Bolus Skrevet 18. oktober 2010 #1 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hei! Jeg vil gjerne høre om DINE juletradisjoner!! Har ingen juletradisjoner selv fra min familie, men synes julen er veldig koselig- så jeg er interessert i å høre om andres juletradisjoner for å se om det er noe jeg og min nye mann kan ha som tradisjon i alle juletidene fremover sammen:) Vil høre om feks. juleforberedelser dere hver jul gjør og hvordan julaften, og alle dagene forløper seg for dere frem til nyttårsaften!!!!! Hilsen nysgjerrige meg:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^KinderMaxi^ Skrevet 18. oktober 2010 #2 Del Skrevet 18. oktober 2010 Lille julaften drar jeg og min søster hjem til mamma for å pynte treet og huset. (Har allerede pyntet leiligheten min lille julaften) Julaften: Står opp tidlig, våknet til julestrømpe (prøver å få sambo til å lage/kjøpe til meg i år), koser meg/oss med det og julefilmer på formiddagen, rundt 3-4drar jeg til mamma og samboer til sine. kl.5 spiser vi ribbe, julepølse, medisterkaker m.m. (Vi er besteforeldrene mine fra mammas side, mamma, stefar, nabodama (hun har igjen ) Utover kvelden kommer min sambo. Har dessverre ikke feiret jul med min søster på flere år, grunnet skillsmisse. Snakker å koser oss med kaker, riskrem osv fra kl. ca.7 Begynner med pakker mellom 8-9 på kvelden - da er min samboer kommet hjem fra sine foreldre. Pakkeåpning varer som regel rundt en time, kommer helt anpå hvor mange vi er. Etter det er koser vi oss litt til og rundt 12-1 på kvelden reiser vi hjem. 1juledag: Da er det julelunsj hos mamma. Da samles : søster, meg og sambo, mamma,stefar, bestemor/far, tante, onkel og søskenbarn. Barn og barnebarn til stefar. Er mange. Er der somregel til middag også Dette året blir første året vekke fra mamma på julaften :O Skal til mine svigerforeldre. Men er på plass hos mamma 1.juledag alikevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #3 Del Skrevet 19. oktober 2010 Har svart under julaften så den tar jeg ikke med her. 1. juledag sover vi lenge, tusler rundt i koseklær, har brunch et stykke ut på dagen. Ingen middag for alle er såpass mette etter brunchen. Vi bare koser oss med hverandre, leser, ser på tv, spiller spill osv. 2. juledag er en like rolig dag. Da har vi gjerne ribbe en gang til for vi synes ikke vi fikk nok julaftenen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bolus Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 19. oktober 2010 Hvis dere har barn: går dere rundt juletreet???Kommer nissen på besøkt? Går dere på gudstjeneste??Er julestrømpe en amerikanisert faktor? Hilsen meg:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #5 Del Skrevet 20. oktober 2010 Jeg har aldri gått rundt juletreet med ungene mine. Juletreet står på en sånn plass at det er helt umulig. Bor ikke så stort så det er ingen andre og bedre steder å sette juletreet. Har vel hatt nissen en eller to ganger, men ingen tradisjon. Kun julegudstjeneste når unger sang i koret. Julestrømpe har alltid vært med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanta Exotic Skrevet 20. oktober 2010 #6 Del Skrevet 20. oktober 2010 Åh, jeg elsker disse juletrådene! Merker jeg begynner å komme i julestemning allerede! 22. des: Tar inn juletreet, og tar opp eskene med julepynt. Lager pepperkakedeig (setter den i kjøleskapet), kjøper juleskinke, ansjos og annet godt pålegg + julegodteri. 23. des: pynter juletreet og huset med julepynt. Baker pepperkaker. Til middag spiser vi julegrøt med mandel i. 24. des Sover så lenge vi vil, står opp og tar julebad en etter en, mens juleribba står i ovnen og disneyklassikerne står på TVn hele dagen. Etterhvert som alle er ferigbadet og ferdigpyntet drar vi på gravlunden og tenner lys for være kjære i himmelen. Når vi kommer hjem kommer mormor med medisterkaker, pølser og annen mat som hun har ordnet. Så steker vi kalkun til min kjære, fordi han ikke spiser gris. Så spiser vi middag først. Jeg blir alltid så mett! Masse god mat, med poteter, surkål, rødkål, julebrus, akevitt ++. Da vi var små somla alltid de voksne veldig mye med å rydde opp etter bordet, for at vi skulle bli skikkelig utålmodige med tanke på julegaver.. Det henger litt igjen, hehe. Før gikk vi rundt juletreet etter middagen, men det har vi ikke gjort de siste årene (?). Så setter vi oss i stua og drikker kaffe, og ser på TV og etterhvert begynner vi å åpne gaver.. Etter gavene er åpne, så er det ikke så mye mer igjen av kvelden. 1. juledag. spise pinnekjøtt med familien (kusiner, fettere, tante og onkel) 2. juledag. Her er det også en form for middagsbesøk, men husker ikke helt i forbifarten, hehe. Det har ihvertfall vært julen min hittil, nå har jeg flytta, så det blir nok en liten endring.. Men mye av det samme:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miam Skrevet 20. oktober 2010 #7 Del Skrevet 20. oktober 2010 (Julaften har jeg svart på i en annen tråd, skrev langt og vel så det om den, så den tror jeg at jeg dropper her ) Lillejulaften: Vi ser selvfølgelig kvelden før kvelden på NRK. Hovmesteren og alt det som hører til der. Før dette baker mamma loff, og vi andre hjelper til med å lage crabsticks-salat, legger opp på fat med diverse salt pålegg, lager eggerøre, og varmer karbonader. Så spiser vi mens vi ser tv (Juletreet blir pyntet 22 eller 23, kommer an på pappas turnus. 1. juledag: Familiefrokost (i 12-tiden) med ene tanten min, da er vi ofte så mange som 35 stk, kjempemoro og mye liv og røre Der er vi til langt ut på ettermiddagen, vi spiser så mye vi bare orker, også har vi julekaker og desserter. Det spilles kortspill og vi har det veldig gøy! 2. juledag: Litt forskjellig hva vi gjør her, rolig dag på formiddagen, senere er det gjerne et juleselskap eller tre (det krasjer jo alltid), og da er det ofte koldtbord/kalkun/julemiddag. Nyttårsaften: Julemiddag på kvelden, vi er gjerne mange av de samme folkene som var på 1. juledags-frokosten. Vi sitter så lenge vi gidder ved bordet, det drikkes god drikke, og vi prater om året som har gått. Av og til spiser bare "kjernefamilien" sammen, også samles vi hos en av pappas søsken hvor vi feirer resten av kvelden sammen (som dere sikkert har gjettet bor vi på samme sted alle sammen). Vi unge voksne er med småttisene ut så de får smelle av litt småkrutt og stjerneskudd, dette må gjøres med gjevne mellomrom så vi får tiden til å gå for de minste Vi spiller spill, ungene leker med julegaver, ser film eller spiller med oss voksne. Så går hele bølingen ned på hovedveien og skyter opp fyrverkeri kl 12, også hilser vi godt nyttår til naboer og andre som er nede ved veien Og ene tanten min har alltid med seg sjampiss og plastglass, også griner i alle fall en 4-5 stk av oss (Ganske emosjonell familie ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest boblebrus Skrevet 20. oktober 2010 #8 Del Skrevet 20. oktober 2010 Hjemme hos oss (altså hjemme hos foreldrene mine) pynter vi alltid juletreet 21. eller 22.desember. Tror vi er tidligst ute på hele boligfeltet Men synes det er koselig at det står klart lille julaften. Da koser vi oss, spiser god mat og ser på kvelden før kvelden (og pappa klager alltid på "huff, den grevinnesketsjen nå igjen" før den begynner, men han setter seg alltid ned og humrer like mye hver jul ) På julaften står vi opp tidlig, jeg og broren min får hver vår julestrømpe med godteri + en liten presang (fra julenissen selvfølgelig). Ser litt på TV, også går turen til kirkegårdene der vi tenner lys og legger krans på gravene til besteforeldre/oldeforeldre. Så er vi hjemme og koser oss. Når vi var små var vi alltid på julegudstjeneste, men vi har sluttet med det de siste par årene (med unntak av mamma og morfar). Morfar og onkel kommer, lang middag og dessert etterpå. Så forflytter vi oss til stuebordet der det blir godteri og kaffe/kaker. Da vi var små skulle alltid pappa over til naboen for å reparere noe under kaffen, og merkelig nok kom alltid nissen da han var borte (Men etterhvert som vi ble eldre skrev "nissen" heller et pent, håndskrevet brev med brente kanter rundt som han la oppå alle sekkene med pakker). Så er det å pakke opp, vise alle hva man har fått, takke de som takkes bør, også er det kos resten av kvelden. 1.juledag har vi en kjempegod julefrokost, også er det avslapping resten av dagen. 2.juledag har vi noen ganger pleid å ha litt større familiemiddager. Både i fjor og i år skal jeg derimot jobbe disse dagene, så da tar jeg heller romjulskosen de neste dagene frem mot nyttårsaften Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inger88 Skrevet 21. oktober 2010 #9 Del Skrevet 21. oktober 2010 Noen dager før jul har vi vennejul, dvs at jeg og vennene mine samles og spiser julekaker, gir hverandre pakker og har det koselig. På lillejulaften eller dagen på julaften spiser vi grøt. Om kvelden samles vi og spiser pinnekjøtt, riskrem med mandel til dessert. Senere på kvelden er det julekaker som blir spist og kafffe blir drukket. Så står julegavene for tur. Siden det ikke er unger i juleselskaper lengre deler jeg og lillebroren min ut gavene som ligger under treet(de blir lagt der litt før gjestene kommer og det er ikke lov å røre dem etterpå). Så sitter vi og koser oss til kvelden blir lang. 1. dag er det tid for å slappe av, vi lager god mat, som regel ribbe. Og koser oss. (Maten blir spist om dagen). 2. dag samles hele slekta på mor sin side, alle tantene mine(+ mor) tar med seg noe mat og dessert og gjerne noen av søskenbarna mine også. Så har vi koldtbord. Og julekaker til slutt. Blir mye spising i jula:P Romjula kommer det julebukker og synger sanger for oss for litt godteri. Er litt forskjellig når vi pynter juletreet. Men ingen julepynt blir hengt opp før 1. desember. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minimurini Skrevet 21. oktober 2010 #10 Del Skrevet 21. oktober 2010 Hei! Jeg er 24 år, men ikke gift og har ingen barn. Så den julen jeg forklarer nå er hvordan jeg feirer jul hjemme hos foreldrene mine med søsknene mine. Det kommer nok til å bli akkurat likt hjemme hos meg når jeg får familie:) 1. desember: Lage en koselig adventsstake, med 4 kubbelys, engler osv/evt, kjøpe. Tenner et lys hver søndag i advent og synger sangen "Nå tenner vi det første lys", fordi den har min farfar skrevet... Vi setter opp sånn adventstake (elektrisk) i et vindu og henger opp en stjerne i vinduet.Vi henger også opp lys i et tre ute. Hele desember har vi pakkekalender. Nå er det jeg og kjæresten min som gir en liten gave til hverandre annenhver dag. 23. desember: Vi tar inn juletreet på morgen. Spiser grøt til middag. Pynter huset og juletreet. Ser på hovmesteren og grevinnen. Juleaften: Jeg våkner som regel først. Finner en julestrømpe hengende på døren. Vekker søsteren min og broren min hvis jeg klarer. Så gir jeg en julstrømpe til mamma og pappa på deling. Det er stor stas. Etter at vi har sittet kost oss med skomaker Andersen osv på tv, står mamma og pappa opp. De smører deilige loffskiver med masse godt pålegg, og pappa lager kakao og krem. Vi får lov til å velge ut en gave å åpne om morgenen, men den kan ikke være en "hovedgave". Eks en vennegave. Alle dusjer og pynter seg. Så drar vi på kirkegården og tenner lys, drar muligens i kirken. Sånn i 5 tiden er det middag. Vi spiser Pinnekjøtt, ertestuing, kålrotstappe, poteter og tyttebær. Til dessert spiser vi multekrem og riskrem. Etter mat bidrar vi med oppvasken. Vi veksler litt på å gå rundt juletreet eller ikke. Deretter åpner vi julegaver. Dette synes jeg er en kjempe koselig start på julen. De andre dagene har vi ikke noen spesielle tradisjoner, men det blir mye middager, gode frokoster og turer i snøen:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 21. oktober 2010 #11 Del Skrevet 21. oktober 2010 1. juledag ser vi på tengefilmer fra tidlig morgen, og frokost i sengen. Så feirer vi jul en gang til! Noen av våre pakistanske venner er katolikker og full rulle med huset stappfullt! :rødme: :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå