Gå til innhold

Hvorfor koster det kr 19,90 og ikke kr 20,-?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

I norge er den minste myntenheten på 50 øre.

Likevell er det sååå mange varer koster f.eks kr 19.90. Skal du ringe på på f.eks en konkurranse koster det kr 2,27 pr opprop.

Hvorfor er det slik?? Hvorfor ikke la det koste kr 20,- istede for 19.90?? :roll:

*Merete spekulerer for mye* :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med 19,95 da? Molboland..... :ler:

Men tenk på alle ekstra 50-øringer de får inn fordi vi må betale 20 kr istedet for 19,50. Og som man vet da "alle monner drar". Vips, der tjente sjappa litt ekstra på at vi må runde oppover til nærmeste hele krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priser er psykologi :ler:

Nettopp!!

Har forresten ein kompis som, når han fyller bensin, konsekvent stoppar på 24 eller 74 øre (altså til dømes 320 kr. og 74 øre), fordi HAN då 'tener' 24 øre, i staden for at han, ved å stoppe på 25 eller 75, taper 25 øre1

Hallo??

(Og eg trur det er litt pga av sånne som han at ein framleis tener på sånn 19,90-prising! Sjølv må eg seie det tiltalar meg meir, og eg vert meir posotiv til butikken dersom genseren kostar 100,- enn 99,- - det verkar meir ærleg, på ein måte...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke det store problemet, er prisen 19,90 så er den da det. Slik dagens samfun er i dag så betaler de fleste med kort. Da betaler du 19,90 likevel. Det er bare de litt mindre stedene som må taste inn summen på bankterminalen som runder det opp.

Kort har komt for å bli, la oss frotse i den tro at ting er billigere enn det de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sunshine-t

Har forresten ein kompis som, når han fyller bensin, konsekvent stoppar på 24 eller 74 øre (altså til dømes 320 kr. og 74 øre), fordi HAN då 'tener' 24 øre, i staden for at han, ved å stoppe på 25 eller 75, taper 25 øre1

Hallo??

ja det sier jeg også!! jeg pleier jo å fylle der det er billigst, skyver ikke det unger en stol, men jeg fyller nå for hele tall!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk hvor mange øre butikkene drar inn ekstra på at alt blir rundet opp... :enig_animasjon:

alt blir ikke rundet opp..

Alt over 0,50kr blir rundet opp

og alt under 0,50kr blir rundet ned..

Så det tjener like mye som de taper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...