte om forslag og hva vi gjorde - bekalger jeg lot det skinne gjennom hva jeg mente og hvorfor også... !
Gjest mor til femåring Skrevet 20. oktober 2010 #9 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg synes absolutt ikke en femåring fritt skal få velge hvem som skal komme i bursdag. Det er vårt ansvar som foreldre å motvirke mobbing og utestengelse - og det ansvaret må man også ta i forbindelse med f.eks. bursdager. Selv om det er 6 barn som ikke blir med - så kanskje det bare en en eller to av jentene som er 5. Eller at det bare er 2 av barna på 4 som ikke blir med. En slik utvelgelse ville jeg aldri tillatt. Her inviterer vi naturlige grupper i bursdagene. Enten det er avdelingen, alle 5 åringene, jentene som er 5, alle guttene osv. Da har vi heller en "dårligere" bursdag - som er inkluderende. Sist var vi 19 4 åringer her - satt på gulvet og spiste pølser og stod i lang do-kø. Alle barna var strålende fornøyd.
Gjest Bianca28 Skrevet 20. oktober 2010 #10 Skrevet 20. oktober 2010 Vi inviterer hele avdelingen pluss venner av 5-åringen utenom bhg. Vi har ikke noe stort hus, men på den måten får bursdagsbarnet har de gjestene h*n vil og ingne blir eksludert - som btw er en forbannet uskikk foreldrene dyrker opp om ser jeg rundt omkring. Blant annet ved å be barnet som er FEM år velge. Jeg synes det er feil. Vi har det trangt og kaotisk i selskapene våre, men vi finner på morsomme ting og det lar seg fint gjøre både å systematisere leken og ha det gøy om man gidder. Sånn gjør vi det. Og kjemper mot Lekelandbursdager og denslags så lenge vi kan! Dyrt og upersonlig. min femåring har vært i flere slike og bursdagsbarnet rekker ikke å pakke opp og se på gaver (nedtur å gi for den ungen som har brukt laaang tid i lekebutikken for å finne noe h*n vil gi bort og det ikke er tid til å se på det engang) og hasteselskap og bare to og tre leker sammen og hele det styret der. Og til bianca28 - en femåring bør ikke få lov å gjøre som den vil. Hæ? har jeg sagt at en femåring alltid skal få som h..h vil? Jeg sa bare at det er hennes bursdag og da skjønner jeg selvfølgelig at ungen har lyst å be de ungene hun leker med til vanlig, og jeg må si argumentene femåringen hadde ut fra ts sitt innlegg var ganske saklig, når hun sa at de seks hun ikke inviterte var noen hun ikke lekte med og at hun ikke hadde blitt lei seg om hun selv ikke var blitt bedt av de. Tydeligvis så hadde ikke de ungene forventa å bli invitert heller. Skal ikke en femåring få lov å velge sine egne venner i barnehagen en gang? Greit nok små unger kan ikke få alt, men noe må de da få lov å bestemme selv.
Gjest gurimalla ii Skrevet 20. oktober 2010 #11 Skrevet 20. oktober 2010 Det går som kjent i bølger og bare i høst har min på snart fem kommet hjem flere ganger og sagt ting som "den og den kastet sand og får ikke komme i bursdagen min". Slik er det i vår barnehage også. "Pernille får ikke komme i bursdagen min for hun sier at jeg ikke får komme i hennes bursdag om et halvt år..." og jeg må si argumentene femåringen hadde ut fra ts sitt innlegg var ganske saklig, når hun sa at de seks hun ikke inviterte var noen hun ikke lekte med og at hun ikke hadde blitt lei seg om hun selv ikke var blitt bedt av de. Tydeligvis så hadde ikke de ungene forventa å bli invitert heller. Det å si at mindretallet av unger som ikke blir invitert ikke har forventet å bli invitert er å gjette. Femåringer er utrolig følsomme og det å be inn "nesten alle" i barnebursdag er i mine øyne ikke akseptabelt.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #12 Skrevet 20. oktober 2010 Mine barn har ikke fått velge i den alderen. Jeg hadde god oversikt over hvem de var med og trivdes med. Et bursdagsselskap skal også passe meg. Her er det alltid en barnebursdag og en familiebursdag. Jeg er ikke for det å invitere alle fra en avdeling eller alle guttene eller jentene. Mine barn har venner på tvers av kjønn. De nærmeste bestevennene til datteren min i den alderen var gutter. Her ble et søskenbarn alltid invitert til barnebursdag med det var fordi hun var veldig mye i sammen med mitt barn. Resten av søskenbarna var i familieselskapet. Den eneste gangen jeg har valgt å invitere alle jentene eller guttene i klassen var første skoleår. Rett og slett for å gi barnet en mulighet til å knytte bånd, få hilse på klassekamerater og ikke utelate noen.
Gjest Bianca28 Skrevet 20. oktober 2010 #13 Skrevet 20. oktober 2010 Slik er det i vår barnehage også. "Pernille får ikke komme i bursdagen min for hun sier at jeg ikke får komme i hennes bursdag om et halvt år..." Det å si at mindretallet av unger som ikke blir invitert ikke har forventet å bli invitert er å gjette. Femåringer er utrolig følsomme og det å be inn "nesten alle" i barnebursdag er i mine øyne ikke akseptabelt. Men nå hadde ts en regel om at hun bare fikk be elleve barn. Da kunne hun jo uansett ikke invitere alle. Noen hadde blitt utenfor uansett. Det var i det minste ganske mange som ble utelatt. Hadde det vært bare en hadde det blitt en annen sak
Gjest Bianca28 Skrevet 20. oktober 2010 #14 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg syns det er veldig hyklerisk dette med at ungene skal tvinges til å inkludere alle, selv de ungen ikke kjenner engang, mens voksne selv sjelden er inkluderende på den måten. Hva med å være et godt eksempel å være litt inkluderende selv
Gjest gurimalla Skrevet 20. oktober 2010 #15 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg syns det er veldig hyklerisk dette med at ungene skal tvinges til å inkludere alle, Fordi unger kan være utrolig inkonsekvente og fordi de skal lære at det ikke er greit at bare noen få ikke får lov til å være med. Jeg opplever ikke meg selv som hyklerisk på dette området. Det hadde aldri falt meg inn å invitere 11 av de 15 på håndballen på fest fordi jeg ikke trives så bra med de siste 4.
Rakel Skrevet 20. oktober 2010 #16 Skrevet 20. oktober 2010 Syns du som mor hadde riktig holdning til dette. Dersom man inviterer opp imot eller mer enn halvparten i en gruppe, vil det føles som man er utenfor. Dersom man inviterer noen få, vil fokuset heller være de få utvalgte. Jeg blir kvalm av de som kun har øyne for eget barn, og ikke kan sette seg inn i hvor sårt det kan være å være en av de få som ikke blir bedt. Og når det blir snudd på hodet, får pipen raskt en annen lyd! Vil oppfordre til å unngå å utelate en liten gruppe. Mange ganger viser det seg at det er de samme som går igjen som ikke blir bedt, utrolig sårt og vondt for dem det gjelder! Og det er bare små barn...
Gjest BettyBoop28 Skrevet 20. oktober 2010 #17 Skrevet 20. oktober 2010 Syns du som mor hadde riktig holdning til dette. Dersom man inviterer opp imot eller mer enn halvparten i en gruppe, vil det føles som man er utenfor. Dersom man inviterer noen få, vil fokuset heller være de få utvalgte. Jeg blir kvalm av de som kun har øyne for eget barn, og ikke kan sette seg inn i hvor sårt det kan være å være en av de få som ikke blir bedt. Og når det blir snudd på hodet, får pipen raskt en annen lyd! Vil oppfordre til å unngå å utelate en liten gruppe. Mange ganger viser det seg at det er de samme som går igjen som ikke blir bedt, utrolig sårt og vondt for dem det gjelder! Og det er bare små barn... Skjønner jo den så klart, men nå kunne hun jo uansett ikke be alle i barnehagen så hva skal man da gjøre?
Rakel Skrevet 20. oktober 2010 #18 Skrevet 20. oktober 2010 De er 18 barn, og mor tenkte å be alle skolestarterne som er 6 stk. Syns det hørtes veldig fornuftig ut, da er det ingen utplukking heller, men rett og slett alle de som er på samme alder og sannsynligvis vil begynne i samme klasse.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 20. oktober 2010 #19 Skrevet 20. oktober 2010 De er 18 barn, og mor tenkte å be alle skolestarterne som er 6 stk. Syns det hørtes veldig fornuftig ut, da er det ingen utplukking heller, men rett og slett alle de som er på samme alder og sannsynligvis vil begynne i samme klasse. Hun burde i det minste få lov å be de som er bestevennene sine, hvis ikke risikerer man at de blir sure fordi de ikke blir bedt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå