AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #1 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg solgte leiligheten min med fortjeneste i år. Jeg har ikke bodd der det siste året og jeg var ikke klar over at jeg derfor må betale 28% Skatt av overskuddet. Jeg har satt inn kjøkken og hatt rørlegger og elektriker i leiligheten. Men siden jeg den gang ikke tenkte på dette med salg og skatt, har jeg ikke tatt vare på kvitteringer og har byttet bank etter kjøpet av kjøkken. Rørlegger- og elektrikerjobben, ble utført av familiemedlemmer, så dette fikk jeg heller ikke regning på.. Neste år må jeg jo oppføre at jeg har solgt leiligheten ved skatteoppgjøret, men hva gjør jeg da med utleggene jeg har hatt når jeg ikke har papirer på dette? Man kan se på salgsrapportene at det er satt inn kjøkken da.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #2 Skrevet 18. oktober 2010 Du får ikke fratrekk på skatten av leilighetssalget fordi du har satt inn kjøkken. Hvor er logikken i det?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #3 Skrevet 18. oktober 2010 Du får ikke fratrekk på skatten av leilighetssalget fordi du har satt inn kjøkken. Hvor er logikken i det? Gevinsten som danner grunnlag for skatteberegningen (28 %) beregnes slik: Salgssum -inngangsverdi (det du kjøpte leiligheten for) +påkostninger =gevinst Så jo, påkostninger reduserer gevinsten, og vil dermed også redusere skatten du skal betale. Til ts: Når du oppgir salgsgevinsten i selvangivelsen din for inntektsåret 2010, så skriver du samtidig at du har hatt utlegg. Sett opp et regnestykke slik at det fremgår hva som øker inngangsverdien. Det er ikke sikkert at du vil bli bedt om å dokumentere det.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #4 Skrevet 18. oktober 2010 Nå er det forskjell på påkostninger/vedlikehold og oppgradering. Kan ikke se at nytt kjøkken er en oppgradering og ei heller gir skattereduksjon.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #5 Skrevet 18. oktober 2010 Nå er det forskjell på påkostninger/vedlikehold og oppgradering. Kan ikke se at nytt kjøkken er en oppgradering og ei heller gir skattereduksjon. Det er i aller høyeste grad et tolkningsspørsmål. Uansett, dersom det var du som lurte på hvor logikken i dette var; nytt kjøkken kan altså fint bli ansett som påkostning.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #6 Skrevet 19. oktober 2010 Nå er det forskjell på påkostninger/vedlikehold og oppgradering. Kan ikke se at nytt kjøkken er en oppgradering og ei heller gir skattereduksjon. ts her.. Det er ikke snakk om oppgradering, da det ikke var kjøkken i leiligheten da jeg kjøpte den..
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #7 Skrevet 19. oktober 2010 ts her.. Det er ikke snakk om oppgradering, da det ikke var kjøkken i leiligheten da jeg kjøpte den.. Vedlikehold mener jeg..
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #8 Skrevet 19. oktober 2010 En leilighet uten kjøkken? Hvordan er det mulig? Trodde at alle leiligheter hadde kjøkken og bad selv om det varierte i størrelse og standard og om det var et eget rom eller en del av leiligheten.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #9 Skrevet 19. oktober 2010 En leilighet uten kjøkken? Hvordan er det mulig? Trodde at alle leiligheter hadde kjøkken og bad selv om det varierte i størrelse og standard og om det var et eget rom eller en del av leiligheten. Da jeg kjøpte den var den delvis oppusset, så det gamle kjøkkenet var revet ut.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #10 Skrevet 19. oktober 2010 Prisen du betalte for leiligheten gjenspeilte seg at kjøkkenet var revet, men ikke bygd opp igjen. Tviler på skattefradrag her. Uansett. Den eneste måten å få korrekt svar er faktisk å kontakte skatteetaten.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #11 Skrevet 19. oktober 2010 Prisen du betalte for leiligheten gjenspeilte seg at kjøkkenet var revet, men ikke bygd opp igjen. Tviler på skattefradrag her. Uansett. Den eneste måten å få korrekt svar er faktisk å kontakte skatteetaten. Nettopp. Hadde det stått et kjøkken der, hadde jeg betalt mere, som igjen gjør at forskjellen på kjøpssum og salgssum blir mindre. I stedet måtte jeg sette inn et selv, derav kostnader som fører til at leiligheten til slutt kostet meg mere (siden det ikke var et funksjonelt kjøkken der i hele tatt). Jeg har lest litt om dette og er klar over at oppussing ikke gjelder. Men her har ikke jeg pusset opp kjøkkenet siden det ikke var noe der i hele tatt. Det var mao ikke beboelig.. Jeg syns det er rart at man ikke skal få skattefradrag når man har hatt kostnader man ikke kunne vært foruten, altså det var ikke en leilighet jeg kunne bo i. Derav en lav sum, som igjen ble mye høyere for å få leiligheten beboelig..
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #12 Skrevet 19. oktober 2010 Da kan du jo si det samme om noen som kjøper et oppussingsobjekt eller gammel bolig og oppgraderere standarden til dagens. Tviler vel på at de får skattefradrag. som sagt. Kontakt skatteetaten. Er kun de som kan gi deg svar i denne saken.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #13 Skrevet 19. oktober 2010 Prisen du betalte for leiligheten gjenspeilte seg at kjøkkenet var revet, men ikke bygd opp igjen. Tviler på skattefradrag her. Uansett. Den eneste måten å få korrekt svar er faktisk å kontakte skatteetaten. Snarere tvert i mot. Når det er snakk om oppgradering eller påkostning (imotsetning til vedlikehold - som er utgifter enhver må påregne) skal dette legges til inngangsverdien og dermed reduksere gevinsten. Og nettopp fordi det er snakk om en inngangsverdi som reflekterer en leilighet uten kjøkken, vil nytt kjøkken bli ansett som påkostning - som igjen fører til at gevinsten reduseres - og lavere skatt. Ta kontakt med skatteetaten du, ts. De vil høyst sannsynlig si det samme som meg. Hilsen Skattejurist.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #14 Skrevet 19. oktober 2010 Da kan du jo si det samme om noen som kjøper et oppussingsobjekt eller gammel bolig og oppgraderere standarden til dagens. Tviler vel på at de får skattefradrag. som sagt. Kontakt skatteetaten. Er kun de som kan gi deg svar i denne saken. Det forutsetter selvsagt at man oppfyller øvrige vilkår for gevinstbeskatning - det vil si at man ikke har brukt eiendommen som egen bolig i minst ett av de siste to årene. Men, jo. Dette er logisk. Gevinst beregnes alltid slik. Salgssum - Inngangsverdi + påkostning. Når dette er sagt, vil det alltid være tvilstilfeller om det dreier seg om påkostning eller vedlikehold.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #15 Skrevet 19. oktober 2010 Da kan du jo si det samme om noen som kjøper et oppussingsobjekt eller gammel bolig og oppgraderere standarden til dagens. Tviler vel på at de får skattefradrag. som sagt. Kontakt skatteetaten. Er kun de som kan gi deg svar i denne saken. Hva mener du forresten med "skattefradrag"? Det er ved realisasjon vi her snakker om, ikke sant?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #16 Skrevet 19. oktober 2010 Fra Lignings ABC http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Handboker/Lignings-ABC/Kapitler/B/?mainchapter=131803#x131803 11.7.3 Inngangsverdi Inngangsverdien består av: Leilighetens bruttoverdi på anskaffelsestidspunktet. + Eventuelle omkostninger ved kjøp av leiligheten. + Eventuelle faktiske betalte tilleggsinnskudd før byggeregnskap er avsluttet. + Påkostninger som selgeren har foretatt på leiligheten (ikke vedlikehold). + En forholdsmessig del av eventuelle påkostninger som boligselskapet har foretatt på eiendommen, herunder for dugnad utført av andelseierne. (Det må påses at kostnader til vedlikehold er holdt utenom.) + Eventuell oppregulering av kostpris. ÷ Mulig betinget skattefri gevinst som er investert i leiligheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå