AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #1 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg har en svigerfar som er hyggelig nok, ikke at han er favorittpersonen min, men sånn er det vel ofte med svigerforeldre. Nå har det seg slik at jeg kommer fra en annen kultur og foreldrene mine er litt "stivere" i sin væremåte enn svigerforeldrene mine. Når han kommer p besøk vil han alltid klemme på meg. Samme når han skal reise. Og det er ikke en sånn liten klem heller, han trykker på en måte hele kroppen sin inntil meg og unormalt lenge. Mannen min har sagt det til faren sin at han skal slutte, men hn bare fnyser av det. Jeg for min del prøver å unngå denne klemmingen på alle muluge måter uten å være direkte uhøflig. Jeg sier at jeg er smittsom.. (forkjøla).. jeg går laaangt unna han..(men han bare følger etter). Jeg gjør alt som en person med normal sosial intelligens hadde fortstått at de skal holde seg unna. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre for å få han til å slutte... jeg har ikke lyst til å bli sint på han heller, selv om det føles som om jeg skal sprekke når som helst.
FruFryd Skrevet 19. oktober 2010 #2 Skrevet 19. oktober 2010 DU sier til tin svigerfar på en høglig og grei måte at du ikke er en "klemmeperson", og at det må han bare respektere. Det er snakk om å tråkke over dine grenser, og da må du selv si fra på en enkel og forståelig måte. Går ut fra at dere er voksne mennesker, og da må det være greit å si ifra selv, og ikke finne på all verdens unnskyldninger, eller å få mannen din til å si fra.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #3 Skrevet 19. oktober 2010 TS her.. Det er DET som er problemet. Både jeg og samboer har sagt i fra.. flere ganger. Men han respekterer det overhodet ikke. Han sier da feks: Hehe.. jeg MÅ da ta en klem da! (hvis jeg prøver å stå på andre siden av et bord feks.. Jeg blir så sint! Han MÅ da ikke det!
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2010 #4 Skrevet 19. oktober 2010 Men da er jo det eneste som hjelper å bli sint!! Dersom han sier at han MÅ han klem så svarer du hardt og kontant at NEI det MÅ han IKKE! Slik oppførsel hadde fått meg til å eksplodere. Dersom det ikke hadde hjulpet å bli sint et par ganger heller så hadde jeg ikke gått av veien for å plante kneet mitt et visst sted selv om det er svigerfar aldri så mye.
Gjest dattra Skrevet 19. oktober 2010 #5 Skrevet 19. oktober 2010 TS her.. Det er DET som er problemet. Både jeg og samboer har sagt i fra.. flere ganger. Men han respekterer det overhodet ikke. Han sier da feks: Hehe.. jeg MÅ da ta en klem da! (hvis jeg prøver å stå på andre siden av et bord feks.. Jeg blir så sint! Han MÅ da ikke det! Det er nesten så jeg lurer på om du ikke er svigerinna mi Min far er nemlig sånn, og det nytter ikke å ta det opp med han. Både jeg og min bror har tatt det opp direkte med han og også tatt det opp via min mor som da blir rene martyren og syns mest synd på seg selv og sier at han mener jo ikke noe med det. Og vi er av den oppfatning at det ikke spiller noen rolle hva han måtte mene med det for så lenge den andre føler det ubehagelig så skal han respektere det og slutte med det. Min svigerinne er også fra en annen kultur. Hva gjør man når voksne folk ikke tar til seg det man sier? Det skulle jeg likt å vite, man sparker gjerne ikke sin far i understellet uansett hvor mye man måtte ha lyst til det. Hos oss har det blitt sånn at vi heller trekker oss unna, er lite på besøk og med det resultat at min mor blir enda mer martyr.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2010 #6 Skrevet 19. oktober 2010 Dette kunne vært min far... han er en "klemmer" og en "kysser" (på munnen), og jeg hater det. Jeg blir stiv som en pinne hver gang vi skal si "hei" eller "adjø". Jeg har avvent ham med kyssingen ved å konsekvent vri hodet når han skal kysse meg, og det jeg har begynt å gjøre med klemmingen, er å ta armene foran brystet, slik at armene mine blir i mellom oss når han klemmer, det hjelper litt.
flickan Skrevet 19. oktober 2010 #7 Skrevet 19. oktober 2010 Når du har prvød å si fra pent og det ikke hjelper har du i i grunnen kun 2 alternativer; drite i det og godta at det er sånn han er, eller bli skikkelig sinna hver gang han gjør det til han slutter. Jeg vet definitivt hva jeg ville valgt. Klemmer er som regel godt ment, og selv om du ikke er en klemmeperson er det i bunn og grunn ganske uskyldig. Er det virkelig verdt å hisse seg opp over det, og kansje skade relasjonen mellom deg og svigerfar? Man velger hver sine kjepphester, dette ville ikke vært en av mine.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #8 Skrevet 19. oktober 2010 Å folk lurer på hvorfor det er krig i verden? Så utrolig mye syting over en KLEM.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #9 Skrevet 19. oktober 2010 Ts: Kanskje du skal ta å oppsøke hjelp. Når du reagerer så kraftig på å få en klem er det nok mere som ligger bak.
Sequax Skrevet 19. oktober 2010 #10 Skrevet 19. oktober 2010 Herregud, så typisk stive nordmenn....:dåne: Er det et stort problem for deg, så får du bare si: - Jeg vil ikke ha noen klem, jeg. Tipper det gjør susen... Du kan jo også gjøre som vår nordkvinne gjør lenger opp: legge armene i kors og virkelig vise hvor stiv du er!
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #11 Skrevet 19. oktober 2010 TS: JEG er ikke stiv nordmann... jeg er spansk. Men hvorfor skal jeg godta at noen jeg absolutt ikke liker skal klemme på meg? Og hvis dere leser nøye så skriver jeg at han klemmer litt for lenge og med hele kroppen inntil. Jeg trodde jeg skulle slippe å utdype det noe mer men han klemmer av og til underlivet sitt mot mitt og jeg synes det rett og slett er motbydelig! Dessuten kommer han ofte med seksuelle hentydninger ...feks om at hvis ikke min samboer klarer å varme meg om natten (tatt ut av en samtale) så kan han stille opp!!!! Er det rart jeg føler avsky? Nei, jeg får bare ta mot til meg og si (nok en gang) at jeg ikke vil klemmes på. Må bare få ut frustrasjonen min..
Gjest gjest Skrevet 19. oktober 2010 #12 Skrevet 19. oktober 2010 Håper ikke svigerfaren din gjør det samme mot barnebarna!
Kamikatze Skrevet 19. oktober 2010 #13 Skrevet 19. oktober 2010 Er da vel ikke verre enn at du sier klart i fra om at du vil ha deg frabedt klemming, og at hvis han ikke respekterer det, må dere dessverre slutte å komme på besøk/invitere ham til dere. Det er ikke bare du som skal respektere at han er som han er. Sånne ting bør tas opp så tidlig som mulig, før det stiller seg for mange frustrasjoner i kø bak ordene.
Gjest dattra Skrevet 19. oktober 2010 #14 Skrevet 19. oktober 2010 TS: JEG er ikke stiv nordmann... jeg er spansk. Men hvorfor skal jeg godta at noen jeg absolutt ikke liker skal klemme på meg? Og hvis dere leser nøye så skriver jeg at han klemmer litt for lenge og med hele kroppen inntil. Jeg trodde jeg skulle slippe å utdype det noe mer men han klemmer av og til underlivet sitt mot mitt og jeg synes det rett og slett er motbydelig! Dessuten kommer han ofte med seksuelle hentydninger ...feks om at hvis ikke min samboer klarer å varme meg om natten (tatt ut av en samtale) så kan han stille opp!!!! Er det rart jeg føler avsky? Nei, jeg får bare ta mot til meg og si (nok en gang) at jeg ikke vil klemmes på. Må bare få ut frustrasjonen min.. Det er det jeg sier, du kunne vært min svigerinne. Kjenner meg så godt igjen. Min far blir dødelig fornærmet når det blir tatt opp med han, og da snakker han ikke med oss en perioden. Og når vi holder oss borte så er det vi som er problemet. En klem er ikke et problem, det er gjerne måten man klemmer på som kan være et problem.
Gjest javel Skrevet 19. oktober 2010 #15 Skrevet 19. oktober 2010 Herregud, så typisk stive nordmenn....:dåne: Er det et stort problem for deg, så får du bare si: - Jeg vil ikke ha noen klem, jeg. Tipper det gjør susen... Du kan jo også gjøre som vår nordkvinne gjør lenger opp: legge armene i kors og virkelig vise hvor stiv du er! Noen ganger bør man lese det andre skriver.. men kanskje du syns det er helt greit at din svigerfar trykker hele kroppen og underlivet sitt mot din kropp når han gir deg klem?
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2010 #16 Skrevet 19. oktober 2010 En klem er ikke et problem, det er gjerne måten man klemmer på som kan være et problem. Helt enig. Jeg har vanligvis ingen problemer med klemmer, men pappas klemming og kyssing krysser en grense for intimitet, som jeg føler meg ukomfortabel med. Dere kan kalle meg for en stiv nordkvinne om dere vil, men de som kjenner meg, kjenner meg som åpen, varm og imøtekommende, som ofte klemmer, stryker, og tar på andre. Men det er måten det blir gjort på som er problemet, og derfor krysser jeg armene.
Sequax Skrevet 19. oktober 2010 #17 Skrevet 19. oktober 2010 Det var ikke meninga å fornærme noen... Det er klart det er en annen sak hvis underlivet presses mot ditt, men for Guds skyld: si ifra at du ikke vil ha noen klemmer!! Han går jo langt over grensa hvis han i tillegg slipper seksuelle kommentarer...ÆSJ.
ViljaH Skrevet 19. oktober 2010 #18 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg synes at du her skal være helt konsekvent mot ham. Hvis han kommer med seksuelle hentydninger i samtaler, så viser du med ansiktsuttrykk at du synes slik prat er ekkel, kanskje med en kommentar også "slik synes jeg ikke man skal snakke om og til sin svigerdatter". Ang klemmingen så kanskje du kan prøve å gi ham klem, slik du mener det skal klemmes? En rask klem kinn mot kinn, mens resten av kroppen holdes på anstendig avstand? Det kan være vanskelig. Jeg tror jeg hadde sagt rett ut at jeg synes det er ubehagelig at han presser hele kroppen mot min, og at jeg vil at han respekterer mitt ønske om å oppføre seg anstendig. Det høres ut som at han bruker klemmingen som en unnskyldning til å tafse på deg. Og det er du ikke nødt til å godta.
=Dolly= Skrevet 19. oktober 2010 #19 Skrevet 19. oktober 2010 Her er det nok bare klar tale som gjelder, og ikke på at klem er et problem, med at hint som går på sex kombinert med denne veldig intime formen for klem gjør deg svært ukomfortabel. Ta det opp med han i et seriøst øyeblikk, og ikke i det han skal gi deg en klem, slik at han ikke får anledning til å le det bort.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #20 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg kjenner jeg blir orntlig sinna når jeg leser om dette. Jeg hadde ikke godtatt denne oppførselen..Det er da mange mennesker som ikke liker så voldsom kroppslig kontakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå