Gjest nemorosa Skrevet 18. oktober 2010 #1 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg skal ta et semester i utlandet, og tenker da å fremleie så jeg kan beholde leiligheten mens jeg er borte. Har fått klarert med huseier, men har noen spørsmål som jeg gjerne skulle hatt svar på. Hvordan blir det med leien? Skal denne betales fra den nye leietakeren til meg eller direkte til huseier? Bør det skrives en ny leiekontrakt(isåfall mellom hvem?), og bør det opprettes en ny depositumskonto? Hvis noe skjer mens jeg er borte, vil da jeg eller den nye leietageren stå ansvarlig? Håper noen der ute har vært borti problemstillingen før
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #2 Skrevet 18. oktober 2010 Du er jo den opprinnelige leietakeren. Det er best om du får penger fra den som leier av deg. På den måten har du full kontroll på at huseier får sine penger. Det er jo du som står ansvarlig overfor huseier.
Gjest Blubberella Skrevet 18. oktober 2010 #3 Skrevet 18. oktober 2010 (endret) Du har vel ansvar for det meste siden det er du som leier leiligheten. Det er du som skal ta inn leia og betale videre til din utleier, men så vidt jeg vet er faktisk din leietaker ansvarlig for å betale leie og kan bli skyldig om du ikke betaler leia videre (sånn er det ved fremleie i borettslag ihvertfall). Du burde absolutt skrive kontrakt med din leietaker og opprette depositumskonto (ellers blir jo du i verste fall skyldig penger til din utleier dersom leieboeren din ødelegger noe). Sammen med kontrakten bør du legge ved husreglene som du har fått fra din utleier, siden de gjelder uansett om du bor der selv eller fremleier til andre. Endret 18. oktober 2010 av Ylvina
Montefalco Skrevet 18. oktober 2010 #4 Skrevet 18. oktober 2010 At du fremleier betyr at du inngår en leieavtale med din leietaker. Du bør inngå en leieavtale med minst de samme vilkårene som de du har i leieavtalen med din utleier. I tillegg bør du kreve at din leietaker betaler depositum.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå