Gå til innhold

Jeg går på AAP. Kan man kjøpe seg bolig da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på AAP. Får ca.9200 kr i mnd etter skatt.

Får jeg et lån til å kjøpe leilighet da?

Jeg slutter å få AAP neste høst. Jeg studerer for tiden, og jeg må vel finne meg en jobb og ta opp studielån når jeg ikke får mer AAP. Fra neste høst har jeg 5-6 år igjen å studere.

Er det noen som kan gi meg et godt svar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye betaler man da i mnd om jeg bare får 9200 i AAP?

Skrevet

Tviler på at du får lån med mange års studier framfor deg.

Selv i dag med 9200 utbetalt så er det veldig lite og ingenting å basere seg på for å få kjøpt leilighet.

Hva mener du forresten med dette:

Hvor mye betaler man da i mnd om jeg bare får 9200 i AAP?

Skrevet

Låneavdrag bestemmes ikke ut fra inntekten din, du betaler det samme enten du tjener 10.000 eller 60.000 i måneden for et lån med lik sum. Du klarer heller ikke betjene et boliglån med kun 9000 i inntekt, og i alle fall ikke på studielån. Dessuten er fremtiden din for usikker når du går på aap, banken kan risikere å ikke få pengene sine.

Skrevet

aap er ikke en fast inntekt og da vill man heller ikke få ett lån.

Gjest Consensio
Skrevet

Man kan derimot være medlånetager når man går på AAP. Dvs om du har en mann/samboer som tar opp lån for å kjøpe bolig, så kan dere sammen få et litt (IKKE MYE) høyere lån enn hva han ville fått alene.

Alene får du ikke lån mens man går på AAP. Du har ikke sjans til å betale et bolig lån i det hele tatt.

Og ikke nok med det, men om du så mot all formodning skulle få et lån til en liten leilighet til kanskje 500.000, så har de gjerne en høy leie som du så må betjene i tillegg til lånet.

Om du skulle ha kjøpt egen bolig (frittstående), så har du jo der også andre utgifter i tillegg som kommunale avgifter, vedlikehold m.m.

Skrevet

og slik fortsetter Matteus effekten i samfunnet, de som har mye skal få mer. Boligmarkedet i Norge er Europas verste, få reguleringer og ville tilstander, masse klager og rettssaker og bare elendighet. Førsteganskjøpere er avhengig av foreldre som støtter de, hurra for curlinggenerasjonen

Gjest Consensio
Skrevet

:klø:

Og du mener da at alle som går på AAP skal får kjøpe bolig? At man med utbetalt 9000kr pr mnd og en meget usikker fremtid skal få lov til å betjene et boliglån?

Skrevet

at goder og byrder hoper seg opp, som du selv sier med meget usikker fremtid, på aap og andre ytelser, får man ikke tilgang til samfunnet, man kan ikke ha vanlige fritidsaktiviteter, råd til bilhold, bolig eller noe av det andre som gjør at man kommer seg ut av elendigheten, har man lite,nektes man mye av det som gjør at man kunne kommet seg ut av den situasjonen man er i. Dårlig råd, ikke råd til fritidsaktivteter man kunne blitt bedre av, ingen mulighet for å bedre bosituasjon osv osv, det blir en ond sirkel

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Og hvem skal betale for alle disse godene da? Alle fritidsaktiviteter, egen bolig med boliglån og vedlikehold etc?

De som betaler uføretrygda/aap er jo skattebetalerne.

Går selv på aap og har minstesats, men slik er det når man ikke kan jobbe. Det er ingen ond sirkel, det er en livssituasjon man må finne seg i.

Man trenger ikke mure seg inne og sture av den grunn, nei man kan komme seg ut å gjøre ting selvom man ikke har penger ;)

Så istedenfor å sitte å klage over det så er det bedre å gjøre det beste ut av det.

Og når det gjelder dette med bolig som faktisk er topicen her, så er det ingen skam å leie bolig/leilighet heller. ALLE må ikke eie sin egen bolig for å være lykkelig :)

Skrevet

men hvorfor skal de som er syke ikke få råd til bolig? hvorfor skal man i deres tilfelle si at de ikke "trenger" det for å være lykkelig, trygg bosituasjon regnes som en av de viktigste faktorene for god helse og trivsel. og hele vårt samfunn er rimelig boligfiksert, det er meningen at du skal kunne klare å skaffe deg din egen bolig

Skrevet

Det er da mange som må klare seg uten å eie egen bolig. Selv de som jobber og sliter. Det er ingen menneskerett å eie.

Gjest Consensio
Skrevet

Vil du betale for det?

Vil du at det kommer flere snyltere inn i NAV systemet som tar plassen fra de som virkelig er syke? Fordi om man er innenfor NAV og er syk så kan man få boliglån man normalt ikke ville fått?

Og hvordan mener du at de skal kunne betjene boliglånet?

At NAV gir personen enda mer penger pr mnd?

Kanskje NAV bare kan kjøpe en bolig til alle som er syke?

For du vil vel være med på å betale det, vil du ikke?

Skrevet

hva mener du med normalt ikke fått, haddde man ikke vært under nav, så hadde man vært i jobb Uansett, jeg sier meg ferdig med diskusjonen når snyltekortet blir dratt inn

Gjest Consensio
Skrevet

hva mener du med normalt ikke fått, haddde man ikke vært under nav, så hadde man vært i jobb Uansett, jeg sier meg ferdig med diskusjonen når snyltekortet blir dratt inn

Tror du alle som er i jobb får lån til bolig? For da tar du feil.

Og du kan jo ikke trekke deg så fort det "snylterkortet" blir brukt, for det er nettopp det som er realiteten. At jo mer attraktivt det vil være å gå på trygd, jo fler vil jukse seg til det.

Det er en grunn til at jeg selv har kjempet i over 10 år med å få uføretrygd, men enda ikke fått det. Fordi det er et hav av snyltere som gjør at det blir bare strammere og strammere rutiner.

Skrevet

Du skal vel ikke få AAP om du studerer heller vel...?

Skrevet

Du skal vel ikke få AAP om du studerer heller vel...?

Noen starter på AAP og studerer med dette som inntekt. Omskolering er en ting.

Noen får AAP selv om de studerer. Kan jo være at sykdommen/skaden gjør at de blir veldig forsinket eller ikke kan studere 100%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...