Gå til innhold

Velutdannet og barnløs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Shape Up, oktober 2003.

Dersom du har lange studier foran deg, kan muligheten for å få barn minke. Det viser en engelsk undersøkelse. Kvinnene i undersøkelsen besto av to grupper, der den ene hadde høy utdanning og den andre lavere. Over 22 prosent av av de høyt utdannede var barnløse, mot bare litt over femten prosent blat de lavere utdannede.

Årsaken antas å være at kvinner med høy utdanning ofte venter lenger før de prøver å få sitt første barn, og fruktbarheten daler som kjent med årene. Kvinnene i undersøkelsen med lavere utdannelse fikk i gjennomsnitt sitt første barn når de var 24 år.

Kilde: NTB

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvinner i England får raskere barn enn de i Norge tror jeg. Men det overrasker meg jo ikke om det er slik i Norge også, tenker på det i ny og ne, ja... Men det hadde jo vært smart med jobb og leilighet først...

Skrevet

Du har da jobb? Du jobber jo rett over gata jo - jeg ser bygningen hver dag jeg *s*

Skrevet
Kvinner i England får raskere barn enn de i Norge tror jeg.

Og hvordan gjøres det da? :ler:

*kremt*

måtte bare :oops:

Skrevet

Tror de må raskere tilbake i jobb også. Lurer på om de har 3 måneder permisjon der jeg?

Skrevet
Du har da jobb? Du jobber jo rett over gata jo - jeg ser bygningen hver dag jeg *s*

Har jobb ut året. Er kjekt å ha en jobb å komme tilbake til etter permisjonen også...

Nå skal jeg ta meg en runde og titte etter deg.

Skrevet

Eh .. undersøkelsen gikk vel på at 22 prosent av de høyt utdannede forblir barnløse, mot bare 15 prosent av de med lavere utdannelse. Og konklusjonen antas å være at de som venter for lenge forblir barnløse rett og slett fordi evnen til å bli gravid avtar.

Hadde ikke mye å gjøre med hvorvidt det var kort permisjonstid der borte?

Jeg antar at den biologiske klokken er nokså lik for engelske og norske kvinner.

Skrevet
Eh .. undersøkelsen gikk vel på at 22 prosent av de høyt utdannede forblir barnløse, mot bare 15 prosent av de med lavere utdannelse. Og konklusjonen antas å være at de som venter for lenge forblir barnløse rett og slett fordi evnen til å bli gravid avtar.

Hadde ikke mye å gjøre med hvorvidt det var kort permisjonstid der borte?

Kanskje ikke..... Permisjonstid har kanskje ikke noe med hvor lenge man venter med å få barn...... Men det er jo vanskelig nok i Norge å få barn når man er yrkesaktiv (ref annen tråd), og i England, har du altså denne korte permisjonen i tillegg...

Men det er sikkert helt på siden av diskusjonen..?

Gjest Anonymous
Skrevet

tror det er mange som først har tatt en utdannelse som velger å ikke få barn også, jeg (det har i alle fall jeg)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...