ForrestGump Skrevet 18. oktober 2010 #1 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg er en 17 år gammel jente. Stort sett er jeg ganske fornøyd med kroppen min, det er bare at magen min er så stor i forhold til resten av kroppen. Og jeg skjønner ikke hvorfor. Jeg spiser sunt og trener hver dag, ofte flere ganger hver dag. (Elsker å trene). Jeg har tenkt på slanking, men siden jeg allerede trener mye og spiser sunt, vet jeg ikke hvordan jeg skal gjøre det. Og jeg er ikke spesielt tung! Jeg veier 64 kilo, og er 170 høy. Jeg kan da ikke gå ned i vekt? Uansett er jeg ikke interessert i det, jeg vil bare ha strammere mage. Resten av kroppen min er slank, men magen virker på en måte oppblåst. En annen grunn til at jeg vil være forsiktig med slanking er jo spiseforstyrrelser. Jeg vil ha kontroll på hva jeg gjør og ikke ende med anoreksia eller annet. Jeg begynner å lure om det er noe som gjør magen min oppblåst eller noe, for jeg synes det er rart at jeg har så stor mage... Kan noen hjelpe meg?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #2 Skrevet 18. oktober 2010 Hva som er stor mage kommer jo ann på den som ser. Ofte så er man mest kritisk selv. Tren pilates som tar for seg kjernemuskelaturen eller finn mageøvelser på nett. Styrketrening er det som skal til.
Gjest Nanne70 Skrevet 19. oktober 2010 #3 Skrevet 19. oktober 2010 Hvis magen din er oppblåst, kan det ha med kostholdet å gjøre. Folk kan reagere på melk/melkeprodukter, for mye fiber (f.eks. hvis du spiser mye rå grønnsaker), kål, løk og bønner kan gi oppblåst mage, hvetemel, gjær...Du kan prøve å ta en pause fra èn matvare om gangen og se om det skjer noe.
bergans Skrevet 19. oktober 2010 #4 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg er en 17 år gammel jente. Stort sett er jeg ganske fornøyd med kroppen min, det er bare at magen min er så stor i forhold til resten av kroppen. Og jeg skjønner ikke hvorfor. Jeg spiser sunt og trener hver dag, ofte flere ganger hver dag. (Elsker å trene). Jeg har tenkt på slanking, men siden jeg allerede trener mye og spiser sunt, vet jeg ikke hvordan jeg skal gjøre det. Og jeg er ikke spesielt tung! Jeg veier 64 kilo, og er 170 høy. Jeg kan da ikke gå ned i vekt? Uansett er jeg ikke interessert i det, jeg vil bare ha strammere mage. Resten av kroppen min er slank, men magen virker på en måte oppblåst. En annen grunn til at jeg vil være forsiktig med slanking er jo spiseforstyrrelser. Jeg vil ha kontroll på hva jeg gjør og ikke ende med anoreksia eller annet. Jeg begynner å lure om det er noe som gjør magen min oppblåst eller noe, for jeg synes det er rart at jeg har så stor mage... Kan noen hjelpe meg? Synes det er flott at du ikke vil gå inn på slanking, for er det noe du ikke trenger, så er det færre kilo. Du er ei frisk, sunn jente, helt normalvektig og du tar vare på kroppen din ved å spise rett og trene. Men, unge jenter har en utrolig evne til å fokusere veldig negativt på ting som er helt normale, og ting som egentlig ikke betyr noe i det hele tatt. Tenåringsjenter blir fort voldsomt opptatt av hvor flat magen i følge noen idioter skal være, noe som er på bærtur, siden magen hos kvinner aldri er ment til å være helt flat. Du er ung, fortsatt i puberteten og det er først nå, og fram til du er ca 20, at kroppen din utvikler seg og finjusterer hormonnivå, vekstsoner og former. Du blir ikke mer lykkelig, og livet blir ikke lettere, selv om magen er litt flatere. Da vil fokus bare flyttes på noe annet som du ikke er helt fornøyd med, eller magen må bli enda flatere. En dum, ond spiral som ingen er tjent med, og som gjør at mengder med tid og energi blir kastet bort på noe om ikke betyr noe. Heller hev hodet ditt, vær stolt av at du er i god form, tren litt kjernemuskulatur hvis ønskelig (er bare sunt, forebygger ryggvondt), og gi en lang blanke i den sykelige perfeksjonisttrenden. Nyt det at du er frisk og kan trene, spis god, sunn mat og tenk på at du er i bedre fysisk form enn de fleste andre jenter rundt deg. Noe du ha i bakhodet er hvis du reagerer med mageknip, veldig løs/hard avføring og/eller unormalt mye gassdannele i perioder. Da kan det være at du reagerer på enkelte matvarer (intoleranser), eller at du gir magen for liten tid til å bli vant til store mengder fiberrik mat. Hvis du ikke har spist mye bønner, linser, rotfrukter etc før, så vil magen protestere litt fordi bakteriene i tykktarmen ikke er vant til å jobbe så hardt. Da lønner det seg å introdusere de nye matvarenen litt forsiktig over tid, slik at bakteriekoloniene får tid til å bli mer effektive og bryter ned fiberet raskere. Vær også obs på om du kan reagere på f.eks melkeprodukter eller glutenrike matvarer. Ser du et mønster i dette, så kan det lønne seg å kutte ut varen en periode. Blir du bedre uten varen, men verre ved inntak, så er det en god indikasjon på at kroppen din ikke tåler det så godt.
ninuska_ Skrevet 19. oktober 2010 #5 Skrevet 19. oktober 2010 Tråden er ryddet i henhold til reglene, mvh ninuska_, moderator
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå