AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #1 Skrevet 18. oktober 2010 jeg går på arbeidsavklaringspenger, får utbetalt ca 9000 kr etter skatt tilsammen hver måned. går det an for meg å få lån til å kjøpe leilighet? hvis jeg skal kjøpe leilighet til ca 1.5 millioner, hvor mye må jeg ha i egenkapital da? min mor vil muligens stille som kausjonist.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #2 Skrevet 18. oktober 2010 1,5 mill i lån tilsvarer minst 10% i egenkapital, altså 150 000kr.
Kenneth199 Skrevet 18. oktober 2010 #3 Skrevet 18. oktober 2010 Hvis du har et lån på ca 1,5 så må du betale rundt 6000 per mnd for nedbetaling av lån. Med 9000kr i måneden tviler jeg du får innvilget lånet. Av de 3000 du sitter igjen med skal dekke, transport, mat, strøm, medier, klær, uforutsigbare kostnader, møbler, sparing.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #4 Skrevet 18. oktober 2010 Du får ikke langt over millionen i lån med 9000 kr utbetalt. Å låne 1 mill koster ca 6000 kr pr mnd, og da har du ikke sikkerhet nok eller råd til å ta den utgiften. Anbefaler deg å sjekke SIFO sitt budsjett, dersom du er alene, uten bil og mellom 20-50 år trenger du ca 7500 + husleie for at det skal gå rundt. Kausjonist eller ikke, dette lyser rødt og går ikke opp hos banken. Du kan mene sifo er urealistisk, men det er det bankene går etter. Vent heller til du kommer deg i jobb og kjøp da, eller glem hele greien.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #5 Skrevet 19. oktober 2010 Hvis du har et lån på ca 1,5 så må du betale rundt 6000 per mnd for nedbetaling av lån. Med 9000kr i måneden tviler jeg du får innvilget lånet. Av de 3000 du sitter igjen med skal dekke, transport, mat, strøm, medier, klær, uforutsigbare kostnader, møbler, sparing. Vi har lån på 1,5 ca, med bankens beste rente og betaler ca 7500,- (i 25 år), så TS må nok regne med mer enn 6000,- per måned. Du får ikke kjøpt noe til 1,5 mill, TS, for du kan ikke betjene det. Med mindre du har f.eks. 1,3 mill i egenkapital da (kausjonist hjelper ikke, det hjelper bare til sikkerhet, du skal fortsatt betjene hele lånet).
ellen :) Skrevet 19. oktober 2010 #6 Skrevet 19. oktober 2010 jeg går på arbeidsavklaringspenger, får utbetalt ca 9000 kr etter skatt tilsammen hver måned. går det an for meg å få lån til å kjøpe leilighet? hvis jeg skal kjøpe leilighet til ca 1.5 millioner, hvor mye må jeg ha i egenkapital da? min mor vil muligens stille som kausjonist. siden du går på aap og det ikke er en fast inntekt vill du ikke få lån, jeg går også på aap og har prøvd.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #7 Skrevet 19. oktober 2010 jeg skjønner at man ikke får lån på aap, men hvordan får man da lån når man ikke har fast inntekt og ikke jobb? har en venn som har sagt opp jobben og ikke fått ny, men allikevel lån i banken, regner banken med at det ordner seg med jobb da? på aap vet de jo ihvertfall hvor mye som kommer inn hver måned og hvor lang vedtaksperioden som du får dette er
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #8 Skrevet 19. oktober 2010 Kanskje ikke banken vet at han har sagt opp jobben? For da hadde han nemlig ikke fått lån. Er det samme for de som jobber i vikariater. Banken vil at de skal ha fast jobb. Uansett så vil du overhode ikke klare å betjene et boliglån når inntekten din er så lav.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #9 Skrevet 19. oktober 2010 Kanskje ikke banken vet at han har sagt opp jobben? For da hadde han nemlig ikke fått lån. Er det samme for de som jobber i vikariater. Banken vil at de skal ha fast jobb. Uansett så vil du overhode ikke klare å betjene et boliglån når inntekten din er så lav. nei, tror ikke de i banken vet det, han har jo tenkt å skaffe seg en ny da, men har ikke noen ennå. men hva skjer hvis man får lån under uriktige betingelser-kanskje ingen konsekvenser hvis du skaffer deg ny jobb innen banken merker det? Eller, du får vel lån på de betingelsene som den nåværende jobben er? skjønner ikke hvordan det er mulig, trodde banker sjekket alle opplysninger grundig
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #10 Skrevet 19. oktober 2010 Det er situasjonen når du søker som teller. Han hadde jo lønnslipp å vise til mm. At han nå velger å si opp jobben sin og ikke får ny blir jo hans problem. Lurer på hva han skal betale lånet sitt med.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #11 Skrevet 19. oktober 2010 så banken spør ikke om hvor lang kontrakt du har/hvor lenge du har igjen av vikariat?
momo Skrevet 19. oktober 2010 #12 Skrevet 19. oktober 2010 Eller folk er heldige og har egenkapital. Selv går jeg på aap, får overgangsstønad og litt andre stønader siden jeg er enslig mor. Men koster jo og ha barn og. Jeg fikk lån i banken, men så hadde jeg 50% av boligsummen i egenkapital. Uten det hadde jeg ikke fått lån. Her er jeg på starten av utdannelse, så de regner med att da jeg ikke får aap mer, så er eg ferdig utdanna og kan da jobbe. Men igjen uten såpass egenkapital hadde jeg aldri fått det lånet. Og med bare aap så får du uansett ikke lån. Man får jo lån på maks 3 ganger årsinntekten sin. Så det vil vel si att du uansett kan få maks ca 400 000 i boliglån.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #13 Skrevet 19. oktober 2010 Er nok fullt mulig å få lån. Men store summen blir det ikke, så regn med å måtte stille med godt over millionen i egenkapital.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå