Gå til innhold

Trenger min datter psykolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei datter som virker helt gal og oppfører seg merkelig for tiden. Hun babler ofte om ting som ikke har med virkeligheten å gjøre. Nå går hun rundt å sier at hun skal styre drømmene sine og slikt tull og snakker om det til lillebroren på 7 og han tar jo ting veldig lett til seg og blir påvirka av alt fjaset hun forteller. Er det en mulighet å få henne til psykolog? Hun er 14 så det er vel noe foreldrene fortsatt bestemmer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Start hos fastlegen du.

Skrevet

Du kan ikke tvinge datteren din til å gå til psykolog, nei. Det eneste eksemplet du nevner er at hun vil "styre drømmene sine". Kanskje snakker hun om fremtidsdrømmer, kanskje snakker hun om drømmene hun har om natten. Begge deler er fullt mulig.

Skrevet

Det er mulig å trene seg selv opp til å - til en viss grad - styre egne drømmer, så akkurat det er ikke tegn på at noe er galt.

Skrevet

Jeg har ei datter som virker helt gal og oppfører seg merkelig for tiden. Hun babler ofte om ting som ikke har med virkeligheten å gjøre. Nå går hun rundt å sier at hun skal styre drømmene sine og slikt tull og snakker om det til lillebroren på 7 og han tar jo ting veldig lett til seg og blir påvirka av alt fjaset hun forteller. Er det en mulighet å få henne til psykolog? Hun er 14 så det er vel noe foreldrene fortsatt bestemmer?

Jeg ville tatt dette med en klype salt og heller latt det gå sin gang. Og som en annen sier, så kan man lære seg å styre drømmene sine. En jeg kjenner, sier at h*n kan styre drømmene sine av og til. Dette er ikke tegn på at noe er galt.

Men igjen, så kan hun mene drømmene sine om fremtiden sin/livet sitt eller drømmene om natten. Det er ingenting galt med det, er det vel?

Skrevet

Jeg kan ofte styre drømmene mine, har kunnet det siden jeg var liten.

Det er ikke noe sprøtt eller mystisk med det, alle kan trene seg opp til å kunne det.

Du sier at hun babler om ting som ikke har med virkeligheten å gjøre - mange svært kreative/intelligente mennesker har tanker og ideer som kan virke rare for andre.

Kanskje hun er veldig fantasifull og liker å trekke seg litt inn i drømmene sine.

I så fall er det leit om ikke foreldrene er villige til å prøve å forstå...

Om hun ikke har andre adferdsproblemer så ville jeg latt henne være i fred.

Kanskje forklare henne at hun ikke bør dele alle tankene sine med broren ettersom han er så liten.

Skrevet

Synes ikke du har noen god tone når du snakker om din datter. Du virker ganske negativt innstilt til henne, har du kanskje for smale grenser hun skal holde seg innenfor for at du skal synes hun er normal?

Virker ikke som om du bryr deg noe om at hun skal ha det bra, du vil bare ha et normalt barn. Er det ikke normalt å sette seg ned å snakke med barnet sitt om det er noe galt? Ser nesten ut som du vil sende henne av gårde til psykolog som en slag "straff" for at hun oppfører seg rart, og ikke for at hun skal få det bedre.

Uansett, lykke til! :)

Gjest BabyBlue
Skrevet

Det er mulig å styre drømmene sine, faktisk. I den alderen blir man jo ofte opptatt av diverse saker og ting, så bare ta det med ro.

Skrevet (endret)

Kanskje du heller skal være litt mer nyskjerrig på hvem hun er og hva hun tenker? Kanskje hun til og med kan lære deg noe? Syns det er utrolig trist jeg, at en mamma tenker "psykolooog" bare fordi datteren ikke er totalt A4.

Så lenge det ikke er dop som snakker så syns jeg du skal godta henne for den hun er akkurat nå.

Hehe, når jeg tenker meg om så har jeg nettop rådet dattern min på 6 til å prøve å styre drømmene sine. Hun har hatt mye mareritt i det siste, så vi har øvet på at hun skal tenke på noe som hun har lyst til å drømme om i det hun sovner. Det er forskjell på folk skjønner jeg...

Endret av la Flaca
Skrevet

For meg høres det mer ut som en tenåring som kanskje har litt spesielle interesser. Dette med å styre drømmene sine, er forøvrig ikke SÅ aparte at det skulle gi grunn til bekymring. Det er mange som mener at man kan opparbeide seg slik kontroll over tid, og i noen grad forme drømmene sine og styre hvilken retning de tar. Slike ting som å snu og konfrontere de skremmende tingene, eller snakke med trollet i stedet for å flykte, etc, etc. I noen kulturer skal det visstnok være ganske vanlig, og foreldre lærer etter sigende ungene å håndtere mareritt på den måten. Hvis hun ikke er mer "forstyrra" enn som så, så ville jeg ikke bekymret meg noe videre. Og jeg ville definitivt ikke presset henne til å gå til en psykolog. Hva skulle det tjene til? Behandling hos psykolog er et samarbeid mellom klient og behandler, og hvis den ene parten ikke vil, så kommer det ikke noe ut av det. Så jeg tviler på at du vil få en mer "normal" unge på den måten. Derimot kan du få en datter som helt og holdent slutter å prate med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...